Åka-bort-bildtråd:)

Sv: Åka-bort-bildtråd:)

Heidi/Maria: Oi, så fin ponnis!! :O Kjør kongeblå på honnom! :D

Om jag får vara med och gissa så gissar jag att det är ett riktigt fint kallblod, kanske dölehäst? Kan vara nåt helt annat också.. Superfin verkligen! Ganska nära min drömhäst på utseendet. Jag äälskar borkar/gulbruna och även skimlar med mörka ben och mörk man.

Vad gissar du på på min?

P1050521.jpg

Så trivelige ord om han!! :laugh: Takk å takk!
Ja, det stemmer. Kaldblodstraver! ;)

dbcf.jpg

Jeg tipper en blanding av exmor/kaldblods :) Hi hi. Er jeg helt på jordet? :D Han er underbart vacker og spesiell ihvertfall!:d

Men nok OT fra meg. Beklager til TS! :D

Senast ändrad av en moderator:

Ooh vilken snygging! :love: Älskar färgen! Och huvudet!

Ska försöka knäppa kort idag, har faktiskt funderat så sent på igår att ta lite bilder på pållens olika utstyrslar bara som en kul grej, men sånt kommer jag ju inte ihåg när jag väl är i stallet! :angel:
Min brukar iaf åka i ett Dolan-täcke (säljs på t ex good4you) som är lite röd-gulrutigt typ. Det har vi nu på hösten/vintern/våren för att det värmer lite men samtidigt transporterar bort en del av fukten om hästen blir svettig under resan. Sen har jag inga skydd utan använder BoT-wraps på alla fyra. Stötdämpar förmodligen litegrann iaf plus att benen blir torra och fina lagom till träningen! ;) (åker sällan/aldrig längre än en timme och hästen brukar hålla koll på fötterna). Skulle jag åka längre så skulle jag förmodligen linda med tjockare paddar för stötdämpningens skull.
På sommaren/senvåren är det naken eller fleecetäcke som gäller, oftast naken upptill.

Grimma har jag brukat ha vanlig i nylon (har själv varit med om minst två tillfällen där grimmorna har gått sönder när hästen kastat sig bakåt, i nylongrimma, utan brännmärken efter det, så jag är inte särskilt orolig över det) men nu har jag skaffat en lädergrimma bara för att kunna stajla med. Vi tävlar inte = behöver inte utgå från TR, lastar alltid i grimma och grimskaft.

Jeg tipper en blanding av exmor/kaldblods :) Hi hi. Er jeg helt på jordet? :D Han er underbart vacker og spesiell ihvertfall!:d

Men nok OT fra meg. Beklager til TS! :D

Det är nordsvensk/fjordhäst. :) Rätt liten för att vara den blandningen, är bara 142 hög.

Hihi, det är jag som är ts. Men jag ska nog itne förstöra min egen tråd mer:D

Det är lite olika, senast åkte hon utan skydd och i vanliga haggrimman ner till Ultuna. Lerig och dan... :o

I bästa fall åker hon i en mörkbrun lädergrimma med beige foder och mässingsbeslag, svarta höga transportskydd och om det är vinter ett beige ulltäcke. Ska skaffa ett lädergrimskaft som matchar också. :d

Han er ljus gulbrun :)

Heidimaria: Ahh :)) Han er ihvertfall kjempefin! :))

Dålig mobilkamerabild men så här såg min kille ut för ett par år sedan när vi skulle iväg. Till detta kommer en vit lädergrimma med blåa ludd.

resa.jpg

på onsdag ska jag iväg med min häst till ridhuset.:rofl: det är typ bara två km dit typ, ska man ha benskydd och sånt på henne ändå?

Det beror på hur stabilt hästen brukar stå och om den brukar sparka. Så är du inte van vid att åka med hästen skulle jag rekommendera att linda benen eller ha transportskydd.
Är det en häst man vet sen tidigare brukar stå lugnt och stadigt i transporten skulle jag aldrig orka projekta med skydd eller lindor för 2km! Å andra sidan skulle jag knappt orka lasta och åka för den sträckan! :angel:

Det beror på hur stabilt hästen brukar stå och om den brukar sparka. Så är du inte van vid att åka med hästen skulle jag rekommendera att linda benen eller ha transportskydd.
Är det en häst man vet sen tidigare brukar stå lugnt och stadigt i transporten skulle jag aldrig orka projekta med skydd eller lindor för 2km! Å andra sidan skulle jag knappt orka lasta och åka för den sträckan! :angel:

okej men jag har lastat henne en gång innan och det var när vi köpte henne, och då stod hon i transporten lugnt och fint i fem timmar så tror hon står lugnt nu också. men ska man ha täcke på henne? ett fullblod, men ho har aldrig täcke på sig annars. tänkte på ifall det är kallt i transporten, en del klagar ju på det.
och sträckan är ju ganska kort så egentligen skulle jag kunna rida diit men då det är en sån trafikerad väg så vågar jag inte det.

Ehm, fast har hästen inte åkt på såpass länge och den åkte 5 timmar senast den åkte, då skulle jag nog vara liite orolig för att den har taskiga minnen av att ha rest så långt gången innan! :crazy:
Åker man snart efter igen kanske hästen snabbt "glömmer" hur jobbigt det var att stå länge på transporten, men jag har varit med om en del fall där hästar som är väldigt snälla att åka med plötsligt börjar protestera eller bli oroliga efter att dom har åkt länge och tyckt att det varit jobbigt. Ffa om de inte brukar åka länge i vanliga fall.

Om det inte drar i transporten skulle jag inte täcka. Vid närmare eftertanke skulle jag inte täcka alls en så kort sträcka om jag inte brukar täcka i vanliga fall.

Just ja kanske ska visa hur Vilja ser ut när hon åker bort. Jag har lädergrimma över repgrimman som hon sitter fast i, i transporten.

Gullig! Ja naturell är ju det bekvämaste. :)

Om man inte är helklippt och på väg hem från en svettig dressyrlektion i ridhuset. :)

Min häst åker alltid 'naken' är bara onödigt att krångla med skydd när det typ är 1/10 som verkligen behöver det. Dock åker han med boots på vintern pga fyra broddar.

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
772
Senast: lytesout95
·
Utrustning Jag letar efter en grimma likt denna på bilden. (Obs! Prisklass lägre/slit och släng) Dvs vanlig nylon + ändarna som fäster i ringarna...
Svar
16
· Visningar
1 003
Utrustning Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd. Har en Charles Owen V8. Hittar...
Svar
5
· Visningar
435
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
635

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka