Ägarbyte på travare?

Nallen

Trådstartare
En vän har precis köpt en travare (ridhäst) och h*n frågade om ägarbyte. Säljaren har lämnat med en blankett angående ägarbyte men h*n ska själv (köparen) bekosta det (var rätt dyrt - runt 500 tror jag h*n sa).
Ni som köpt travare - har ni gjort ägarbyte på STC eller har ni struntat i det? Måste man göra ägarbyte?

Sv: Ägarbyte på travare?

Det är väl självklart att man ska registrera ägarbyte? Varför ska gamla ägaren behöva stå kvar som ägare på hästen?

400 + moms tror jag det kostar och det är ju ingenting mot vad det kostar att ha hästen...

Ägarbyte görs för att du ska kunna försäkra dig om att hästen du har köpt faktiskt är din häst. När du gör ett ägarbyte via STC betalar du in summan som kommer som en faktura och får efter någon vecka ett papper där det står att du numera står som ägare. Detta är jätteviktigt då du ska kunna bevisa att du äger din häst och handlingen hör ihop med hästens pass. Så gör det, det är en engångssumma som alla som köper travhäst bör betala för att kunna ha korrekta uppgifter. Det kan annars bli krånligt om du någon gång bestämmer dig för att sälja hästen och sedan inte står som ägare för den...

Det kostar 525 kronor att göra ett ägarbyte av varmblodig travare hos STC.
Dyrt som fan, ja men det är ju något som måste göras och betalas.

Det säger sig väll själv att man måste göra ägarbytet. Man köper ju inte en bil utan att byta ägare på den... :crazy:

Och det är köparen som debiteras kostnaden,alltid om man inte gör upp sinsemellan om något annat.

Om man inte gör ägarbyte så kan t ex inte i framtiden få ut en kopia på passet om det skull bli förstört. Skickas bara ut till registrerad ägare. Allt annat som har med hästensregistrering och STC kan bara utföras av den som står som registrerad ägare.
Sedan är ju knappast avgiften för ägarbytet någon stor utgift när det gäller kostnader för att ha häst.

400kr + moms kostar ägarbytet.. dyrt som fan kan jag inte hålla med om då det kostar ett antal tusenlappar att köpa hästen och att den sedan gärna kostar 5000kr i månaden i "drift"!...

Jag har faktiskt ingen travare alls men tack för informationen, fast jag antar att den var till TS kanske?

Köparen bekostar ägarbytet, självklart gör man ett ägarbyte när man köpt häst - oavsett ras och förening.

Håller med er alla!

Självklart gör man ett ägarbyte, själv skulle jag aldrig drömma om något annat. Men min vän resonerar "det är väl ingen som gör ägarbyte på en gammal travare".

Ja, vad ska man säga? :grin:

jag har gjort ägarbyte på min travare

*kl*

Antar att den gamla ägaren också har ansett att ägarbyte ska göras???? I annat fall hamnar fakturor från ev besök på ATG-klinik hos denna då det är reggad ägare som faktureras.....

på vår ATG klinik måste man fylla i ett papper när man varit på besök och vem som ska betala fakturan.

OK; med travarna har det räckt med namnet "för då får dom fram ägaren", men med övriga hästar har jag fyllt i pappaer....

400kr + moms kostar ägarbytet.. dyrt som fan kan jag inte hålla med om då det kostar ett antal tusenlappar att köpa hästen och att den sedan gärna kostar 5000kr i månaden i "drift"!...

Det är visst mycket pengar för lite pappershantering och omregistrering. . .

Registret och dess funktioner som sådan är inte helt gratis, och eftersom man inte betalar nångon årlig registerhållningsavgift tas ju pengarna ut på aktiviteter i registret.

Jag måste säga att jag tycker det är billigt för ett så bra och väl fungerande register

Ja det finns ju delade meningar om vad man tycker är dyrt och billigt. . . .

Jag har en nordistravare, och en varmblodstravare. Båda har jag gjort ägarbyten på. Rätt ska vara rätt, jag vill inte att det ska bli något strul i framtiden om vem som äger min häst.

Ja absolut att vi gjorde ägarbyte. För annars är det ju någon annan som i princip äger hästen och det vill då inte jag :crazy:

500 kr må vara mycket pengar för några men visst måste man kunna klara av en sådan summa som hästägare - det kommer ju med all sannolikhet andra utgifter i framtiden för hästen som är betydligt större. :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
184
· Visningar
24 141
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 925
Senast: Oknytt
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 817
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 029
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vilken färg?
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur