Bukefalos 28 år!

Ätit en massa krafft!!

L

Livvi

Kom nyss hem från jobbet o skulle ge hästarna kvällsmat.Kommer in i garaget o ser hästbajs på golvet... Går vidare in i sadelkammaren o där e d smått kaos. Inser att min ena shettis (el båda) har lyckats ta sig in i garaget o vidare in i sadelkammaren o röjt runt. Har lyckats få upp fodertunnan med krafft pellets o ätit upp allt. Det fanns kanske 2 max 3 liter kvar i tunnan (innan hon hittade dit) o sen va d endel söndertrampat på golvet men hon har ändå fått i sig en hel del. Dom får normalt 1dl på kvällen så det är ju ganska stora mängder för en liten shettismage. Båda verkar helt ok men ska snart ut o se till dom igen. Hur farligt tror ni att det är, borde jag gå ut o gå med dom el är det något annat jag kan göra? Tur i oturen så lyckades hon inte få upp havretunnan som e full...
 
Sv: Ätit en massa krafft!!

det har hänt mig 2ggr det där.
eller inte mig, utan mina vänner rättare sagt.

en D-ponny hade tagit sig ut ur boxen och käkat en full stor tunna med kraft foder. och magen var stor som jag vet inte vad. men det gick bra, som tur var. inga problem utan att han var nog jävligt pigg ett tag framöver.

en annan, hade en 3åring som också tog sig ur boxen och käkade upp en tunna havrekross. och inga problem där heller..
så jag vet inte hur allvarligt det kan vara.

men shettisar är nog mer känsliga kanske?

hoppas allt går bra :) har har den turen vi haft.
 
Sv: Ätit en massa krafft!!

Jo shettisar kan ju vara ganska känsliga o man blir ju lite nervös för kolik. Hon är bara 1,5år o en riktig liten buse så jag antar att det är hon och inte gammelgubben. Har dom inne nu och var precis o kollade till dom o allt verkade ok än så länge, vet ju inte när hon varit in o ätit. Tur att jag har hästarna hemma på gården så jag kan kolla till dom lite då o då.
 
Sv: Ätit en massa krafft!!

Jag hade nog ringt och pratat med en veterinär. Jag har förstått det som att de kan komma och köra parraffinolja genom tarmarna så att det åker rakt igenom. Du kan ju alltid ringa och fråga vad de tycker. Om det hade varit min fånghäst hade jag gjort det meddetsamma.
 
Sv: Ätit en massa krafft!!

hej!

om ska det göras ngt är det ganska bråttom!
man brukar så snart som möjligt sonda magsäcken och försöka tömma ut så mkt man kan+ ge paraffinolja, dessutom kyla hovarna i förebyggande syfte mot endotoxinemi och fång. ev låg dos NSAID oxå. alltså ingen bra ide och vänta och se. kanske händer ingenting så är det bra men om det gör så är det försent att göra något och t ex fången är ett faktum. ring vet ikväll!
lycka till
/Evale
 
Sv: Ätit en massa krafft!!

Jag skulle nog åtminståne ut och röra på dom ordentligt, få tarmarna att "arbeta".

Nu har det inte hänt mina hästar någon gång, men jag vet att när ridskolans lilla ponny rymde och åt massa kraftfoder (flertalet gånger) fick vi barn i stallet turas om att gå med henne ett bra tag, tills hon bajsade. Detta var säkert 20 år sedan, så rönen kanske har ändrats sen dess... Men det skulle vara för att undvika kolik.
 
Sv: Ätit en massa krafft!!

Har pratat med vet och jag ska ge olja i förebyggande syfte, ev ta en liten prom men viktigast o hålla koll på avföringen. Så d blir o vaka lite inatt nu o hoppas på att allt går bra, om allt va ok i morgon eftermiddag kunde jag ta det lugnt. Ska ut o titta till dom nu. Tack för svaren!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 464
Senast: vtok
·
Kropp & Själ Skrev detta nyss men via en länk till min blogg och det får man ju inte göra så jag gör så här i stället ;) Blev friskskriven pang...
Svar
12
· Visningar
2 283
Senast: kryddelydd
·
Avel hej hej... jag har lyckats få hjärnsläpp.... :o har suttis och läst och läst och läst sen oktober -08 på hur det är med dräktiga ston...
Svar
9
· Visningar
1 123
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp