Ägarna till hästen Åke: Han var vanvårdad

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ägarna till hästen Åke: Han var vanvårdad

Jag har inte läst tidigare inlägg då jag inte har Borås tidning, men av den här artikeln att döma så vore det ju bra om någon kunnig utomstående svarade på sakfrågor såsom stängsel och skötsel. I ansvarsfrågan (vet inte men antar att det är det det handlar om i grunden) är det ju en följd av avtal och ägandeskap.

Tråkigt för hästen! Hoppas verkligen att den inte led längre tid än nödvändigt då den ändå var i människans omsorg.

Det låter ju faktiskt väldigt misstänkt...

Det där med att den var helt "blank" i pälsen tyder ju iaf på att den inte sprungit långt..
Men det behöver ju inte betyda att hästägaren har rätt.

Personligen tycker jai nte det låter alltför mycket som vanvård.
En shettis behöver ju knappast gå i en hage med mycket gräs, och vad det verkar som fanns det ju hästar inärheten, så det kan ju knappast varit någon fara för hästens del.
Möjligen det där med staketet, men det har ju inte med vanvård att göra.

Tråkigt att det blev hästen som drabbades av det hela.
Jag tycker det låter som om inte varken fodervärden eller hästägaren egentligen borde ha någon häst alls. Dock tycker jag inte hästägaren har rätt att skylla ifrån sig på fodervärden heller, även fast fodervärden hade ansvaret för hästen under tiden så har ju alltid hästägaren det främsta och yttersta ansvaret för Sin häst.

jag har haft en del kontakt med ägaren till hästen under vecka som goick innan det hela hände.
och hon påpekade redan då att hästen inte sköttes ordentligt och att hon skulle hämta hem honom så fort det bara gick
men för att kunna hämta hem hästen måste man ju ha nånstans att göra av den...

hästen var säkert övedrviktig______alltså feeeeeet hahaha

Det är många hästägare som inte tycker att sina utlånade hästar inte sköts ordentlgit, bara för att fodervärden inte sköter det på samma sätt som man själv.

Känner hästägaren o denna sköter sina hästar mkt väl men klagar sällan på hur andra sköter sina hästar.

Att stängslet inte var korrekt höjd är inte vanvård, det är oansvarligt men inte vanvård.

En shettis kan rent av må Sämre av att gå på mycket gräs.

Men vanvård är sådant som:
* Ingen eller för lite mat. Dvs. Lite gräs i hagen men utfodring av torrhö är inte vanvård.
* Hästen blir slagen.
* Ingen hovslagare under för flera skoningsperioder.
* Frisk häst får stå inne under lång tid utan att få gå ut.
* Hästen får stå i sin egen avföring utan att boxen mockas under lång period.

Av ovan stående punkter var det sista som nämndes i artikeln.

Men visst.
Vi vet inte alla faktan så vi ska inte dömma.

Okej.
Jag menar itne att hästägaren kanske klagar på andra.
Men jag vet folk (som inte brukar klaga), många människor, som klagar på hur fodervärden till ens häst sköter den, bara för att man själv inte sköter just den hästen på det sättet.

Nu kanske det inte är så i detta fallet, men det låter ju faktiskt så.

Jag reagerar på att om ägaren sett under en tid att hon inte tycker hästen sköts ok, varför hämtade hon den inte tidigare.
Någonstans måste hon väl kunnat gjort av ponnyn, eftersom hon har fler hästar.

Grana skrev:
Jag reagerar på att om ägaren sett under en tid att hon inte tycker hästen sköts ok, varför hämtade hon den inte tidigare.
Någonstans måste hon väl kunnat gjort av ponnyn, eftersom hon har fler hästar.
jag håller helt med dig,, jag hadde hämtat min med de samma :eek:

Hon hade inte hästen utlånad nån längre tid. en månad lite drygt kanske
och visst hade hon andra hästar men Åke fick inte plats i det stallet och hon var mitt upp i husköp, skulle ta hem honom så fort allt blev klart.

Jo visst är det så.
men i detta fallet är jag ganska övertygad att dom faktiskt inte skötte hästen ordentligt.
dom hade väl busridit den också om jag fattat det hela rätt.
men alldeles för stor ryttare dessutom

De måste haft lokal kyla om det efter majmånad var så kallt så att hästen skakade...

Uppsnarjd skrev:
Hon hade inte hästen utlånad nån längre tid. en månad lite drygt kanske
och visst hade hon andra hästar men Åke fick inte plats i det stallet och hon var mitt upp i husköp, skulle ta hem honom så fort allt blev klart.

Men jisses....hur sjutton kan du sitta och försvara en sådan här hästägare??? Att en shettlandsponny inte får plats i ett stall köper jag knappast.... särskilt inte under betestiden.

Instämmer i ovanstående inlägg:

"Jag tycker det låter som om inte varken fodervärden eller hästägaren egentligen borde ha någon häst alls"

/Tanten i Skåneland som hade halmat hallen!

Stoppard skrev:
De måste haft lokal kyla om det efter majmånad var så kallt så att hästen skakade...

Precis vad jag tänkte.. :crazy:
En shettis bör ju faktiskt klara av att gå ute i maj :smirk:

Ponnyer brukar tycka om busridning ^^

Några kompisar satt o busade runt på shettisarna i stallet för några år sne.. Hoppade o hade sej,. Dom tyckte det va jättekul, även om ryttarna var förstora.. O det var knappast nån sorts vanvård för det :smirk:

så du tycker att det är ok att en vuxen kille busrider på en knappt inriden liten shettis?
det gör iaf inte jag.

Jag väljer att låsa den här tråden då det är alldeles för mycket påståenden och spekulationer.

Det gäller samtliga, även er som påstår er känna ägaren.

Anna-Karin/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hästen Helge som varit försvunnen sedan nyårsafton har hittats död. Han hittades drunknad i sjön Limmaren, berättar hans ägare Matilda...
Svar
11
· Visningar
2 020
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Östersundsposten) Strömsund Hästen var så vanvårdad att veterinär beslutade att den skulle avlivas. Nu är hästens ägare åtalade...
Svar
12
· Visningar
2 068
Senast: ainasoja
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Amatörtränaren Tomas Petterson vittnade i onsdags om Åke Svanstedts förbjudna metoder i TV4. Trots det har han använt...
Svar
0
· Visningar
800
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Borås Tidning) Åtal har väckts mot en hästägare i en mindre ort i Kind. Ägaren åtalas för vanvård av en häst som fått förvuxna hovar...
Svar
0
· Visningar
805
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31