Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Ååååh, nu är hon hemma, min fina fina pålle. :) ;) :banana: :bump: :D Hämtade hem henne igår kväll. Då hade hon varit utan dropp hela dagen, för hon hade druckit hyfsat bra, ca 30 liter/dygn och även kissat en del. Hon vart även mycket piggare och vaknare, samt att hon inte vart så buköm. Dock hade hon varit dålig på att äta, så dom kollade hur mycket hon hade ätit på 1 dygn och det vart ca 6-7 kg hö och kanske 0.5 kg halm + specialblandning (kraftfoder). Så det är ju inte så mycket, men dom hoppades att hon skulle äta mer när hon kom hem. Dom sa att det vart viktigt att jag har STOR översikt över hur mycket hon äter och dricker. För hon får inte gå ner i vikt mer, så nu blir det fri tillgång på hö (hoppas på 10 kg iallafall), halm + en specialblandning (kraftfoder) och medicin (finadyne).

Hon har druckit ca 45 liter det senaste dygnet och slickat i sej ca 1/3 av sin saltsten. OBS!! Hon har knappt slickat på den det senaste året. Konstigt att hon har slickat så mycket nu???!!! Det kanske ha att göra med att hon har fått så mycket dropp???? Hon har nog "klämt" i sej iallafall 8 kg hö det senaste dygnet, jag hoppas att hon ska äta mer...

Men hon är hemma och verkar må mycket mycket bättre nu och det känns så braaa!!! :) :D :bump: :banana:


Mvh Bella :p :banana:
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Tack, det känns så sköööönt!!! :) :D :bump: :banana: :bow:
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Krampkolik - magknip, samt vätskebrist.


Mvh Bella :)
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Men visste dom inte vad det berodde på att hon blev sjuk från början? Det hade ju hållit på ett tag.
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Skönt att hon är hemma igen. Det måste ha varit hemskt när hon blev så dålig.
Sa vet att vätskebristen var en följd av koliken?
Att hon inte kunde kissa förstår jag att det kan hänga ihop med kolik, men hade hon det hela tiden?
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Nja, dom vart inte säkra riktigt. Dom trodde att hon hade fått i sej grus/sand eller något. Men det vart det inte. Så dom vet inte vad det kan ha vart som orsakade det. Mer än att hon hade vätskebrist. Dock är ena veterinären skeptisk mot pellets. :cool: För hon fick en hel del pellets innan, så den veterinären har "satt ihop" en annan foderstat åt mej, utan pellets. :) Fast jag vet inte om det kan hänga ihop med det...


Mvh Bella :)
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Ja, det vart verkligen jätte hemskt.. :crazy: Men tur att hon börjar bli bättre nu, det känns skönt!! :smirk:

Jo, vätskebristen hade ju att göra med krampkolikern - magknip och en följd av det är ju att hon hade svårt att kissa.

Att hon inte kunde kissa förstår jag att det kan hänga ihop med kolik, men hade hon det hela tiden?

Hade vad, svårt att kissa??
Ja, den senaste tiden har hon haft svårt med det..
Men nu verkar det äntligen vara lättare för henne!! :smirk:

Mvh Bella :cool:
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Har inte läst din tråd förren idag och nu verkar ju allt att ha löst sig.
Min häst var inne i fjor för líknande symptom och efter mycket om och men så hittade man felet. Även hans albumin värden var låga, de lägsta de uppmätt än sålänge på djursjukhuset :crazy: . Han var inlagd i 2 veckor och rasade i vikt undertiden men är i dagsläget så gott som "frisk", vi har ett blodprov kvar att dra för att kolla hur alla hans värden ligger.
Hans diagnos var en inflammation i tunntarmen och det som har gjort honom så frisk som han är är bra kvalitet och mängd på grovfodret. Jag är i dag "vansinnigt" restriktiv med kraftfoder och pellets och försöker laborera så lite som möjligt. Han har även vattenspann i boxen fast han har vattenkopp. Det känns viktigt att veta HUR mycket vatten han dricker, minst, per dag. Skulle det vara så att han inte tömt sin 25 liters hink på morgonen så slår jag i äpplejuice till kvällen i det nya. Garanterat uppdrucket nästa dag :D .
Håll extra koll på din lilla och lycka till med henne!
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Usch, din häst verkade ha det jobbigare. :(

Men hur kom dom fram till att det vart inflammation i tunntarmen och vad fick han för eftervård, hur länge vart han konvalecent??

Själv sa veterinärerna att min pålla hade krampkolik - magknip och vätskebrist. Men dom vet inte vad det berodde på riktigt, antagligen att hon inte hade druckit så mycket och att hon inte hade kissat som hon skulle. Fast nu är hon iallafall på bättringsvägen och det känns så skönt!! :)

För tillfället håller hon på att repa sej efter sin jobbigare resa hon har haft, hon står ju på pencillin kur. Hon får fri tillgång på hö och halm, samt lusern och lite annat enligt veterinärens rekommendation. Innan fick hon begränsat med hö och en hel del pellets, det tyckte inte veterinären om, inte jag heller när jag har fått tänka efter. Men det är inte alltid lätt att få bra hö och då måste man komplettera med pellets eller annan "skit", men nu är bra hö inköpt (fick betala dyrt och åka en bit för det, men det är det värt). :) Bara hon blir bra!! Hon har också egentligen en vattenkopp i boxen, men jag har ställt in en spann och tagit bort vattenkoppen, så att jag istället kan ha kontroll över hur mycket hon dricker. Det känns bättre. :smirk:

Jag ska verkligen hålla koll på hur mycket hon dricker i fortsättningen!! smirk: Vill verkligen inte uppleva det där igen!! :crazy: Det där med äppeljuice :p kanske man skulle prova om hon någon gång skulle dricka mindre än normalt igen. Är det någon speciell sort då eller??


Tack för dina ord!!
Mvh Bella ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Skönt att höra att din pålle är bra igen.

Tror att det är bra att byta till en spann istället för vattenkopp, studier visar att hästar dricker sämre ur vattenkopp än ur hink. Forskarna tror att det har att göra med att hästar är bytesdjur. Vattenhålet är den plats där de är mest sårbara, så de dricker bara en viss tid innan de blir "oroliga". Vattenkoppen släper inte till lika mycket vatten under den perioden som om hästen drack ur en vattenhink.

Lycka till med hästen!! :)
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Tack!! :smirk:

Dock har hon börjat dricka mindre igen, allt gick ju så bra och hon vart på bättringsvägen och hon drack upp till 40 liter per dygn ju. :( Från måndags morse till tisdags morse hade hon druckit typ max 5 liter. Från tisdags morse till imorse hade hon också typ inte druckit mer än några dl. Det är inte bra!! :(

När jag kvällsfodrade idag så hade hon inte druckit något heller. :crazy: Hon har ju vattenhink både inne i boxen och ute i hagen. Alla andra hästar dricker ju det, så det är ju inte vattnet det är fel på. Så hon har alltså inte druckit en droppe på hela dagen, dock har jag "dränkt" hennes kraftfoder i vatten och melass, så där har hon iallafall fått i sej lite. :smirk:

Sen får hon 1.5 msk salt i kraftfodret också. Jag har provat att hälla i äppeljuice i vattnet. Det brydde hon sej INTE om alls. :crazy: Däremot när jag la i äpplen i vatten hinken, DÅ blev det intressant. Dock kom hon på att hon kunde dra omkull hinken så att vattnet rann ut och då vart det genast lättare att få tag på äpplena. :smirk: Hon är inte dum inte. Sen hällde jag i melass i vattnet, det funkar INTE heller. Även att hon verkligen ÄLSKAR :love: melass i vanliga fall..

Så hur ska jag göra??? Är så orolig att det ska hända något sådant igen!! :( Dock äter hon ganska bra och är lite piggare, men fortfarande buköm. Men en annan konstig sak är att hennes bajspluttar vart mycket hårdare och fastare än vanligt idag när jag mockade. Kan det bero på att hon har druckit lite??

Någon som vet hur jag ska få i pållan vatten???
Vill inte ha ut veterinären för att sätta dropp.. Men det kanske behövs om hon inte dricker ordentligt snart!!! :(

Om hon inte har druckit något tills imon, måste jag kanske kontakta veterinären!???

Snälla hjälp tack!!!
Mvh Bella - som är väldigt orolig över sin älskling!! :( Vill INTE få henne inlagd igen för detta!!! :cry:
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Ring vet!
Ge henne inte salt när hon inte dricker. Hon måste få i sig vätska. Sen att hon inte dricker är ett tecken på att nåt annat är fel.

RING VET NU! (Imorrn bitti alltså)

/Zenith
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

När jag morgon fodrade vid 6 i morse, så hade hon tömt hela hinken med vatten (25 liter). :) Har aldrig hänt innan, för det vart inte en droppe kvar!! :smirk: Så jag fyllde på den igen då och gick sedan ut igen vid 8 för att släppa ut dom och då hade hon druckit ytterligare 10 liter till. ;) Såg även nu när jag lunchfodrade att hon drack i hinken, kanske 10 liter till! :) Så idag vart hon verkligen törstig!! ;) Det känns verkligen bra att hon har fått i sej så mycket vatten nu. Så jag ringde aldrig veterinären, då hon även vart mycket piggare idag! :)

Det där med salt, jag har fått tips om att jag ska ge det för att hon kanske börja dricka bättre då!!??.. För hon slickar knappt på sin saltsten!! :crazy: Borde jag inte göra det?? :confused:


Mvh Bella - som är gladare nu när hennes älskling har börjat dricka igen :D
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Vad skönt att hon har druckit! Jag kan mycket väl förstå din oro eftersom jag suttit i samma sits själv.
På min hjälpte det med att helt ersätta vattnet med äpplejuice (dyyyyyyyrt med 30 liter juice/dag i 1 veckas tid) under några dagar OCH att jag blötte hans mat rejält.

Det är bra att du håller ögonen på bajskonsistensen för den säger mycket om hur våra djur dricker.
Jag fick även rådet att ge min olja så att det alltid var lite fett i tarmarna så att det inte stoppade upp pga att det blev för torrt.

Jag håller tummarna för er!
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Tack! :smirk:

Jag vart verkligen orolig igår när hon inte hade druckit på så länge! Man blir ju så rädd att det ska upprepas igen, det som hände. :(

Jag provade att ge henne det också, alltså jag hällde typ upp bara några liter äppeljuice i en spann, men icke att det passade damen. :crazy: Provade även med att fylla en petflaska och hälla ner det i strupen på henne eller vad man ska säga, men usch och fy vad hemsk det vart enligt henne!! Så det är väldigt svårt att få i henne vätska när hon själv inte vill!! :devil:

Men som sagt idag har hon druckit mycket och jag hoppas att det håller i sej och hon får väldigt blöt kraftfoder med go melass i, det är något som hon verkligen älskar! :love:

Så torrt bajs, beror på för lite vätska?? Eller det kan jag ju nästan förstår. :smirk:

Ja, olja har jag också fått rekommenderat att ge henne. Men kan man ge vanlig olja då, är det majsolja som är bäst att ge?? Det räcker väl med någon dl??


Mvh Bella :smirk:
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Har man en vattenkopp med bra flöde och som är lättmanipulerad (d.v.s. det tar inte emot för mycket att trycka fram vattnet om koppen är försedd med s.k. tunga) dricker hästar lika bra ur kopp som hink.

Är man som jag för lat för att kolla flödet i koppen hänger man in hink ändå, för säkerhets skull...
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Vad bra att hon började dricka.

Man kan ge salt för att de ska börja dricka, men det är för att saltet verkar uttorkande och hästarna blir mer törstiga. Är hästen redan uttorkad pga att den druckit dåligt innan, tycker iaf jag att det vore riskabelt med för mycket salt.

Men som sagt, hålll ögonen öppna och ta det säkra före det osäkra innan det visar sig vara något ännu allvarligare.

/Zenith
 
Sv: Ahhh .... jag anade att det skulle hända!!!!

Jag köpte olja på stor dunk i mataffären, kostade 8 kr litern så det var prisvärt :D .
Jag gav när han fick som mest 7 dl delat på 5 mål. Men då hade han blivit "tankad" i Hbg med paraffin olja i 1 vecka så hans mage och tarmar var inkörda på det feta.
Om du använder sökmotorn här på forumet så finnd det ganska mycket att läsa om vad gällande doseringar etc.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 263
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
2 039
Senast: Milosari
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 348
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 229
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp