Åka-bort-bildtråd:)

heidi maria

Trådstartare
Vad har ni för täcke, skydd, grimma på hästen när ni ska åka bort och vara fina? Ska kanske köpa nytt snart, så jag behöver inspiration. Gärna bilder!

Sv: Åka-bort-bildtråd:)

Jag har inga bra bilder på just det men så här ungefär:

Hästen åker med träns om det inte är för lång med en fin handgjord välputsad lädergrimma över och sedan med matschande kedjegrimskaft i läder (transportgrimskaft i trailern).
Alltid rena täcken, oftast sponsortäcken.
Antingen blir det skydd i transporten eller transportskydd, vid skydd så är det putsade läder skydd tex prestige eller action horse eller rena höga transportskydd som matschar täckena.

Det snyggaste är att ha allting rent och så väl matschat som möjligt :)

Såhär kan vi se ut:

26242184.jpg

Eller såhär:

29533367.jpg

Detta är grimman jag alltid använder:

29127152.jpg

Sedan vad jag har på hästen är inte så noga... Vintertid då hästen gått broddad runt om har jag transportskydd på.
Täcke om det är kallt.

Ibland svansskydd beroende på om täcke täcker svansroten eller inte...

Sommartid åker han "naken" med svansskydd dock.

Åker jag ensam till träning eller tävling brukar jag sadla hemma och ha ett tunnt täcke ovanpå för att skydda sadel + hästen inte ska fastna i nåt...
Eventuellt benskydd sätts också på hemma.

Så när jag kommer till platsen behöver jag bara tränsa, sen är det klart liksom....
(men detta beror på hur långt det är till träningen/tävlingen. Max en timmes resa har jag sagt till mig själv, annars sadlar jag på plats. Och är det längre brukar jag ändå ha med mig en hinknisse så det löser sig smidigt ändå)

Senast ändrad:

Låter snyggt.

KL
Ska kanske investera i en ny lädergrimma.. Det här med att välja färg på täcken och skydd är ju svårt. Om jag köper nya transportskydd är jag ju fast i den färgen sen både med vinter och vår/höst transporttäcken.

Vilken fin häst du har! :)

Högre skärning i halsen på transporttäcket var ju smart. Kan bli rätt svettigt efter träningen när man ska åka hem.

Sånn ser vi ut - enkelt og greit ;D
dfh-2.jpg

Men utan träns da ;P
Han er hingst og vi var på nytt stelle. Tryggest å leie i tränset da tycker jag :D

Jag tycker att mörkblått/marin passar bra till både svart/brunt/tabacco färgat läder :)
Dessutom så är marinblått en "lyxig" färg och passar oftast bra med rött vitt och gult.

Såhär såg min herre ut när vi skulle åka på tävling förra året. (enda bilden jag hade, bdb)

57747_1210066802.jpg

Åh tack! Din häst är också superfin, helt klart en häst i "min smak". Vad är det för ras?
:d

IMG_4064.jpg

Så ser min häst oftast ut om det är någorlunda svalt så hon har täcke på sig. Skydden är från Schockemöhle och ylletäcket är ett Domani.

Dina transportskydd fick mig att tänka på de transport jag skaffade till Jum-Jum när jag kämtade honom.
Nu är ju de jag hade av ett annat, betydligt billigare märke än dina, men det som fick mig att tänka på mina var utformningen på dina.

Hur jag tänkte storleksmässigt vet jag inte, men jag hade en väldigt funersam häst iaf :rofl:

Och ja... Ni ser ju svansskyddet också. Han åkte såhär i närmare 30 mil utan att klaga i alla fall, men jag har bytt transportskydden och svansskyddet har jag gett bort.

Ojojoj vad fin häst du har! Den gillade jag!

kl
Det är den här lilla hästen jag skulle behöva lite inspiration till:

ankiochmange.jpg

Jag var tvungen att sudda ut mitt ansikte för ajg såg ut som ett päron. Det är den till vänster det gäller, och nej hon är inte mikroskopiskt liten utan det är hästen grevid som är en bit över 180. Hon är 142 cm. :)

ankiaprilmaj09.jpg

Vi har två lite större bruna som ev också behöver lite nya grejer, så in med mer bilder:)

Transportskydd och lädergrimma ALLTID. Skulle aldrig få för mig att lasta med nylon grimma efter jag sett bränn skador av en sådan =(

Försöker hålla allt i svart och blått, men grimman är brun, transportskydden vinröda:p

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och... 2
Svar
22
· Visningar
1 141
Senast: fio
·
Utrustning Jag letar efter en grimma likt denna på bilden. (Obs! Prisklass lägre/slit och släng) Dvs vanlig nylon + ändarna som fäster i ringarna...
Svar
16
· Visningar
1 084
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd. Har en Charles Owen V8. Hittar...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
666
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka