Bukefalos 28 år!

Åka långt med valp

Narcissa

Trådstartare
På söndag ska vi hämta vår nya lilla familjemedlem. Vi kommer att ha ca 50 mil hem och då vi ska möta upp uppfödaren har hon redan åkt nästan 50 mil redan innan. Jag har hämtat valpar förr men inte så långt bort. Vad har ni för tops för att det ska bli en så smidig resa som möjligt för henne?
Vi kommer givetvis ta pauser och ha med vatten mm men tänker om ni har några extra tips som kan underlätta. Vi kommer även att ha med vår hane i bilen så de kommer få träffas under pauserna.
 
Senaste valpen hämtades 60 mil hemifrån. Satte honom i bur i baksätet, la in några tuggpinnar och sen körde vi. Stannade några gånger på vägen, jag växlade mellan att sitta bak med honom eller i framsätet. Lite pip när vi precis startade efter pauserna men han lugnade snabbt ner sig och sov större delen av resan. Har hämtat andra valpar på lite olika långa avstånd, med bil eller med flyg, har alltid gått bra och smidigt.
 
I januari körde jag 75 mil enkel resa för att hämta en valp i Finland och sedan lika långt hem med valpen. Hon åkte i bur bak i bilen och vi stannade några gånger för att hon skulle få komma ut och kissa. Mat lät jag bli helt under resan, då hon kort efter att vi hade startat kräktes upp sin frukost, som hon hade fått hos uppfödaren. Hon erbjöds vatten vid stoppen.
 
Många valpar är åksjuka. Stanna ofta och ge ett fåtal kulor och lite vatten vid varje stopp.

Har precis hämtat en valp 150mil bort med bil, gick alldeles utmärkt :)
 
Vår kille åkte 140 mil enkel resa. Rasen är känd för att vara åksjuka som valpar, ångrar att jag inte gav honom något för illamåendet för han kräktes väldigt mycket.
Annars är ju bil rätt sövande och en valp blir trött av alla intryck. Kör så länge valpen är nöjd och hoppa att ge mat under resan.
Lycka till!
 
Tåg är lite vanskligt eftersom man inte kan stanna hur som helst om valpen behöver kissa/bajsa. Inte jättekul att sitta där med en hund som börjar kissa på golvet/sätena.
Det hände mig i min ungdom med två kattungar från Uddevalla till Stockholm, o sen tunnelbana på det.
 
Vi har hämtat våra ca 60 mil bort. De har alltid åkt i mitt knä/famn/på golvet nedanför mig. Har de sovit så har vi kört på och bara stannat om vi själva behövt det, har de varit vakna har vi stannat för kisspaus men det var bara med den första som vi stannade ofta. Han varken drack eller kissade men vi stannade jätteofta ändå eftersom "alla" rekommenderade det när vi frågade.. Med nr 2 så körde vi så länge han sov :angel: Funkade finemang och ingen valp har kissat i bilen eller haft särskilt bråttom/ens kissat när vi stannat. :)
 
Hämtade min ena valp i Norge. Hon åkte i egen del i buren bak hela vägen. Min andra hund + uppfödarens hund satt på andra sidan. Vi stannade en gång för mat (för människorna) och kiss. Inte ett pip på hela vägen och hon var helt opåverkad när vi äntligen kom hem!
 
150 mil! :eek:
Jag tycker våra 50 mil är långt. :D
Äh, alla gånger jag hämtat valp oavsett om det varit 35 mil (mina två första heeler) eller 48 mil (shar-pei) så har dom fått ligga i bur och typ sovit mesta tiden hem. 1 rastning har räckt och sen har dom velat sova resten av tiden. Så mer än 2 rastningar lär nog inte behövas, för valpar sover länge när dom väl sover och bilresa är sövande :) Heeler är väl inte så kända för att vara åksjuka, så det kommer nog gå smidigt.
 
Jag har flera gånger varit med och kört valpar 100 mil (mina damers uppfödare bor 100 mil från Sthlm och jag har åkt både med egna valpar och andras). Vissa valpar har varit lite åksjuka i början, men 1-2 rastningar längs vägen har räckt. Valparna har legat i bur bak i bilen och somnat efter en kort stund för att sedan sova nästan hela vägen. Med andra ord har det inte varit krångligare än att resa med vuxna hundar, bortsett då från de som varit lite åksjuka. Allra smidigast har det dock varit när vi åkt på natten, för då har valparna varit inställda på att sova ändå :p
 
Har åkt 44 mil med 8-veckors valp. Den somnade ganska snabbt. Vår vi åkt 2/3 vaknade den och fick gå ut och kissa. Sen var den lugn hela vägen hem. Uppfödaren hade biltränat valparna.
 
Idag hämtade vi henne. Hon åkte sina 100 mil som en drottning. Vi körde 50 mil med henne. Hon sov nästan hela tiden och vi tog två små kisspauser.
 

Bifogade filer

  • IMG_20191006_091907.jpg
    IMG_20191006_091907.jpg
    358,5 KB · Visningar: 126

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
530
Senast: Myrten
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 431
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 403
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 165
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp