Passar dessa sadlar? Hjälp!

ponnyryttarn96

Trådstartare
Hej!

Har just fått den hel drös ( okej kanske inte direkt .. ) med sadlar hemlånade som skall passa min ponny! Trots att vi har blivit rekommenderade så är jag ändå rätt kritisk och tänkte att det kan vara bra att höra flera personers åsikter innan vi bestämmer oss för sadel .. Värt att tillägga att jag bara lagt dom flesta på ponnyn än så länge och därmed inte provridit dom än, men ville visa ändå :) värt att tillägga att ponnyn är en arab med lite manke och rätt rak rygg. Har haft problem med att sadlarna varit för svängda och lite för långa.

Så, här är dem, credit till den som orkar kolla igenom bilderna och komma med åsikter!

Sadel 1:
iqefb4.jpg


En Globus Clic om jag minns helt rätt! Kändes liksom "bra" när jag la på den, jämnt tryckt, lättade inte bak som de flesta sadlar brukar göra på pållen. Annars inga särskilda kommentarer, har ej provridit den ännu.

2m5b9jl.jpg


Minns faktiskt inte märket på denna, fick helt plötsligt för mig att den hette något med "buenos aires" men när jag googlade detta kändes det som om ag är helt ute och cycklar .. Någon som känner igen den? Hursomhelst, denna lättare liiiite bak jämnfört med dom andra så det kändes lite "eeeh .. " men annars inga kommentarer. Kändes som om det var den "kortaste" sadeln också.

etwegy.jpg


En Santa Cruz, en sadel som jag varit ytterst nyfiken på att testa! Kändes också som den lättare pyttelite bak, och kändes dessutom lite bred.

vgogf9.jpg


En Henri De Rivel som jag föll pladask för när jag såg den! Satt jämnt emot hästen, dock kanske någorlunda bred (?). Den enda sadel jag hunnit provrida hittills! Gav bra stöd, och var inte heller för mjukt eller för hård i sätet. Ponnyn var lite arg i början, dock är hon ett typiskt sto med sitt egna temprament och eftersom saden låg stilla och fint så bestämmde jag mig för att för att köra på, och efter galoppen släppte surheten och ponnyn traskade snällt på - tror det är mer med hästens psyke än sadeln, hon har ej ont någonstans, men skall absolut testa de andra och se först. Efter jag ridit var det ingen uppruggad päls någonstans, så det kändes bra.

35bfady.jpg


Även denna en Santa Cruz i samma modell som den ovanför. Låg betydligt jämnare och kändes dessutom lite smalare i bommen än den andra.

Så, kom gärna med lite tankar osv, det är ju svårt att säga mycket innan man provridit sadeln men tar ändå tacksamt emot era åsikter :)
 
Sv: Passar dessa sadlar? Hjälp!

Hej!

Har just fått den hel drös ( okej kanske inte direkt .. ) med sadlar hemlånade som skall passa min ponny! Trots att vi har blivit rekommenderade så är jag ändå rätt kritisk och tänkte att det kan vara bra att höra flera personers åsikter innan vi bestämmer oss för sadel .. Värt att tillägga att jag bara lagt dom flesta på ponnyn än så länge och därmed inte provridit dom än, men ville visa ändå :) värt att tillägga att ponnyn är en arab med lite manke och rätt rak rygg. Har haft problem med att sadlarna varit för svängda och lite för långa.

Så, här är dem, credit till den som orkar kolla igenom bilderna och komma med åsikter!

Sadel 1:
iqefb4.jpg


En Globus Clic om jag minns helt rätt! Kändes liksom "bra" när jag la på den, jämnt tryckt, lättade inte bak som de flesta sadlar brukar göra på pållen. Annars inga särskilda kommentarer, har ej provridit den ännu.

2m5b9jl.jpg


Minns faktiskt inte märket på denna, fick helt plötsligt för mig att den hette något med "buenos aires" men när jag googlade detta kändes det som om ag är helt ute och cycklar .. Någon som känner igen den? Hursomhelst, denna lättare liiiite bak jämnfört med dom andra så det kändes lite "eeeh .. " men annars inga kommentarer. Kändes som om det var den "kortaste" sadeln också.

etwegy.jpg


En Santa Cruz, en sadel som jag varit ytterst nyfiken på att testa! Kändes också som den lättare pyttelite bak, och kändes dessutom lite bred.

vgogf9.jpg


En Henri De Rivel som jag föll pladask för när jag såg den! Satt jämnt emot hästen, dock kanske någorlunda bred (?). Den enda sadel jag hunnit provrida hittills! Gav bra stöd, och var inte heller för mjukt eller för hård i sätet. Ponnyn var lite arg i början, dock är hon ett typiskt sto med sitt egna temprament och eftersom saden låg stilla och fint så bestämmde jag mig för att för att köra på, och efter galoppen släppte surheten och ponnyn traskade snällt på - tror det är mer med hästens psyke än sadeln, hon har ej ont någonstans, men skall absolut testa de andra och se först. Efter jag ridit var det ingen uppruggad päls någonstans, så det kändes bra.

35bfady.jpg


Även denna en Santa Cruz i samma modell som den ovanför. Låg betydligt jämnare och kändes dessutom lite smalare i bommen än den andra.

Så, kom gärna med lite tankar osv, det är ju svårt att säga mycket innan man provridit sadeln men tar ändå tacksamt emot era åsikter :)

För smala allihop och dessutom troligen för raka.
Kilbossor är nog inte så idealt på den ponnyn.Bossorna trycker rätt ner i länden=aj
 
Sv: Passar dessa sadlar? Hjälp!

Sadel 1: bakvikt.
Sadel 2: bakvikt.
Sadel 3: bakvikt.
Sadel 4: bakvikt.
Sadel 5: bakvikt.

Ingen av dem kommer att funka.
Araber må vara späda varelser men kräver ofta vidare bom än vad man tror!
Själva modellerna skulle kanske kunna funka på rätt rak rygg som du beskriver, OM du provar dem i rätt bomvidd!

Utgå från de sadlar du provat nu, och leta efter samma modeller i en (möjligen två) bomvidder vidare storlek.

Sadel nr 1: det är en rak sadel som gör sig bra på breda platta ryggar, finns i rätt vida bomstorlekar. Den lurar ögat då den är rak och har kilbossor som istället trycker ner i ryggen och klämmer åt runt manken så den hamnar i en "brygga" mellan dessa punkter. Ligger inte an mitt under.

Lyssna på din häst - reagerar den vid sadlingen finns det fog att vara misstänksam. Har hört att araber ska vara kloka varelser...

Leta efter sadelmodeller med "open head (arcade ouvert) eller korta ortspetsar är mitt tips. Engelska tillverkare brukar vara rätt duktiga på breeeda hästar, crown, cliff barnsby, j rudge, albion k2, samt jensen exmoor, wintec wide, passier. Knights hawk.

Kika i sadeltråden för fler tips.
 
Sv: Passar dessa sadlar? Hjälp!

Håller med övriga som skrivit om att alla sadlarna är för smala.

Dessutom tycker jag att du lagt dem för långt fram, prova att sadla lite längre bak. Ser dock att hästen är bukig och därmed har ett svårt sadelgjordsläge som inbjuder till att sadla för långt fram. Möjligen kan en svängd sadelgjord hjälpa, men har ingen vidare erfarenhet. Finns säkert massvis med folk som har bra tips till dig ang. det dock! :)
 
Sv: Passar dessa sadlar? Hjälp!

*kl*

Alla sadlarna måste bak typ en decimeter. Leta rundbossor eftersom den har så kort rygg. Jag hade provat en Prestige Golden Star eller Dominus. Samma prisklass som de sadlar som du testat nu:).
 
Sv: Passar dessa sadlar? Hjälp!

ingen av sadlarna ligger bra. Alla ligger i bakvikt, ser för smala ut och är för långt fram. Sadla bakom bogbladet och inte på det. Då ser man bättre hur de ligger. Tror ändå att de du lagt på här är för smala även om du drar bak dom ett par cm. Alla modeller behöver inte vara fel på den hästen, men det är fel bomvidd på de du provat.
 
Sv: Passar dessa sadlar? Hjälp!

Jag säger som alla andra, ligger i bakvikt=troligen för smal och dessutom ser de för raka ut?
Jag skulle inte provrida i de sadlarna iallafall!

Lycka till med sadel-letandet! :)
 
Sv: Passar dessa sadlar? Hjälp!

Jag tycker alla ligger i bakvikt och väldigt högt över manken - för smala hela bunten. Utifrån bilderna tycker jag inte du ska rida i någon av dem, de kommer åka fram och lägga sig på bogen samt sätta dig i stolsits och trycker hamnar då längre bak på hästens rygg än vad de ska vara. :)
 
Sv: Passar dessa sadlar? Hjälp!

Jag tycker du har sadlat för långt fram, men när jag visualiserar att lägga bak dem lite så känns det utifrån bilderna som att det inte skulle funka. För mycket bakvikt, som många andra har sagt.

En tumregel jag har fått lära mig är att känna efter att vulstrerna ligger precis bakom bogbladen och att det ska få plats en handbredd mellan framben och sadelgjord.
 
Sv: Passar dessa sadlar? Hjälp!

Jag tycker du har sadlat för långt fram, men när jag visualiserar att lägga bak dem lite så känns det utifrån bilderna som att det inte skulle funka. För mycket bakvikt, som många andra har sagt.

En tumregel jag har fått lära mig är att känna efter att vulstrerna ligger precis bakom bogbladen och att det ska få plats en handbredd mellan framben och sadelgjord.

Ortspetsen ska vara två fingrar bakom bogbladet, vulstrena böjer sig ju efter ortspetsen. Tänk på hoppsadlar där vulstrena ofta ligger över bogbladen men viker sig eller lättar eller vad man ska säga.
 

Liknande trådar

Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 877
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 293
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 031
Senast: Aifos
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp