Vad är en bra diskussion?

Anna-Bella

Trådstartare
Hej!
Vi är ju på ett diskussionsforum så jag undrar vad ni tycker kännetecknar en bra diskussion, både i person och på nätet. Är det alltid nog med personliga erfarenheter, hur viktigt är det med källor? Hur mycket ton kan man läsa in från andra när man skriver på nätet? Och om någon visar attityd mot en, får man svara med samma attityd eller hur länge ska man själv vara väldigt diplomatisk?
 
Hej!
Vi är ju på ett diskussionsforum så jag undrar vad ni tycker kännetecknar en bra diskussion, både i person och på nätet. Är det alltid nog med personliga erfarenheter, hur viktigt är det med källor? Hur mycket ton kan man läsa in från andra när man skriver på nätet? Och om någon visar attityd mot en, får man svara med samma attityd eller hur länge ska man själv vara väldigt diplomatisk?

Prio ett är något jag är intresserad av , vilket är väldigt smalt, sen får diskussionen bli dit den drar tycker jag. Nu är det inte så längre.
 
(Nota bene: jag påstår inte att jag uppfyller mina egna ideal.)

Det beror väldigt mycket på vad diskussionen handlar om, enligt mig. Rena åsikter kan man ha utan både erfarenhet och källor men även då får man förstås räkna med att det kan finnas folk som inte håller med en. Om man däremot kommer med ett bestämt påstående om hur saker är kan det vara bra kunna visa källor. Man måste förstås inte, men det ökar ens trovärdighet.

Det är svårt med ton i text. Man kan bli överdrivet skarp i tonen när någon skrivit något man tycker är fel. Det är också lätt att tolka en text som ifrågasätter/inte håller med om vad man skrivit som negativ, även om den är neutral i tonen. Eftersom man bara kan styra sitt eget agerande är det nog smart att ta ett steg tillbaka och försöka flytta diskussionen till en trevligare nivå om man märker att den håller på att trappas upp, alternativt släppa den.

Så när det gäller attityd och diplomati tycker jag att det är bra om man inte tänder till på en gång direkt utan försöker reda ut eventuella missförstånd. Men om någon fortsätter att visa samma trista attityd har jag förståelse för att folk tröttnar. Jag vet att jag gör det.

Generellt tycker jag att det ska vara högt i tak men samtidigt tydliga regler för vad som gäller. Bukefalos har för mig länge varit ett exempel på ett diskussionsforum som fungerar väldigt bra. Jag hoppas det fortsätter så.
 

Liknande trådar

L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 857
Senast: LiviaFilippa
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 995
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Många neurotypiska personer har en förmåga att "läsa mellan raderna" medan vi med autism oftast tar in det som faktiskt sägs eller...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 509
Senast: Lobelia
·
Hundavel & Ras Jag tänker att det snabbt får oönskade konsekvenser att lämna ut för mycket info också. Det är nog ett svårt dilemma det där, att vara...
2
Svar
39
· Visningar
2 034
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp