Ätstörningar

Det beror lite på hur du menar. Man kan leva med ätstörning, men det blir ett väldigt jobbigt liv som kommer kantas av ständig ångest, mycket vårdbesök och mycket begränsningar. Man kanske kommer behöva vara inlagd i slutenvård då och då för att få hjälp att komma upp över vattenytan efter dåliga perioder. Troligen blir det svårt att studera eller arbeta på ett roligt och meningsfullt sätt, och det brukar också vara svårt att få sina sociala relationer att funka bra. Beroende på hur kroppen påverkas kommer man kanske inte kunna skaffa barn (om man har en sådan önskan) och det brukar också vara svårt att få romantiska relationer att fungera bra över tid. Även de som kan få barn brukar uttrycka att deras föräldraskap blir oerhört begränsat och påverkat, med en ständig oro över att påverka barnen negativt.

Det är också svårt att veta hur långt ens liv blir. Ätstörningar är en dödlig sjukdom och om det finns en stor risk att man kommer dö i förtid. Det finns också en stor risk att man kommer få stora besvär med kroppen eftersom en ätstörning är så slitsamt. Kroppens alla organ tar skada.

Jag har träffat många som varit sjuka stor del av livet och det är alltid väldigt sorgligt. Ett tragiskt livsöde med låg livskvalitet. Alla roliga och meningsfull saker tenderar att försvinna och det enda som kvarstår är ätstörningen.
 
Hej! Jag undrar, kan man leva med ätstörning resten av sitt liv?

Man kan också bli helt frisk/fri från ätstörningar. Min lillasyster var svårt sjuk i anorexia i nästan tio års tid. Hon stod inför frågan att bli sjukpensionär knappt när hon ens blivit vuxen. Men en fantastisk terapeut och dagvårdsverksamhet fick det att vända. Hon är numera frisk och fri och har varit det nästan lika länge som hon var sjuk. För det är jag evigt tacksam!
 

Liknande trådar

Mat Vad finns det för hjälp att få som vuxen/medelålders med selektiv ätstörning. Har varit inne på 1177 där selektiv ätstörning tas upp...
2
Svar
23
· Visningar
2 908
Senast: manda
·
Samhälle Hej! Har en fundering kring försäkring och ersättning gällande ätstörning. Jag har sedan innan anorexi på papper men fick inte ut...
Svar
0
· Visningar
981
Tjatter Hej! Vi är ju på ett diskussionsforum så jag undrar vad ni tycker kännetecknar en bra diskussion, både i person och på nätet. Är det...
Svar
2
· Visningar
258
Senast: Dentaku
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 105
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp