Åh vad jag är trött på hästköpare.....

Masse

Trådstartare
Jag har sålt en häst till en familj som absolut ville köpa den till sin dotter som förälskat sig i hästen. Dom har först fått ha den på foder (via en ridskola) i nästen ett år och sedan när jag en annan som var intresserad av att låna hästen ville dom köpa loss den. Allt beroende på att dottern förälskat sig i hästen.
Jag har hela tiden varit öppen med att den har en skada från en transport olycka och att jag inte vet hur mycket den går att rida på. Dessutom när hästen blev provriden av den andra som var intresserad blev den halt. Trots detta ville man köpa hästen och jag tycket vi skulle vänta tills den blev bra men man valde att behandla den själv och sa efter några dagar att den var bättre och ville köpa. Kan tillägga att dom hade hästen hos sig hela tiden så jag såg knappt den. Inte gjorde dom någon besiktning heller av hästen och den såldes till ett lågt pris p g a sin historik och att det inte gick att säga något om hur den kunde användas.

Detta var hösten 2012 och man fick dessutom lov att ta hästen på avbetalning för att den var så viktig för dottern så den blev slutbetald våren 2013.

Nu hör man av sig och är upprörda för att jag har lurat dom och hästen är utdömd. Man säger att jag har sålt den som en ridhäst. Visst dom håller med om att jag sagt att den varit skadad och att jag inte visste hur mycket ridning den klarade men hävdar samtidigt att jag har lurat dom. Vill ha det till dolt fel och att jag inte sagt allt om skadan.
Nu har jag sagt allt jag visste och det är så den jag köpte av inte har berättat om precis alla undersökningar och fynd som gjorts på hästen. Men vi var överens om att den skulle användas till avel och lättare motionsridning för att den inte klarar träning och tävling när jag köpte den så förra ägaren tyckte inte det var så viktigt. Så jag har hela tiden sagt till dessa köpare att jag vet inte hur mycket det går att rida på och den har inte blivit riden hos mig utan gått som avelssto tills dom fick låna den.

Att det har upptäckts nu är för att man skulle flytta hästen till sin tränare och den skulle bara in om veterinären och vaccineras.
Veterinären ska direkt ha frågat: Att den rider ni väl inte på? för den skulle vara i så dåligt skick. Jag har ju inte sett hästen och när jag frågar vad dom vill att jag ska göra så vet dom inte det :confused:

Dolt fel kan det ju inte bli möjligen en reklamation men då får dom ju inte ta bort hästen innan jag har hunnit undersöka den och fått en chans att göra något åt det.
Men just nu känns det mest hopplöst och jag får inte tag i dom när jag söker dom heller. Så det är i alla fall inte jag som inte är anträffbar....
Mest rädd är jag att dom tar bort hästen och sedan kommer med krav efteråt. För även om jag troligen har rätt så kommer det att bli väldigt svårt att få ordning på och det går inte direkt att häva köpet på en död häst.
Lite mer tyvärr är att den veterinär som varit hos är lite ökänd i trakterna här för att döma ut hästar väldigt snabbt och ibland utan riktig undersökning. Finns några exempel på hästar som dömts ut av h*n som sedan fått helt andra diagnoser av andra veterinärer när inte ägaren velat ge upp om sin häst och om idag lever bra liv.

Så vad sjutton gör man nu? När man har försökt göra allt rätt och dessutom vara snäll till deras dotter......:banghead:
 
Sv: Åh vad jag är trött på hästköpare.....

Skrev du inte in i köpekontraktet hur det stod till med ev skador etc?
 
Sv: Åh vad jag är trött på hästköpare.....

Skriv ett brev, skicka som vanligt brev, mail och med mottagningsbevs (tre exemplar). SMS:a till dem att du skrivit brev i ärendet.

Meddela i skrivelsen att du vill få möjlighet att själv/via egen veterinär undersöka hästen och bilda dig en uppfattning. Klargör också din inställning att du meddelat dem hästens skick (precisera allt du berättat för dem) och be dem svara skriftligt på ditt brev.

Därifrån beslutar du sedan hur du vill fortsätta.
 
Sv: Åh vad jag är trött på hästköpare.....

Tack för att du kommer med bra råd, som vanligt! Man tänker inte riktigt klart när man sitter i det själv.
lil-sis det står i avtalet att hästen varit med om en transport olycka och att jag av den anledningen inte kan säga något om hur den kan brukas som ridhäst (kommer inte ihåg formuleringen).
Även att den har haft återkommande problem med magen och därför ska tillgång till vattenspann i boxen även om det finns vattenkopp. Jag har varit väldigt noga med detta hela tiden. Vilket dom själv håller med om.
 
Sv: Åh vad jag är trött på hästköpare.....

Fy vad jobbigt, förstår inte hur de kan få det till att du skulle ha lurat dem. De har väl i så fall lurat sig själva som medvetet köper ett osäkert kort som ridhäst. Dolt nåt har du ju verkligen inte gjort.

Hoppas att det var ett uttalande i affekt över att den fina hästen inte orkade så mycket som de hade önskat, och att de funderar en gång till över situationen.
 
Sv: Åh vad jag är trött på hästköpare.....

Har dom haft hästen i ca 2 år o först nu kommit på att du lurat dom? Det kan dom väl inte komma nånstans med eller? Konstiga människor :-(
 
Sv: Åh vad jag är trött på hästköpare.....

Om jag räknade rätt har dom väl haft hästen i 3år,1 år lån,avbet i 1 år och nu färdigbet sen 1 år.
Dom kan omöjligt vinna det om dom skulle gå vidare.
 
Sv: Åh vad jag är trött på hästköpare.....

Speciellt inte eftersom den aktuella olyckan och hästens användningsmöjligheter är nämnda i kontraktet
 
Sv: Åh vad jag är trött på hästköpare.....

Kl

Jag tror knappast att de har något att komma med.

Jag hade gjort som Lovisaleonora_ beskrivit, att meddela dem skriftligen.
Är bra att föra såna här saker skriftligt så har man något att ta på.
(Jag hade krävt att all konversation ang detta skulle ske skriftligen faktiskt)

Sedan hade jag vänligt men bestämt meddelat att de gärna får motbevisa mig på egen bekostnad om de anser att jag inte varit tillräckligt informativ för det är som sagt ganska säkert att de bara förlorar om de skulle ta detta vidare rättsligt eftersom att det 1. gått för lång tid för ev reklamation och 2. du har redan påtryckt att hästen varit med om olycka i avtalet som kan styra mot det minskade användningsområdet iom att du inte lämnat garanti för hästens framtida bruk
 
Sv: Åh vad jag är trött på hästköpare.....

Har du skrivit det i kontraktet, hade jag nog inlett brevet med att du bestrider något som helst ansvar för hästens skick, mot bakgrund av reservationerna i köpehandlingen.
 
Sv: Åh vad jag är trött på hästköpare.....

Om allt stämmer som du skriver, hade jag inte gjort någonting.
Dom kan aldrig vinna ett mål om hästen .Låt dom ta första steget .
 
Sv: Åh vad jag är trött på hästköpare.....

Delvis KL
Hästen såldes för så lågt pris att det inte kommer att vara lönt att driva det vidare, kostnaderna för det kommer att överstiga hästens värde med råge. Priset jag satte på henne var det pris jag räknade med att hon var värd som avelssto eftersom jag som sagt inte hade en aning om hur skadan påverkade henne.
Så jag har väl inget direkt att förlora rent juridiskt men jag mår inte bra av konflikter. Är väl alldeles för snäll och ärlig för det i grunden, tycker ju faktiskt synd om köparna även om jag inte känner att gjort fel.
Köparna tycker att dom köpt hästen som ridhäst till sin dotter och när jag tänker efter så framförde dom aldrig det vid köpet utan det var just den hästen dom ville ha. Även om den var halt just då så var det individen dom ville ha och som dom varit nöjda med tills dom klev in hos veterinären i veckan.
 
Sv: Åh vad jag är trött på hästköpare.....

De köpte hästen halt, utan några som helst utfästelser ens att den skulle bli frisk från DEN hältan.

Jag vill nog säga att den tvisten har de lika stor chans att vinna som en snöboll att överleva i helvetet.
 
Sv: Åh vad jag är trött på hästköpare.....

Vad är du rädd för? Att de ska ta bort hästen? Att de ska stämma dig? Eller är du bara ledsen för att de är arga på dig?

Tyvärr är det många okunniga människor som köper häst. Människor som tror att hästar är prylar och felfria och om de inte är felfria kan man reklamera dem.
 
Sv: Åh vad jag är trött på hästköpare.....

Jag har haft köpare som avlivat hästen, och SEN reklamerad.

Avlivad av "djurskyddsskäl", men de sa i samma veva att veterinären sagt att om det varit ett sto så hade de kunnat ha den till avel.:banghead:

Sen när de upptäckte att deras livförsäkring på hästen gällde ville de helt plötsligt INTE reklamera. (Hästen var betydligt högre försäkrad än vad de betalade för den.
 
Sv: Åh vad jag är trött på hästköpare.....

Rädd och rädd och det mest obehagligt, men vi har kommit en bit på vägen idag så det känns betydligt bättre.
 
Sv: Åh vad jag är trött på hästköpare.....

I det här fallet tror jag inte att försäkringen kommer att ta det, om nu hästen är utdömd av de skador som hon fått vid olyckan för 11 år sedan. Den är inte idag i samma bolag och har inte varit i en obruten kedja vad jag vet.
Så det är lite så det känns att risken finns att hästen avlivas och sedan kommer det krav i efterhand.
 
Sv: Åh vad jag är trött på hästköpare.....

Den känslan jag får också, därför hade jag velat vara säker på att de verkligen fått mitt krav på att få undersöka hästen innan vidare diskussion.
 
Sv: Åh vad jag är trött på hästköpare.....

Den advokat jag hade kontakt med i mitt fall menade att man inte kan reklamera en sak som man inte har kvar.

Hon jämförde det med att köpa ett kylskåp, dumpa det i sjön, och sen reklamera och påstå att det inte fungerade.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 030
Senast: BornAgain
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 348
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
955
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp