Ägarna till hästen jag rider tror inte att jag klarar nånting.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Goofyspouse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 3 378
Sv: Ägarna till hästen jag rider tror inte att jag klarar nånting.

ja.. usch.. där kan man snacka måndags exemplar...

Ja. Vissa borde inte ha häst! :crazy:

Men det finns medryttare som är Måndags exemplar också....:smirk: (menar verkligen inte dej eller er nu men jag har stött på en och annan genom åren som inte blivit långvariga)

förstår vad du menar. finns många jag skulle slängt ut med huvet före om det varit upp till mig ;)

Goofyspouse skrev:
förstår vad du menar. finns många jag skulle slängt ut med huvet före om det varit upp till mig ;)

Just det! Ägaren bestämmer och kommer man inte överens så kan man inte samarbeta. Och som medryttare har du inget att säga till om i det läget.

I ditt fall verkar det som om du har rätt och ägaren fel.
I mitt fall är det jag som har rätt och Måndags exen till medryttare hade fel.

:D :rofl: :D

hahaha ja ngt...:rofl:

näe men jag tycker att det är fel att kunna behandla en såpass ung å "dum" medryttare som tex jag var då men ännu dummare att kunna "behandla" sin häst på det viset...

stackars lilla Albert..han var riktigt speciell..dörädd för ALLT runtomkring sig,men en riktig kelgris inne i "säkerheten"...
näe hoppas att han fått komma till ett nytt hem där man verkligen tar hand om honom och lägger ner mkt tid på han..

Toriryttaren skrev:
Ja. Vissa borde inte ha häst! :crazy:

Men det finns medryttare som är Måndags exemplar också....:smirk: (menar verkligen inte dej eller er nu men jag har stött på en och annan genom åren som inte blivit långvariga)

nej vissa borde verkligen inte ha häst...man har ju sett ett flertal skräck exemplar..å vissa gånger har man blivit mörkrädd måste jag säga...
och det är tråkigt när det är så...är det för att ägaran inte inser hur de är Mot hästen mm,eller gör de bara för att de vill känna "makt" el dyl eller bara för att dom VILL ha häst men Inte "kan"/borde ha det..?

ja det finns säkert många svar på den frågan,men ändå...det är ju ett djur vi snackar om..vissa är bara för egoistiska å vill ha allt serverat på silverfat..

Nikkis skrev:
ja det finns säkert många svar på den frågan,men ändå...det är ju ett djur vi snackar om..vissa är bara för egoistiska å vill ha allt serverat på silverfat..

Det e precis det jag vill komma fram till! Är det verkligen ägaren till hästen som har full bestämmanderätt över den? Nej, enligt min mening (även om det dessvärre inte fungerar så i praktiken) är det väl ändå det som hästen mår bra av som räknas? Jag tycker här att det är hästen som ska få avgöra vad den mår bra av. Kan då ägaren inte ta att sin medryttare (i vissa fall) klarar av att kommunicera bättre med hästen än ägaren tycker inte jag att ägaren har den högsta bestämmanderätten. Det finns nog borde en och flera som borde få en kurs i hästhållning med just hästen i fokus. Alltså jag syftar inte på er!
Men Goofyspouse, som sagt, hur mycket skit du än får höra, stå på dig!

Det där låter ju sunt och bra på många sätt.
Men det ÄR hästägaren som bestämmer.
Undantaget är om hästen vanvårdas eller far illa och då ska hästägaren anmälas.

Ägaren av hästen bestämmer över sin häst!
Så är det bara.
Och om ägaren är en idiot som låter hästen fara illa över sina beslut så är det myndigheten som får ta över.

Det är faktiskt aldrig medryttaren som bestämmer.

Toriryttaren skrev:
Det där låter ju sunt och bra på många sätt.
Men det ÄR hästägaren som bestämmer.
Undantaget är om hästen vanvårdas eller far illa och då ska hästägaren anmälas.

Ägaren av hästen bestämmer över sin häst!
Så är det bara.
Och om ägaren är en idiot som låter hästen fara illa över sina beslut så är det myndigheten som får ta över.

Det är faktiskt aldrig medryttaren som bestämmer.

Ja i praktiken är det så, som jag sa. Vilket för det inte betyder att det alltid är det bästa.

Nej det är inte alltid det bästa.
Men i praktiken fungerar det så. Hästägaren har (naturligtvis) rätt att bestämma och så länge inte vanvård är med i bilden så finns det inte mycke medryttaren kan göra.

Kardinal skrev:
eh, jag antar att det inte var till mig, eller
?

flåt, nu hängde jag inte med? det är för sent på natten :bump:

true..jag har blivit starkare i mig själv nu än vad jag var förr. jag mådde inte speciellt bra ett tag och att på det ständigt bli hackad på i stallet var ingen höjdare. men nu mår jag bättre och tar inte åt mig på samma sätt. fast de hackar ju inte på samma sätt heller då jag inte har nån egen pålle längre.

Toriryttaren skrev:
Dom medryttare jag har haft genom åren har jag alltid haft en väldigt bra dialog med.
Och den medryttaren jag har idag rider i stort sett aldrig ensam utan jag rider med hela tiden så jag som hästägare har stenkoll på hur det går, hur ryttaren känner sej, hur hästen trivs med henne som ryttare och framsteg/problem dom får på vägen.

Så jag skulle aldrig hamna i den situationen som du är i nu.

Du får ju prata med hästägaren om problemet. Och om ni trots det inte hittar en lösning ni båda är nöjda med så är det ägaren som bestämmer.

Måste bara fråga varför du har en medryttare till din häst ? Brukar vara för tidsbrist osv men om du ändå alltid är med dem kan du väl rida hästen själv istället ?

Jag är inte så vig att jag kan sitta på två hästar samtidigt. ;)

Jag har en häst som jag har haft i 14½ år. Den rider jag själv.
Den andra hästen har jag köpt som sällskapshäst och den rider jag bara ibland. Men jag har en granne som är medryttare på den.

*knapplån*

Är bara tvungen att lägga mig i lite...

Jag har aldrig ägt häst själv men jag har skött andras hästar och fått vara den som letar medryttare och så då ägarna inte haft så mkt intresse av sin häst.
Visst är det så att ägaren har rätt, det är ju ändå så att det är ägaren som betalar om hästen skulle bli sjuk eller skadad, MEN det måste ju finnas en kommunikation mellan ägare och medryttare.

I fallet med trådskaparen har jag tolkat det som att TS är mest sorgsen över att de inte tagit upp saken med henne utan istället gått till andra i stallet och pratat. Rätta mig om jag har fel. DET har jag också varit med om och det slutade med att jag började undra om det verkligen var värt att stanna hos såna ägare, de stoppade ut en annons om en ny ryttare (utan att säga nåt till mig, jag fick reda på det via en kompis) och när de tyckte att de hittat en så fick jag ett mail om att jag inte fick rida mer.
Då har jag alltså skött deras hästar i flera år, jag har ridit in flera av deras hästar och jag har bekostat mkt. Och ärligt; Ja jag känner mig utnyttjad.

Jag bryr mig faktiskt inte om vad de gör med sin häst (sålänge det inte är vanvård och djurplågeri) men de hade kunnat vara ärliga och sagt till mig ifrån början att det ska vara på ett visst vis.
Så TS och Nikkis: Jag vet hur det känns.
Nikkis: I mitt fall slutade det med att hästen kastade av sin nya ryttare, trampade henne på armen och blev körd till en hingst. Jag hoppas att både hon och fölungen (som kanske kommer ut nästa år) hamnar hos mkt seriösare människor än vad de är hos nu.

Det var något mer (vettigt) som jag skulle skriva men det försvann i ilskan... *morr*

//Lillan

Toriryttaren skrev:
Jag är inte så vig att jag kan sitta på två hästar samtidigt. ;)

Jag har en häst som jag har haft i 14½ år. Den rider jag själv.
Den andra hästen har jag köpt som sällskapshäst och den rider jag bara ibland. Men jag har en granne som är medryttare på den.

Okej, har du två hästar är det ju en annan sak ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 153
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 226
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 007
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka