Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Z

zazzabella

Ena pållen har haft svårt att kissa under en ca månads tid, samt varit buköm, trött och hängig. Veterinärerna har tagit lite prover och så innan, har dock inte hittat något. Tidigt i morse fick jag åka in akut med henne till djursjukhuset. :cry: VÄLDIGT öm i buken, hon hade sååå ONT :cry: , man fick inte peta på henne, utan då kickade hon och högg mot en, hade inte druckit mer än kanske 15 l vatten på 1.5 dygn och hade inte heller kissat på 1.5 dygn, samt ätit dåligt. Dom trodde att hon hade någon sorts kolik. För hon hade precis som kramper i magen. Där gjorde dom en grundlig kolikutredning, men egentligen hittade dom inget direkt som tydde på kolik, mer än att hon vart MYCKET ÖM och hade ONT i buken. Hon fick dropp och finadyne. Hon har gått ner 20 kg på 2 veckor, INTE bra!! I morse och nu under förmiddagen håller dom på och ta massa blodprover, urinprov, träckprov, gastroskopi, bukpunktat, röntga buken IGEN och hoppas hitta något denna gången.. Vänta på endel svar efter lunch..

Usch vad kan det vara som är såååå fel med henne, varför nu detta???!!! :confused: :cry: :( Jag blir då lessssss, min fina pålle!! Hon har INGEN livsgnista kvar alls, hon såg så trött och ledsen ut.... :cry: :cry: :cry:



Mvh Bella :(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Hoppas att det löser sig och att du snart blir informerad. Att sitta och stirra på telefonen är det värsta som finns....
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

usch va tråkigt.. lider med dig och håller tummarna för att det ska bli bra igen!
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Usch då! Lider med dig! Hoppas att allt går bra
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

stackars liten häst :cry:
Men hon är ju på bästa tänkbara ställe nu iaf, jag håller tummarna för er
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Vad hemskt, att det alltid måste hända en massa saker med hästar :( hoppas ifa att det kommer gå bra för er. MVH Rebecka
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Vad tråkigt! Stackars pållan.. :( :cry:

Hoppas du fått svar och att de hittat felet! Samt att hon blir bra igen!
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Tack för er tröst!! :smirk:

Men man är så orolig... :( :cry:

Jag har iallafall lite nyheter nu.
Dom flesta provsvaren såg bra ut, urinprovet, träckprovet mm, men VITA BLODKROPPAR vart MYCKET LÅGA, även ALBUMIN vart LÅGT och något PREST?? grej vart lågt.....!!!?? Någon som vet vad ALBUMIN är?? Dom sa något om protein!???? Dom kollade borrelia och erlichia för säkerhets skull, negativt. Även gastroskopin och bukpunktatet såg bra ut. Dock lite irriterade slemhinnor. Bukröntgen såg även den bra ut, ingen sand eller så. Tarmarna verkade okej.

Hon är fortfarande väldigt öm i buken och så, men det har lugnat ner sej lite iallafall, fortfarande MYCKET trött, slö och hängig. :( Äter inte mycket och ligger mycket ner!! Hon får fortfarande dropp, då hon knappt dricker, även finadyne för smärtan, hon har inte kissat på hela dagen. :( Så hon är lite bättre iallafall. Dom ska kontakta mej imorgon bitti och ge besked om hur hon är då. Ev. kan hon få åka hem redan imorgon kväll, OM hon har börjat dricka och kissat. Dom säger att hon har/haft kolikkramper, men som väl är har det inte utlöst i något större. Dom vart ju rädda för tarmvred eller så. Men som TUR är så har hon inte det, tack och lov!! Så håll tummarna på att hon blir ännu bättre och inte blir sämre och får åka hem imorgon kväll!!! Men jag ska inte ta ut för mycket i förskott, men ett litet leende kan man väl våga få fram!??.. :smirk:


Mvh Bella :(
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

åå din stackare hoppas att hon blir bra!!! :cry:
jag och "min" polle holler tömarna för er :(
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Gick och slog upp albumin. Det är myket riktigt ett protein. Så här stod det:
"Är av betydelse för att hålla vätskan kvar i kärlbanan och för transporten i blodet av kroppsegna substanser t ex fettsyror"

Fick i skolan lära mig att det är det protein som gör att vattnet sugs tillbaks in i venerna efter att blodet passerat kapillärerna där de rödablodkropparna lämnat av syret till cellerna. Om man har brist av albumin tex pga undernärning samlas vattnet som inte sugs tillbaka in i blodkärlen i buken som sväller upp. Det är albuminbrist som orsakar de klassiska svullna magarna på barn i u-länderna som drabbats av svält. Med tanke på din häst svullna mage kan man dra slutsatsen att den har med albuminbristen.

Håller tummarna på att de hittar felet så hon blir bra igen!
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Det låter ju inte alls bra det här, men skönt iallafall att det inte är tarmvred. Vi håller tummarna för att det ska gå bra, jag och mina pållar.
Du skriver väl en rad om hur det går och vad vet. kommer fram till?
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

ett tips för att hålla ordning på kisseriet är att ge dem te kokt på åkerfräken.. Koka en liter te och ge henne det i krubban.. Obs! Låt det så klart svalna först.. Det går bra att blanda i nått gott i det,så hon får i sig det!
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Tyvärr har jag inget nytt ännu angående min häst. *väntar* :crazy:


Tack så mycket för den informationen!! :smirk:

Då har antagligen det där med albuminet med hennes buk att göra!!
Men jag fattar ändå inte, hon har ju en välbalanserad foderstat och så, med en hel del protein i. :confused: Hon har ju aldrig varit undernärd, inte dom senaste åren jag har ägt henne iallafall. Obs!! Hon har varit mager innan och gått på dåligt bete och blivit riden hårt hos förra ägare!!! :mad: Kan det bero på det eller vad kan det bero på egentligen?? :confused: Sen har hon ätit dåligt den senaste månaden, typ ätit 6-7 kg hö (brukar klämma i sej iallafall 10 kg), ätit lite halm, samt lämnat lite kraftfoder varje gång. Så har hon gått ner 20 kg också på 2 veckor!!! :crazy: :mad: Hmmm....fundersam.. :crazy:



Mvh Bella :confused:
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Klart att jag ska berätta vad veterinärerna kommer fram till. Jag väntar för fullt på att telefonen ska ringa!! :smirk: Kan dom inte ringa snart, så att jag får veta!!?????? :mad: :crazy:


Mvh Bella
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Det har jag aldrig hört. :smirk: Det kanske man ska prova. Men först och främst ska min ängel komma hem (när, det vet jag inte ännu :crazy: ). Hoppas att hon iallafall har druckit något och kissat på djursjukhuset nu.

Men vart köper man åkerfräken, i vanlig matbutik???


Mvh Bella :smirk:
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Börja inte mixtra med nåt innan vet har sagt sitt!! Det kanske bara gör saken värre..
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Klart jag INTE ska, absolut INTE att jag kommer att mixtra med något förräns jag har pratat med veterinärerna!!!!

Men det är alltid kul och veta andras tips och idéer. Och kanske ta upp saker och ting med veterinärerna...


Mvh Bella
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Fy så hemskt för dig att din häst blivit så sjuk!
Men nu har du ju gjort allt rätt, hästen är på klinik hos proffsen, så de hittar säkert felet så pålle blir frisk igen.
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Hoppas det löser sig till det bättre för er!! Tänker på er!
//Z
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 263
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
2 039
Senast: Milosari
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 348
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 229
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp