Åh, jag får så dåligt samvete!

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

Flip-Flop

Jag är verkligen kass på att leka med min dotter, har så varit under hennes 3 levnadsår och kommer säkerligen fortsätta vara i all framtid. :(
Jag vet inte om det är för att jag saknar fantasi eller leksinne, men jag tycker det är så tråååkigt att lägga pussel, rita, leka med dockor, tågbanan, ja you name it!
Till saken hör väl att hon är ganska svårflörtad till att få att leka själv. Hon börjar bli bättre, men det är ju inte några längre stunder som hon sitter själv och pillar med sina saker....

Idag fick jag så dåligt samvete. Var på väg till stallet, sambon hemma med ungen. Ute i det fina vädret kryllade det av mammor och pappor som gladeligen drog sina ungar i pulka, byggde snögubbar och höll på. Själv fick jag ångest och kände vilken tur jag har att mitt barn har en pappa som iaf gillar att leka och gå ut och åka pulka, så ungen i alla fall får komma ut i snön en vacker dag som denna!

Är jag världens sämsta morsa eller kommer hon klara sin uppväxt utan bestående men trots mitt ointresse av lek? :crazy:
 
Sv: Åh, jag får så dåligt samvete!

Om pappan leker med henne är det väl inga problem :) De föräldrar jag har i min omgivning leker inte så mycket med sina barn, istället leker barnen själva, med andra barn samt lär sig att faktiskt bara vara.
 
Sv: Åh, jag får så dåligt samvete!

Hurra, jag är inte ensam! Jag hatar verkligen att leka, när barnen var riktigt små o jag skulle leka med dem så slutade det alltid med att jag låg på golvet o halvslumrade. Nu när de är 4,9, 11 så är det mkt roligare, speciellt med de två stora. Tjejen har egen ponny o pojken spelar fotboll, han är nöjd om jag bara tittar på, minstingen är så nöjd o leker gärna på egen hand...Däremot har jag alltid pratat mkt med dem o de har aldrig behövt att vara på sina rum o lekt, de har haft sina saker där jag är, vid tv:n, i köket, ja de har gått efter mig helt enkelt. Jag LOVAR att ditt barn kommer att bli jättenöjd o lycklig som vuxen även om du inte är en fjällräven o fikakorgsmamma med rosor på kinderna!
Hurra för alla mammor!!!
millus
 
Sv: Åh, jag får så dåligt samvete!

jag kom på en lek som jag gillar, jag gillar att brottas det har jag gjort jättemycket med barnen! Vi gör precis som på vanlig brottning. Det är jättebra motion o roligt. Också har jag dansat mkt med dem, satt på favvomusiken och så har vi diggat loss, visserligen bara 10 min åt gången, men det är också kul.

Jag är nog en ganska knasig mamma
:crazy:
millus
 
Sv: Åh, jag får så dåligt samvete!

millus skrev:
Också har jag dansat mkt med dem, satt på favvomusiken och så har vi diggat loss, visserligen bara 10 min åt gången, men det är också kul.


Ja, nu när du säger det så dansar vi ju ganska mkt (dansar linedance, så hon brukar vara med mig och träna i vardagsrummet ;) )!

Längtar och hoppas på att hon ska bli en ponnytjej så vi kan umgås i stallet!
 
Sv: Åh, jag får så dåligt samvete!

Tänk om mammorna i pulkabacken skulle se dig när du o dottern svänger loss i linedance, då skulle de sucka avundsjukt o få dåligt samvete för att de inte dansar med sina barn :banana: . Man ser ofta på andra och fattar inte att man faktiskt duger som man är!

Min dotter började på ridskola när hon var tre, började galoppera när hon var tre och ett halvt, fick sin första ponny när hon var nio och nu är hon fullständigt galen i hästar! Förresten har fyraåringe sonen också en liten ponny (87 cm) som han rider då o då!

Hälsningar millus ( som verkligen blev engagerad i den här tråden)
 
Sv: Åh, jag får så dåligt samvete!

millus skrev:
Min dotter började på ridskola när hon var tre, började galoppera när hon var tre och ett halvt

Jasså verkligen! Har med ljus och lykta kollat runt på ridskolor för att hon ska få börja rida, men alla verkar ha åldersgräns på 6-7 år.

Får kanske försöka få plats på ridlekis, men de är så poppis så där är det väl kötid lagom tills hon är stor nog att få börja på ridskola :(
 
Sv: Åh, jag får så dåligt samvete!

Var i Sverige bor du? Jag vet iaf ställen i Sthlm-trakten där man kan börja rida tidigare än skolåldern.
 
Sv: Åh, jag får så dåligt samvete!

break_a_leg skrev:
Var i Sverige bor du? Jag vet iaf ställen i Sthlm-trakten där man kan börja rida tidigare än skolåldern.

Vi bor i sthlm!
 
Sv: Åh, jag får så dåligt samvete!

Barn behöver leka!

Men inte nödvändigtvis med sina mammor.

En mamma behöver inte alls göra eller kunna allt!

Men du är ju en toppenmamma, för du kan se dina svagheter och därmed ge barnet en möjlighet att kompenseras för dem.

Tim
(som ibland rastar barnet i timmar med andras barn i bollhavet på McDonalds när hon inte orkar leka själv)
 
Sv: Åh, jag får så dåligt samvete!

Silverkedjan skrev:
Tim
(som ibland rastar barnet i timmar med andras barn i bollhavet på McDonalds när hon inte orkar leka själv)

Åh, jag vet! Här är vi dessutom så lyckligt unnade att vissa stora köpcentrum har bemannade lekrum där man får lämna barnen (över 3 år) i ett par timmar medans man själv går och shoppar!
Väldigt uppskattad tjänst hos både föräldrar och barn! ;)
 
Sv: Åh, jag får så dåligt samvete!

Du är inte ensam. Jag har haft svårt att engagera mig i mina barn. Det är inte förrän nu när de är större (4 o 8 år) som jag börjar tycka det är kul att leka med dem. Huvudsaken är väl att någon engagerar sig :)
 
Sv: Åh, jag får så dåligt samvete!

Hej Flip-flop!

Jo, nog känner jag igen mig.Min tjej är snart 3 år och jag tycker också att det är ganska trist att lägag pussel, mata dockor osv. Däremot gillar jag mera fysiska lekar som att kittlas, leka monster och jaga dottern. Det kan vara så skoj att jag bara bryter ihop av skrattkramp. Har du provat med fysisk lek? Om inte så gör det! SEn har jag lyckats få in henne på ridlekis trots att man ska vara från 4 år och uppåt och det trycker hon är tokskoj så hästarna är något som vi gärna gör tillsammans. Felicias pappa är dock ganska duktig på att läga pussel och spela spel med henne och det är ju tur. Du får försöka hitta något som ni båda tycker är skoj så får det bli eran "grej" tillsammans. Man kan bara inte tycka att allt är roligt, det bara är så.
 
Sv: Åh, jag får så dåligt samvete!

Här är en till som saknar lekintresse.
Jag brukar skylla på att det gamla ordspråket " smedens häst och skomakarens ungar har sämsta skorna" slagit in hos mig, jag är nämligen förskollärare!
Men mina ungar har istället fått mycket djur och naturupplevelser av mig (och sin pappa). Vi har fått höra av alla deras lärare genom tiderna att de är så jätteduktiga på allt som har med djur och natur att göra. :banana:
Lek är ett sätt för barn att bearbeta sin omvärld och sina intryck och det är jag helt övertygad om att de gör bäst tillsammans med andra barn eller i ensamlek.
Jag tror fullt och fast på att det är den sk fria leken som är den viktiga leken, det är där inlärningen sker på den nivå som barnet är moget för och så fort det är en vuxen som blandar sig i ändras detta förhållande.
Nu är vi så lyckligt lottade att vi kan släppa iväg barnen hur som helst utan att behöva vara rädda för vad som ska hända, det kan ju vara svårt i en stad.
Man behöver inte pyssla och spela för att vara en bra förälder, man kan göra annat istället. Laga mat och baka tex eller gå skogspromenader.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp