Aj aj! skavsår!!

Vimsan

Trådstartare
Min häst är så ömtälig vid fällning!! Han får skavsår av sporrarna, är helt pälslös!! Är det fler som har samma problem och hur ska man "bota" det. Jag rider inte ofta med sporrar och jag sitter inte och "gnager" med sporrarna heller. Snyft! Synd om pållen! Han får även skav av tylarna, täcket, schabraket mm. Men sporrarna är värst!

Sluta rida med sporrar då!!? :confused: Det är faktisk inget måste..... :smirk: Det kan hjälpa att ge B-vitaminer och att spraya hela hästen med pälsglans, ta extra mkt på utsatta ställen. Har du lädertyglar? Det är lite bättre än vävribbade. Använd supermjukt schabrak (ev. fårskinn), och alla täcken bör sitta perfekt samt vara nylonfodrade vid bogen. Mina är också skavkänsliga, så jag vet hur det är!

Jag har lädertyglar och så mjuka schabrak som möjligt men jag har inte hittat "mjuka" sporrar!! ;)
b-vitamin får han, pälsglans låter bra, ska prova det!
Jag rider bara med sporrar vid träning och tävling. Så lite som möjligt! Under vintern och sommaren får han inte skav, bara när han fäller. Jag fick tipps att sätta på sånt där stort plåster som man har vid skoskav. Ska prova det!! Inte kul att tävla med en pälslös häst!

Är det såna sporrar med små "stjärnor"?? Jag har också hört att de ska vara bättre, men jag har inte hittat såna någonstans?!

Min är oxå jätte känslig när hon har vinterpäls,
värst är det nu bakom fenderna (stigläderna) på min sadel.
Ser inte så roligt ut när hon är utan täcke,
alla undrar vad jag har hittat på!

Jag fick tipset att sy fast gamla mjuka använda bomullst-shirtar på insidan av täcket för att undvika bogskav. Har aldrig haft problem efter detta. Min häst är också superkänslig. Jag strävar alltid efter att använda naturmaterial så långt det går.

Nu har jag hittat ett ställe som säljer såna sporrar!!
Får man tävla dressyr med dom??

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 215
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 437
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska... 2
Svar
20
· Visningar
2 218
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Muddypaws 24/25