Ägare/Fodervärd/Demodex

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare MySecret
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 547
M

MySecret

Jag har skrivit på ett fodervärdsavtal o dessutom läst igenom kontraktet men vissa saker som jag undrar över står inte med där så jag tänkte fråga det berömda buke-folket.

1: Jag har fått reda på att min valps bror har demodex o jag inser vad det innebär o därför vill jag inte avla vidare på min valp (jag kan leta reda på ägarna till honom ganska lätt om jag vill för bevisning o så) Kan jag på något sätt avbryta kontraktet?

2: Överlåtaren har dessutom skrivit över ägarbeviset på mig, så jag enligt JBV o SKK äger alltså min valp, vad innebär det för fodervärds avtalet o kan jag sätta avelsförbud på henne?

Tackar för hjälpen :)

Sv: Ägare/Fodervärd/Demodex

Vem som står som ägare på SKK eller JBV har ingen betydelse. Det är uppfödaren som är ägare tills fodervärdsavtalet gått igenom.
Du kan inget göra mer än att prata med uppfödaren. Kanske du kan få köpa loss hunden om uppfödaren går med på det.

Varför skrev han isf över henne på mig?
Ägarbevis borde ju ha nån betydelse tycker jag.

Varför "skapa en konflikt" istället för att prata med din hunds uppfödare?!

Som Grana skriver så är uppfödaren ägare tills kontraktet löpt ut ELLER tills ni - du och uppfödaren gemensamt - kommit överens om en anna lösning. Ex. att du köper loss hunden eller att uppfödaren pga någon orsak väljer att skriva över hunden på dej "i förtid".

Oavsett vilket så är det alltid bäst att börja med att lugnt och sakligt prata med uppfödaren och fråga hur han/hon tänker vad gäller - i detta fall - demodex och riskerna med avel.

/Swat

Hunden ÄR skriven på mig redan, det är ju därför allt är förvirrande för mig, vilka rättigheter o så jag har...

Det var han som tog upp med mig om att hennes kullbror har demodex men han verkar inte ta det så allvarligt alls o han visste inte så mycket om det så jag länkade massa information till honom o efter det har han vägrat att svara mig därför vill jag ha mer kött på benen.

Innan pratade vi jätteofta på msn o så, har haft jättebra kontakt o efter detta så är det inte ett ljud.

För att hunden skall kunna "vara skriven" på dej så måste du ha ett påskrivet köpevatal eller ett kvitto på betald köpeskilling.

Vad som står hos SKK/JBV spelar ingen roll.

Jag är så gammal att msn/sms och liknande är inte att "prata" seriöst med någon. ;)
Vill du veta mer om hur uppfödaren tänker och planerar så råder jag dej att åka till eller ringa honom! Och sitta ner i lugn och ro och resonera kring hur han planerar framtiden för din hund.

Genom att du själv är ordentligt påläst och ev även har dokumentation med dej som styrker dina "åsikter" så kan det vara enklare för dej att lägga fram dina tankar.
Tänk dock på att vara smidig och "artig"! Ingen vill bli "tagen i örat" eller få sin avel ifrågasatt av en fodervärd som kanske bara ser en del av den stora "bilden" bakom avelsarbetet.

/Swat

Varför har man då ägarbevis :confused:????

Klart jag ska prata med honom OM jag får tag på honom, han har inte svarat när jag ringer och har inte heller ringt tillbaka.

Jag säger verkligen inte att han är dum eller elak, vill bara ha lite fakta om vad jag kan göra ifall han skulle vilja avla vidare på demodex gener.
Misstänker dessutom att det är en ras man inte får avla på i sverige men valparna står som blandras...DNA-test kanske kan vara bra?

Men jag ska även prata med honom om att köpa loss henne. För det är inte pengarna det handlar om.

Att vara fodervärd innebär att du får hunden mot x antal kullar (max två på tik)
Uppfödaren äger avelsrätten tills kullarna är tagna eller uppfödaren väljer att inte använda hunden i avel.
Dock är det uppfödarens val inte fodervärdens.
Det är också enbart uppfödaren som kan sätta avelsförbud på hunden.
Ägar bevis är alltid köpeavtal/kvitto inget annat som flera redan skrivit.

Du kan alltså inte kräva att uppfödaren inte avlar på din hund för att en bror har demodex oavsett vad du anser om det.

Du har eller ingen aning om hur helheten av hans avel ser ut, det är mycket man måste tänka på när man använder hundar i avel
I vissa raser kan en defekt vara så vanlig att om man uteslut alla som har någon i släkten med någon defekt så blir där inget kvar att avla på (hemskt men tyvärr sant)
I de raserna får man börja med att utesluta de djur som själva har defekter och avla på helt friska (alltid självklart i alla raser) men acceptera att någon i släkten har någon defekt.

Varför har man då ägarbevis :confused:????

Kan finnas många orsaker till varför en fodervärd står som ägare på SKK och Jordbruksverket.
Jag gör tex det på min foderhund, mest för att om hon skulle komma bort så går det fortare att få tag i mig än uppfödaren som bor rätt långt borta.
Jag kan också ställa ut/tävla bruks/lydnad eftersom jag står som ägare.
Då kommer PM och liknade till mig istället för till uppfödaren så då hadde behövt skicka det till mig och med tanke på att en del PM kommer väldigt sent så är detta smidigare.

Men jag ÄGER inte henne förän hon är betald = uppfödaren har haft sina kullar enligt kontraktet.

Varför skrev han isf över henne på mig?
Ägarbevis borde ju ha nån betydelse tycker jag.

Som andra har skrivit så har det ingen betydelse.
Mina hundar jag har ute på foder så står fodervärden som ägare på SKK (där står jag också på nån) och på JBV står endast fordervärden.
Men på fodervärdsavtalet är det jag som är ägare och är det som gäller.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka