Agria kissing spines

Bukefalos 30 år!

Chje

Trådstartare
Har köpt häst och tagit över försäkringen från Agria, har heltäckande veterinär extra, användbarhet och dolda fel samt livförsäkring. Nu misstänker veterinären kissing spines och det ska påbörjas rehab och röntgen då den har smärta och inte är ridbar eller knappt klarar lättare promenader utan ryttare. Har också blivit svår i hanteringen. Har någon haft samma problem och vad kan prognosen vara? Är Agria lätta att få ersättning från?

Har köpt häst och tagit över försäkringen från Agria, har heltäckande veterinär extra, användbarhet och dolda fel samt livförsäkring. Nu misstänker veterinären kissing spines och det ska påbörjas rehab och röntgen då den har smärta och inte är ridbar eller knappt klarar lättare promenader utan ryttare. Har också blivit svår i hanteringen. Har någon haft samma problem och vad kan prognosen vara? Är Agria lätta att få ersättning från?
Lätta, vet jag inte, men om du har tagit över en försäkring utan reservationer borde det väl inte vara några problem, tänker jag?

Sålänge villkoren uppfylls är Agria lätta att få ersättning från. Inga konstigheter.
Är hästen obrutet försäkrad sedan den var föl?

Försäkringen var utan reservationer och hon har haft den sedan föl. Är första hästen som jag köpt så känner mig osäker på hur allt fungerar när det blivit så här.

Bäst svar får du om du ringer till Agria. De ser ju precis vilken försäkring du har och vilka villkor som gäller. Täcker det inte kommer de motivera varför, om försäkringen är begränsad på något vis.

Min kompis hade en häst med KS och försäkring hos Agria. Då ville de att hon skulle försöka med rehab innan de betalade en operation (vilket hade varit klokt för den reds tyvärr rätt hårt i ung ålder). Men det beror kanske på vad veterinären säger…

Det BORDE inte vara några problem eftersom du skriver att hästen varit obrutet försäkrad sedan föl och du nu tagit över försäkringen.

För att vara på den säkra sidan - ring Agria eller när du är hos veterinären så be dom själva stämma av med Agria om dom kommer ersätta tänkta utredningar / behandlingar, så du inte får en käftsmäll i efterhand.

Det går inte på försäkringen. Vi undersökte hästen noga och provred men gjorde ingen veterinärbesiktning. Ringde även två gånger innan till Agria för att fråga om det krävdes besiktning för att ta över försäkringen och de sa att det inte behövdes, de sa att dolda fel försäkringen var gällande oavsett. Hade inte köpt hästen om jag vetat att det inte går att använda försäkringen.

Det går inte på försäkringen. Vi undersökte hästen noga och provred men gjorde ingen veterinärbesiktning. Ringde även två gånger innan till Agria för att fråga om det krävdes besiktning för att ta över försäkringen och de sa att det inte behövdes, de sa att dolda fel försäkringen var gällande oavsett. Hade inte köpt hästen om jag vetat att det inte går att använda försäkringen.
Men vad förfärligt... :( Vad säger de nu när du påtalar att du fått information om att veterinärbesiktning inte krävdes? Hur motiverar de att försäkringen inte täcker?

Låter märkligt att de säger att besiktning inte krävs. Brukar behövas för att kunna hävda dolda fel. Du fick inte skriftligt på att det gällde trots att ni inte besiktigade/fullgjorde undersökningsplikt?
Oavsett: känner med dig!

IMG_7420.webp

Jag chattade också med en handläggare innan och det här var svaret, man känner sig lurad. De säger att det krävs oavsett den information jag fått

Jag chattade också med en handläggare innan och det här var svaret, man känner sig lurad. De säger att det krävs oavsett den information jag fått
Problemet är väl att kissing spine inte räknas som dolt fel gissar jag? Hur länge har du haft hästen?

Konstigt att de inte tar den om hästen varit obrutet försäkrad sedan föl. Är du säker på att det inte funnits något avbrott i försäkringen?
Vad anger de för skäl? Vilket villkor hänvisar de till?

Det finns inga reservationer och det var enligt dem en fulltäckande försäkring. Den enda anledningen de ger är att det är gamla skador och inte gjort en besiktning. Har haft hästen i 4 månader.

Det finns inga reservationer och det var enligt dem en fulltäckande försäkring. Den enda anledningen de ger är att det är gamla skador och inte gjort en besiktning. Har haft hästen i 4 månader.
Enligt Agria? Och det var info du fick från agria efter att förra ägaren lämnat en fullmakt?

Vem har du fått det här beskedet från? Har du skickat in och bett om förhandsbesked eller bara ringt in?
Normalt så hänvisar de till försäkringsvillkoren när de nekar, så att det blir tydligt.

Ringt till Agria och de bekräftade att det är obruten försäkring sedan 30 dagars ålder.
Har ringt in och pratat med en handläggare efter att jag skickat in papper på remiss till klinik för vidare utredning.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka