Även jag behöver ha hjälp med passningen av sadlar.....

J

jonson

tipps om vad för sadlar som skulle kunna passa är oxå välkommna!

Hade självklart laddat upp bilder men jag får det inte att funka. Har hållt på hela efermiddagen samt kollat i "bukehjälpen" men ger nu upp!
Någon annan kanske kan förklara via PM?

Halvblodet är normalt svängd i ryggen, omusklad då han snart är 3 år bara.
Lite överbyggd, exakt 2 cm. Insjunken vid bogbladen.
Än så länge har jag ridit mest i en hoppsadel från H***s T6 (?) vid bom men med paddar under.
Men den borde väl vara för rak igentligen så nu har jag börja använda en appalosa med bomvid 32.
Min kännsla är dock att den släpper lite för mycket i bak och inte har tillräckligt med mankfrihet.


Varmblodet har en lång manke, ganska normal, lite rundare rygg och kort. Han har en bred,rejäl manke men blir smalare vid ortspettsarna utan att vara insjunken som unghästen vid bogbladen.

Han rider jag för närvarand i en wintec med blått järn i men det är samma sak där. Den lyffter i bak. Mer på denna häst än unghästen.
Lika så när man provar dom andra två sadlarna. Den ligger dock mer still än T 6:an på honom då den bara åkte i sidled hela tiden.
Appalosan har jag inte ridit i på honom men den såg för smal ut bara.

Tipps och idéer?
 
Sv: Även jag behöver ha hjälp med passningen av sadlar.....

Japp, men är inte nöjd. Vet dock inte varför.
BLa för att jag aldrig tycker den kommer ner riktigt vid manken oavsätt bomvidd och häst.

Därför tänkte jag försäka lägga ut någon bild.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har just fått den hel drös ( okej kanske inte direkt .. ) med sadlar hemlånade som skall passa min ponny! Trots att vi har...
Svar
11
· Visningar
5 147
Senast: Glimris
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 512
Senast: videnlis
·
J
Utrustning Eftreosm att jag inte är tillräckligt smart för att lägga in bilder här så får jag försöka ialla fall. HAr en tidigare trånangående...
Svar
13
· Visningar
1 370
J
Dressyr JAg måste byta sadel. Har en appalosa silver star mot hopp som jag tycker väldigt mycket om men den är för smal (33) samt att den...
Svar
15
· Visningar
1 243
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Hö- och halmskörd 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp