Bukefalos 28 år!

Afrikansk svinpest konstaterad i Sverige

Men det är som sagt jakten som reglerar älgstammen, så om tillräckligt många tar ansvar för förvaltningen är detta inget problem.
Hur många är tillräckligt många? Fler myndigheter än LS som ska förvalta älgstamen eller fler på LS som ska ha det som uppdrag att förvalta älgstamen?
 
Du menar lägre tilldelning? Skogsbolagen vill ha högre.

Hur många är tillräckligt många? Fler myndigheter än LS som ska förvalta älgstamen eller fler på LS som ska ha det som uppdrag att förvalta älgstamen?

Jag menar tillräckligt många av alla de som förvaltar älgstammen. Det sker inte bara på myndighetsnivå och via tilldelning, utan lokalt i samförstånd mellan markägare och jägare. Att skjuta alla djur man fått tilldelat sig, oavsett hur det faktiskt ser ut, är ju anledningen till den kraftiga minskningen.
 
Som sambo till en skogsägare så har jag fått en helt annat syn på älgen. Det är inte så roligt när man besöker en ungskog och i princip alla tallar är älgskadade. Sen tycker jag absolut att älgen har en plats i naturen men själva frågan om storleken på älgstammen blev mer mångfacetterad för mig efter att jag träffade min sambo.
 
Ja, ont om djur är det om man jämför med hur det såg ut för 10, för att inte tala om 30, år sedan. Anledningen till att rödlistning ens är på tapeten är ju att stammen minskat så mycket. Det finns en hel del självkritik inom jägarleden över att man envisats med att skjuta fullt tidigare år trots att man märkt minskningen och även ilska över de som fortfarande skjuter alla älgar de ser - s k frysboxjägare.

Men det är som sagt jakten som reglerar älgstammen, så om tillräckligt många tar ansvar för förvaltningen är detta inget problem.

Ja och nej... det finns som sagt många jägare som vill pausa jakten. Men jagar de på bolagsmark kan de bli av med arrendet om de inte uppfyller kvoten.
 
Det finns fler faktorer än jakt och skogbruksmetoder, flera av dem mer eller mindre nytillkomna, som också orsakar förändringar i älgpopulationen:

Vildsvin - ett djur som stör älgarna och tycks flytta älg.

Dovhjort - Där dovhjortsstammarna tillåtits att växa till rejält, så är dovhjorten en direkt konkurrent till Älgen om både föda och habitat.
Det finns liksom inte plats och mat nog för flockar med dussintals - hundratals dovhjort, på samma område som det också ska finnas älg. Dovhjort är ena tuffa rackare, och flyttar inte på sig för något (eller någon).
Teoretiker som sett dovhjorten som ett djur som håller till i "öppet landskap", eftersom kontinetala dovhjortar saknar sammanhängande skog att bo i, tycks ha svårt att inse hur snabbt dovhjorten anpassar sig och flyttar in i svensk skog, och då naturligtvis äter lövsly och bärris som annars älgen hade haft tillgång till.

Samma jägargrupper som glatt utfodrat vildsvin och dovhjort så att det blivit jättepopulationer av dessa, klagar över brist på älg, i samma områden...

Samtidigt så minskar inte älgen dramatiskt i de områden där det finns varg, men sparsamt med vildsvin och dovhjort.
 
Det är fascinerande hur allt skylls på vargen. När den utgör en marginell påverkan av älgstammen. Om vissa segment av jägare får som de vill och vargen utrotades i Sverige. Vad ska de då skylla på? Såg i en annan ledare i länken att de även rasar över blyförbudet och att regeringen ska ta beslut innan konsekvensanalys och förlita sig på jägares omdöme.
 
Det är fascinerande hur allt skylls på vargen. När den utgör en marginell påverkan av älgstammen. Om vissa segment av jägare får som de vill och vargen utrotades i Sverige. Vad ska de då skylla på? Såg i en annan ledare i länken att de även rasar över blyförbudet och att regeringen ska ta beslut innan konsekvensanalys och förlita sig på jägares omdöme.

Pratar vi förbudet mot blyhagel eller blykulor? Förbud mot blykulor är totalt hål i huvudet...
 
Dumt, ja. Men samtidigt tycker jag väldigt synd om golfklubben. Vad händer med den om folk inte får vara där? Den går väl förmodligen i konkurs...

Helt ärligt... det skiter jag i. En spridd svinpest får så oerhört större konsekvenser än att en golfklubb går i konkurs. Med samma tankesätt skulle ju en ridklubb kunna ursäktas för att de har tävlingar trots kvarka.

Förutom de viktiga näringar som @athena nämnt så finns det även risk att det påverkar min industri (som är tämligen stor och viktig för vårt land). No-go området täcks till viss del av undersökningstillstånd och i den omedelbara närheten finns det enormt många undersökningstillstånd. Det är katastrof för min bransch om vi inte kan röra oss i skog och mark.

Jag har precis suttit och uppdaterat vårt säkerhetsprotokoll för fältarbete pga den här smittan och uppdaterat mina chefer. För närvarande känns det som att det är en liten risk vad gäller Jämtland men vi har också nyligen sett hur illa det kan bli om vi inte tar smittor på allvar. Dvs jag kör på rather safe than sorry.
 
Helt ärligt... det skiter jag i. En spridd svinpest får så oerhört större konsekvenser än att en golfklubb går i konkurs. Med samma tankesätt skulle ju en ridklubb kunna ursäktas för att de har tävlingar trots kvarka.

Förutom de viktiga näringar som @athena nämnt så finns det även risk att det påverkar min industri (som är tämligen stor och viktig för vårt land). No-go området täcks till viss del av undersökningstillstånd och i den omedelbara närheten finns det enormt många undersökningstillstånd. Det är katastrof för min bransch om vi inte kan röra oss i skog och mark.

Jag har precis suttit och uppdaterat vårt säkerhetsprotokoll för fältarbete pga den här smittan och uppdaterat mina chefer. För närvarande känns det som att det är en liten risk vad gäller Jämtland men vi har också nyligen sett hur illa det kan bli om vi inte tar smittor på allvar. Dvs jag kör på rather safe than sorry.
Det är klart att de inte ska ursäktas. Men handlar inte detta om en VÄLDIGT lång tid som man inte får röra sig i området, och som därför inte golfklubben kan användas? Jag sympatiserar med vilket företag som helst som råkar ut för omständigheter som de inte kan rå för, som t.ex. restauranger som drabbades hårt under covid.
 
Synd om golfklubben??

Lite perspektiv tack. Vi har fått in en ALLVARLIG väldigt smittsam sjukdom och du tycker folk ska få spela golf?

Kan du ens räkna hur många som konkar om sjukdomen får fäste?
Nej, jag tycker inte att golfklubben ska användas naturligtvis (se mitt svar ovanför)...
 
Det är klart att de inte ska ursäktas. Men handlar inte detta om en VÄLDIGT lång tid som man inte får röra sig i området, och som därför inte golfklubben kan användas? Jag sympatiserar med vilket företag som helst som råkar ut för omständigheter som de inte kan rå för, som t.ex. restauranger som drabbades hårt under covid.

Ett företag som gör något sådant här i det här läget har sett till att min sympati är icke-existerande. Golfbanor är väldigt populära för vildsvin.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp