Ahh, hon äter inte!!

P

pippi27

Fick hem ett par vbl i augusti. Den ena ska jag nog behålla för hon har något visst som jag fastnat för. Den andra damen ska jag rida in och skola lite för att sedan sälja henne. Den damen hade inget hull alls när hon kom,spjälstaket. Ordentligt svankig pga täta föl. Så, jag vill givetvis få upp henne i hull .Jag har ju börjat markarbeta henne och hon måste ju få i sig ordentligt med mat för att kunna muskla sig, men hon äter inte *slit i håret*. Hon har fri hötillgång, rör det knappt. Slår gräs på vallen och lägger in. Det ligger kvar. Hon går i stooor hage på dagarna så jag har ingen koll på vad hon äter där. Kraftfodret då? Jo, har testat ett mûslifoder, nja, petar lite, havre/korn med betfor, smakar ibland. Blandar i melass, ratar helt! Äter inte äpplen och morötter. Hon äter ungefär en/två gånger i veckan och då tömmer hon boxen på allt som ligger inne! Sedan är hon utan igen ett tag. *suck* Förslag någon?
 
Har du kollat tänderna på henne?? Kollat magen? (tänker på magsår etc). Det är lite mer hästvård, men jag tycker det hör hemma i den här tråden ändå.


Provat hösilage? De flesta hästar jag träffat äter hellre hösilage än hö.

Har hon gräs i hagen? (Dvs kan hon äta gräs och gör det när du inte ser?). Min valack petar mest i höet när det finns gröna strån ute. Å andra sidan äter de slaget gräs om det bara inte är slaget på en rata eller innehåller något de inte tycker om.

Har du provat med Lucern Hackat Strå? Om inte skulle jag prova det. Är torkat, hackat lucerngräs och så melass. Ser ut som en blandning av hackat hö och halm, fast mycket grönare. Det kan ersätta ganska stor del av grovfodergivan och är proteinrikt. Finns i pelletsform med (bör blötas), men bäst omd e kan äta strå, men det tar längre tid att äta strå

Äter hon kanske hellre pellets än musli kanske?


Saker att göra maten godare kan jag inte tipsa om, är så olika vad olika hästar tycker om.

har fö ett EXTREMT kräset föl i stallet. Tycker det mesta är BLÄ..*suckar* Bara att prova sig fram till vad de vill äta (och se till att få ihop foderstaten så det bli vettiga värden och kvoter OCH ätbart..*suckar*)
 
HEj Alex..
Jodå, visst finns det fortfarande mycket ätbart i hagen. Har mao ingen koll alls på hur mycket hon äter av gräs/sly ute. Men jag tycker ju att hon borde ju vilja äta av gräset jag lägger in för natten. Det slår jag av hövallen!
Tänderna är Ok, magen ser ut att fungera men å andra sidan kan hon mycket väl ha nå´t skit där eftersom hon gått hårt på bana och haft täta föl :(. Fick lucern av en i grannstallet för att testa men det vägrade hon röra, ensilaget går hon inte i närheten av.
Jo, det blir ett himla pillande med maten nu tills jag "hittar rätt". Som du skrev, inte blir det lätt att få ihop en vettig foderstat.
Dessutom så är hon STOR, hon är 176cm hög (ETT VBL!!) så hennes behov är rätt höga *suck*
Enligt förra ägaren som gav mig hästen har hon alltid varit knepig med maten.
 
Vad gav förre ägaren då? Kanske kan du prova med de fodermedlen?

var hon lika knepig med att hon åt vissa dagar men inte andra hos förre ägaren med?

Hmm..vad kan vi hitta på för tips mer då.. Kan hon tänkas äta något med örter i?

jag skulle nog veterinärkolla henne, men du skulle ju kunna prova ge henne en kur med Mag-tarmbalans t ex. Eftersom du inte får henne att äta så får du väl slamma upp i något (äppelmos, vatten eller vad som helst. fast det smakar ganska blä så jag skulle nog välja äppelmos FAST hon inte tycker om äpplen).

Har du provat ge BARA havre/korn? Dvs inget betfor? Kanske hon inte vill äta uppblött mat?

Jag har ju bara vilda spekulationer tyvärr, men kanske något hjälper ;)

Mitt föl åt från början BARA krafft breed uppblött till EXAKT rätt konsistens. Sen fick hon för sig att BARA äta havre. Nu äter hon havre, korn, breed och lucernhack. Men det får absolut INTE vara uppblött..*sucka* Jag börjar snart tro hon gör såhär för att driva mig till vansinne ;)

Hö har hon dock alltid ätit *phu* (Iofs lite dåligt med det nu när hon står själv på nätterna, men det går ju över)

Hon avskydde både äpplen, socker och knäckebröd förut. Nu är samtliga de tre JÄTTEGOTT (om en månad är det nog ÄCKLIGT). betfor är superäckligt, melass likaså, soja, krafft protein och allt möjligt annat är också hur äckligt som helst *suckar*

Tacka vet jag min valack, han är helt okinkig förutom att han inte gillar när det är för sött. Men butta i havren gör inget, man kan äta kortisontabletter ur handen som godis och beeeesk djävulsklo knaprar han som den är ;)
 
Du har fått bra råd redan av Alexandra som är expert på matvägrande och kinkiga hästar. :D

Dock vill jag rekommendera dig att ta hästen till en riktig hästtandläkare för en ordentlig undersökning. En veterinär är tyvärr oftast inte tillräckligt duktig..

En veterinär skulle ju också vara bra.. :crazy:
 
Hahaha..jag blev expert väldigt snabbt isf. Jag har inte haft så många kinkiga hästar faktiskt.
Av normala fodermedel är det inte mycket som ratas..

Ponnyerna åt ALLT
Kblstoet åt allt utom foderjäst.
Arabvalacken äter allt utom foderjäst.
Lånestoet äter allt.
Halvblodsåringen åt allt.

Men som sagt var, ett visst föl har ju sina egna ideer om tingens ordning *suckar djupt* och dessutom är hon fan OMBYTLIG..det som går ena månaden är tvärnej nästa...

Så, expert vetesjutton faktiskt =)
 
:cool: Du har ju t.o.m. provat ärtkross till din lilla så det var mer det jag menade- du har provat mkt!! :D Lite expert kan du väl få vara? Sug åt dig lite nu här va! :D
 
Haha, jo det förstås. jag lär vara en av få som nått så hög desperation =)

Nu vet jag dock fan inte hur jag ska göra. Kör nog på breed och havre + lucern sålänge trots Mg överskottet... Jag har nämligen plötsligt fått kassera förbaskat mycket höbalar. Undrar om bonden lyckats pressa för tidigt så halva fältet legat i skugga (dvs haft nattdagg på sig) eller ngt =/ Helt plötsligt kommer det balar som ryker till förbannelse. Men de är okej på utsidan, de kommer här och var. Och höet ÄR analyserat avseende hygienisk kvalitet och var utmärkt i det avseendet. Så det måste hänt något vid skörden med vissa balar eftersom det kommer inifrån... Pratar jag med bonden byter han ut alla balar jag fått kasta, men jag vetefan om jag vill ta hem mer, och få kassera delar av det. och med tanke på att valacken äääälskar hösilage så funderar jag på att försöka få tag på småbalshösilage istället när höet är slut. Och då blir det ju ny analys, som jag kan ge mig FAN på inte passar alls ihop med dyyyyrt fölfoder...
 
Åh nej vad krångligt.. :crazy: Du kanske kan få tag på ett analyserat småbalssilage då? Det är ju bra med hösilage för fölis också med tanke på den där lunginflammationen osv.. Hur mår hon nu förresten? Frisk än?
 
Hästhomeopat är bokad till nästa vecka :).
Förre ägaren gjorde som så, han helt sonika slängde in sitt mûsli (likvärdigt med det jag använder) i krubban och ett lass hö och fyllde på när det tog slut :eek:!
Havre är som med allt annat, hon bara pillar lite i maten.
Jag ska dock ringa Ultuna på måndag för konsultation.
Tackar för dina förslag Alexanra. Den här märren gör mig gråhårig (ja färgen HAR kommit tillbaka sedan Trasans tid :))
 
Jo, precis det jag tänkte (ang fölis).

Hon verkar *peppar peppar* vara helt okej. Inte en hostning så långt ögat kan nå, och inget snor =)

Och ja, så jävkla krångligt. Och jag är ganska förvånad, bonden har ALDRIG misslyckats förr, varesig med värdena i höet eller hygieniska kvaliten. och halva partiet på 200 kg var bra, men nu får jag kasta 2 balar per dag. Och det är lastat på balvagn direkt på fält, kört till mig och avlastat. Därför jag börjar misstänka att en del av fältet låg i skugga när han pressade elelr något, och jag kommit in på balar från den delen nu. Uppblandning med fräscht kan förklaras med att vi var tre stycken som bar in, och det las LITE huller om buller, men ändå togs det ju i en viss ordning från balvagnen.

och som sagt, han byter ut balarna utan problem, men frågan är ju hur mycket han råkade klanta sig med? Är ju ett visst besvär att bli av med de dåliga balarna med.

men soms agt, jag är väldigt förvånad, han har aldrig misslyckats förr, och låter väldigt konstigt om han skulle göra en sådan nybörjarmiss som att bala när del av fältet ligger i skugga en morgon.. Men annan förklaring hittar jag inte.

Det där med analyserat småbalssilage är värre. HorseHage är bara att stryka, de har 20 jävla grams intervall, typ 40 - 60 gr SRP/kg foder. Halååå, det är en VISS skillnad på det...

Sen är det där med transport ett problem, jag har inte råd att ta hem för hela vintern på en gång, och sålänge min transport är paj kan jag inte hämta heller *stön*

Vet däremot att min höbonde sa att det finns en bonde här som börjat göra småbal. han lär knappast ha analys, men man kan ju analysera INNAN man köper..och se..

Men bökigt känns det ja =/
 
Mälarkliniken har en veterinär som är särskilt intresserad (och kunnig) i det här med magproblem, magsår och gastroskopi..*tipsa*
 
Ok. Annars tänkte jag fråga Riihimäki på Ultuna. Hon är duktig på medicin.
Fast å andra sidan kan det vara bra att rådfråga fler än en. Dessutom så får man tid snabbare på MK än på Ultuna. Hmmm, ringer nog dit först..
 
Är Bosse som är speciellt intresserad =) Iaf så påstår han det på Mälarklinikens hemsida =)

Men Ultuna är ju faktiskt bra på medicin med, så ta de om du vill.

Sen..hmm..jag är inte så säker du får tid snabbare på Mk. Ultuna har ju tappat MAAAASSSOR med kunder, och det ekar ganska tomt därinne...för att uttrycka det milt..
 
Tomt på Ultuna vete tusan. Vi var in i måndags med islänningen och då var det full rulle!
Bl a en som hade sammanväxningar i halskotpelaren! *rys*
 
Aha här var det ju! :cool:

Det låter lite konstigt det där.. Du får fråga honom och så får du berätta här sedan! :smirk:

Vet du vad jag hittade då förresten, men det är väl säkert inte aktuellt längre.. Innehållet på Red Mills produkter- även Mg...! :D Fick en foderlista (excel) av en snäll själ som varit inne på min fodersida, och skickade över den för hon tänkte att jag kunde kanske ha användning för den! Jippi! :idea: 3,3 g Mg var det förresten i Red Mills produkter..
 
Men åh så typiskt.

Fast det är för mkt Mg för att det ska bli riktigt bra (dvs det ska vara värt att byta ut breeden)

D&H Foal Creep Pellets fungerar ju.. men låååångt att åka och köpa
 
Men Breed har ju 8 g Mg, hur kan det vara bättre? Eller har Breed högre SMRP?

Vad har D&H:s för Mg innehåll då? Deras produkter var också med på min lista, men jag hittade inte det namn som du skrev. Bara nån Foal Mix som hade 3 nånting Mg.
 
Breed har högt SRP. Red Mills Yearling ligger på 162 gr SRP. Breed på 200.

Jag kan ju ge 1.1 kg havre, 0.3 kg lucern och 1 kg breed.

Eller 2 kg Yearling. Jag får förvisso ett högre Mg-överskott med breeden ja, men jag får överskott med RM med, och med tanke på hur långt jag får åka för att köpa så känns det inte värt det.

D&H Creep bla bla däremot ger betydligt finare foderstat =) (Fast finast blev det ju med dyyyyyyra fodret med puckade återförsäljarna.. :devil:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Denna fråga kanske blir svårt att svara på men det är såhär: Min ena häst har fallit ur ganska ordentligt efter betet i mitten på...
Svar
2
· Visningar
998
Senast: evis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp