• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cerrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 549
C

cerrox

exakt hur ser dom ut? är det liksom en sko som är formad som ett ägg runt om? någon med bild? när använder man oftast det? någon med erfarenhet av det?

har nämligen en häst som ska få påspikat det på sina bakhovar imon, han har veka kotor bak & trampade igenom en hel del, syns mest i traven. fick det rekommenderat av veterinären idag att göra det. ni som har sådana skor varför har ni det & har det fungerat bättre?

Sv: äggsko.

Enligt google är det inte samma sak. Egg baren är helt rund:
19.gif

medans ringskon är rak bak:
Ring.jpg

"Alm. ringsko. Bruges ofte som "stabilisator" enten for at flytte/fordele vægten i hoven eller som sygebeslag.

Eggbar skoen. Denne bruges primært til heste med hovsenebensbetændelse. Den stabiliserer sener og anslagshårdheden således at hovsenebenet aflastes. Eggbar skoen er klart det bedste for en hest med denne sygdom/skade."

Här kallas även eggbar'n ringsko....

Jag har haft eggbar på en häst och det man ska tänka på ar att den stannar glidmomentet ganska brutalt, så man ska vara försiktig med dom. Min fick känningar på gaffelbanden pga dom.....

Vi har de helt runda på bakhovarna å de med rak baksida fram på ngr hästar, för har man de runda fram kan hästen slita av dem...

finns det något som heter kilsula? tyckte att veterinären pratade om det. vad är det för något? har det samma effekt som äggsko?

Jag har haft eggbar på en häst och det man ska tänka på ar att den stannar glidmomentet ganska brutalt, så man ska vara försiktig med dom. Min fick känningar på gaffelbanden pga dom.....
vadå stannar glidmomentet? *trögfattad* :smirk:

Min häst är skodd med skon på den översta bilden och under den har han en kilsula.

Kilsulan är en vanlig sula som sluttar. Vid tån är den tunn och vid trakterna är den 6 - 8 mm hög.

Min pålle skos med detta för att han har väldigt låga trakter och strålbenshälta som med hjälp av sulan ska höja trakten och skon ska avbelasta strålbenet. (osäker om jag uppfattade det där med skon och avbelastningen rätt om det är någon som börjar undra.)

Vad är det du har fått för diagnos på din häst eftersom du har blivit ordinerad detta? Kan det vara något liknande det min har?

Om jag nu skriver rätt så kan man förklara glidmomentet med att med en vanlig sko kan hoven lättare glida på underlaget eftesom skon är "öppen" baktill. På en ringsko är det stopp baktill vilket gör att de glider kortare sträcka.
Någon annan kan säkert förklara på ett bättre sätt än det flummiga sättet jag gjorde det på.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 417
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 154
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 310
Senast: valley
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 847
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur