Mina behöver ju alltid banta så jag kan ju hänga här

Eller ja, den stora är ett pyssel för han är kräsen och jag är rädd om hans mage, både vilka fiberfraktioner han mår bra av, foderbyten och pro/prebiotiksvis balanserar jag mot mindre energi in. Han är också väldigt känslig mot damm och stallet har ingen bra förvaring av torrhö så det är gräs hela sommarhalvåret som gäller. Köpte jättefin storbalshalm som han knappt ätit en tugga av, efter att han sopat rent varje strå halm efter ponnyns fångfängelse

Han är dock i ok hull nu tycker jag, lite depåer (22 år, PPID och lindrig insulindysreglering) men annars ok.
Den lilla sällskapsponnyn har måttlig insulindysreglering och har/hade någon typ av subklinisk fång I somras och stod på box en månad. Är ju nästa pussel att få ihop deras liv tillsammans. Hon går med munkorg större delen av året och det funkar iaf fint, hon gick ner bra I vintras och är ju i överhull nu men inte som tidigare. Har också börjat klippa henne redan för året och klipper mer än förra året för att hon ska bränna lite energi den vägen. Är också numera tillräckligt bra I kroppen och utbildad att jag faktiskt kan få till lite mer av något som liknar motion.
Det är verkligen ett pyssel med hästar! Står själv i detta stallet så har ju viss frihet men samtidigt några mil dit så inte riktigt att jag enkelt kan ha den stora I hage med mer gräs några timmar per dag o dyl. Ska heller inte sticka under stol med att den lilla får anpassa sig till den storas förutsättningar. Han har varit med mig hela sitt liv och ska ha en trygg och anpassad vardag med sina ålderskrämpor. Gissar den lilla kommer behöva medicineras till våren/sommaren eller om jag hittar en lösning där hon kan ha egen liten hage delar av dygnet längs med den storas. Äter de halmen hade det också underlättat

Fördelen är att de funkar bra med vinterbete så jag har många månader framför mig där jag enklare får begränsat I mat och att den stora ändå brukar vara stabil I sin matsmältning och de kan röra sig över hela ytorna tillsammans och känna sig trygga ihop. Båda hade säkert mått toppen insulin o viktmässigt av gräsfri paddock paradise och grovfoder men det finns liksom inte som alternativ, jag har dock alltid de tankarna i huvudet när jag testar mig fram i deras vardag.
Jag har förresten som rutin att försöka mäta varje månadsskifte med ett sådant viktmåttband och skriver upp på whiteboarden. Så ser typ ett år bakåt där samt intervallet från tidigare år (sparar rådatan digitalt men för mig behöver det vara visuellt i vardagen). Lägger till extra mätningar när hästen tex vägts på klinik, vid klippning eller boxvila eller dyl. Ger åtm ett hum över tid tycker jag!