Bukefalos 28 år!

proteintillskott??

bapro

Trådstartare
Denna fråga kanske blir svårt att svara på men det är såhär:

Min ena häst har fallit ur ganska ordentligt efter betet i mitten på juli.
Problemet tror jag är att hon vandrar så mkt, hon är så otroligt irriterad av alla insekter. Min andra häst är fortfarande rund & go om magen. (men hon äter å andra sidan hela tiden, istället för att vandra)
Jag vet att det inte är så särskilt näringsrikt bete de gått på *skäms*, men att hon skulle tappa så mkt på 1,5 vecka, då hon dessutom fått vilopaus från ridningen (och ungefär hälften av kraftfodret hon brukar få)
När jag säger att hon fallit ur menar jag det mest genom att hon tappat muskler, hon har ju fortfarande hull "under magen" men när hon går så ser man revbenen (när hon står still ser hon rätt OK ut) Hästen har tränats som vanligt efter betet och fått mkt kraftfoder & ca7 kg hö + att hon ätit gräs i hagen på dagen (kommer in nattetid)
PROBLEMET (jag vet att jag blir utskälld nu) är att jag inte har nån analys på höet dom får nu efter betet. Tyvärr blev det en skarv nu på 2 månader tills vi flyttar till ett nytt stall (där det ingår analyserat hösilage med bra värden) & jag var tvungen att ta ett hö som inte var analyserat, och tyckte det var onödigt att analysera också eftersom ena månaden blev fjolårets hö (augusti) & nu äter de årets hö (september)... sedan ska jag ju inte ha detta hö nåmera...

TILL FRÅGAN
Har försäkerhetsskull gett den hästen som magrat av proteintillskott i form av sojaprotein (1,5 dl/dag)
Är det dumt att ge det i onödan eller är det bra att ösa i henne för "säkerhetskull"?
Vilken form isåfall är bäst??
Soja
Lusern
Krafft protein
finns säkert många fler gissar jag...

Höet som de kommer att äta nu iaf i september ut är en förstaårs vall med mkt kvickrot & mindre klöver enligt bonden ska det vara högt energivärde men kanske lite lägre protein...
(är ju självklart svårt för honom att säga)

Vad är bästa proteintilskottet att ge om jag nu måste ge "för säkerhetsskull" Är det bättre att köpa lusernhack än sojaproteinet...?
Farligt om det blir för mycket protein/ i för koncentrerad form???

Nu är det väldigt lite gräs kvar i hagen så jag har ökat på höet lite:
Foderstaten ser ut såhär:
10kg hö
2kg havre
1,5 kg korn
1,5 dl sojaprotein
mineraler
betfor
foderjäst

Hjälp mig, jag vet inte hur mycket jag ska ge... :crazy:
Hade gärna gett henne fri tillgång till hö för aptiten är det absolut inget fel på, men då min andra häst i samma hage är väldigt rund om magen så vågar jag inte ösa in för mkt mat...

Så hjälp mig nu foderexperter... :D

P.S Hon är avmaskad D.S
 
Sv: proteintillskott??

Om du vill ge proteintillskott bara för att är Lucern Hackat strå bra eftersom det är som ett fint hö. Ett tips sen när du fått höt är att analysera så att du kan räkna ut en ordentlig foderstat och slipper då chansa med dyra proteinfodermedel.
 
Sv: proteintillskott??

Det "bästa" med lucernhacket är nog att man kan fodra på rätt ordentligt utan att vara orolig för proteinöverutfodring, eftersom det räknas som grovfoder.

Men hade jag varit du hade jag gett max-giva på soja (100 g/100 kg häst har jag fått lära mej) om hästen tål sojan bra, och kanske ett par kilo lucernhack utöver - är det en svårfödd häst så ger jag gärna så mycket som den "vill" äta. Plånboken grinar men det är effektfullt för att "muskla upp" en häst.
Det är vad mina hästar får på betet nu under perioden då de går från bete till "enbart" grovfoder, tycker det funkar bra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 397
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 334
Senast: svea
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 732
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 701
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp