Åka med häst vinterstid?

Sv: Åka med häst vinterstid?

Jag transporterar inte vid vinter eller halt väglag, om det inte är på liv och död till djursjukhuset förståss, vill absolut inte riskera hästen.

Okej, mitt är nytt (-04).. Får kolla upp det där. :) Hade tänkt att åka i dag men så började det snöa så jag gjorde det inte, blev inget av snön men man vet ju aldrig, kunne blivit värsta snöovädret.

Vad är det du riskerar med hästen om du kör på snöunderlag? Du riskerar ju ditt eget liv antagligen varje dag med att köra bil på isunderlag? Det är ju inte meningen att du ska köra som om det vore torr asfalt när det är isigt före, man måste ju anpassa hastighet och körsätt efter underlag, som alltid.

Risken är ju att om du bara kör när det är panik så har du ingen vana och då är risken ännu större att det går på tok - både för att du inte har vanan inne och för att du är stressad.

/Camilla

Lånar närmsta knapp!

Hallå men har jag helt missuppfattat Centaurs fråga? Jag trodde vi diskuterade huruvida det var acceptabelt att INTE köra med vinter däck i snö/vinter väder? Har jag missuppfattat det, nu såg jag att du skrev DUBB däck - menar du fortfarande vinter däck då, fast "extra" vinterdäck med dubbar eller???? har jag misstolkat dig? :confused:

Det är lag på att ha samma typ av däck på släpet som du har på bilen. Min häst åker på vintern med ett tunt termotäcke, hon är inte klippt men har väldigt tunn päls och är frusen, annars bara tunt bomullstäcke eller fleece.

dubbdäck såfort det är väder för det = minus eller kring 0 gradigt.

Hade ett mellantjockt thermotäcke med halvhals på min häst när han var klippt. fleecetäcke med hals under på hemväg om han var svettig.
var det RIKTIGT kallt så hade han sina "hage-kläder" på sej. ovanstående thermotäcke + ett TJOCKT vintertäcke. ibland även ett fleecetäcke med hals under..

En annan viktig sak som ingen tagit upp är ju att gummit i sommardäck inte är gjort för minusgrader, det blir hårt och glider ännu lättare. Dessutom går det lättare sönder och det är ju ingen hit precis. Varför chansa? Det finns ju billigare beg. vinterdäck, köp det om ni inte vill lägga ner pengar på nya däck.

MVH Sanna

*lånar*
Har frågat stallkompisen som har en travare, och som även har jobbat med travhästar i många år om hon hade vinterdäck på sitt släp. Det hade hon inte, och hon hade heller aldrig varit med om att NÅN travtränare/ägare hade bytt däck, dom körde med samma hela året oberoende av hur vädret var. Och att dom även körde med sommardäcken om det var snö. Jag kanske bor i nån konstig stad där INGEN har vinterdäck på transporten, eftersom alla här verkar ha det? :confused:

Centaur skrev:
Vad tänker ni runt att transportera häst när det kan vara halt? Sätter ni dubbdäck på transporten? Behövs det om det inte är isigt (dvs att det bara rimmar lite på asfalten och så)?

Även nyfiken på vad ni klär på era hästar (dom som är klippta el har kort päls då), måste ju vara nåt som andas då dom kan vara svettiga efter träning.

Självklart har man dubbdäck på transporten och bilen!! :eek:
Oavsett om det bara är lite snö så kan det bli väldigt halt endå!

Ang. täckena så varierar det. Men vi kör max 20min efter träning så vi har hört med ett svetttäcke med hals + termotäcken (hur mpånga varierar efter temperaturen. Men mellan 250-400g termotäcken)
Sen hade vi takluckan öppen.

Men sist vi körde defter träning var ett år sedan, numera stallar vi upp hos tränaren. Bra mkt bättre, lättare och roligare!

Centaur skrev:
*lånar*
Har frågat stallkompisen som har en travare, och som även har jobbat med travhästar i många år om hon hade vinterdäck på sitt släp. Det hade hon inte, och hon hade heller aldrig varit med om att NÅN travtränare/ägare hade bytt däck, dom körde med samma hela året oberoende av hur vädret var. Och att dom även körde med sommardäcken om det var snö. Jag kanske bor i nån konstig stad där INGEN har vinterdäck på transporten, eftersom alla här verkar ha det? :confused:

Jag har aldrig hört talas om någon som kört med sommartäck på trailern på vintern!! :eek:

Ni kanske bor i en konstig stad där människorna inte är rädd om sina hästar?
Och försäkrningen täcker heller inte om ni råkar ut för en olycka och ni inte har vinterdäck under vinterhalvåret.

Också för mig är det givet att sätta på dubbdäck på släpet. Jag vet ingen i HELA min bekantskapskrets som kör med sommardäck på släpet!!

Hur kan man koma på tanken att inte köra med vinterdäck på släpet?:eek:

jag åkte en kort bit med vinterdäck på bilen och sommardäck på släpet (utan häst då) för att jag skulle ta hem släpet å byta däck, och det var ingen kul upplevelse kan jag säga. Släpet slingrade sig rätt bra där bak, även fast jag körde hyffsat sakta så fick det ju inge grepp i kurvor osv. Nu har vi visserligen extremt isiga vägar här, och det var inte sandat, men endå, det räcker med att det blir lite halt så kan olyckan vara framme.

Att bero på täckesfrågan så hade jag i söndags när jag var ute åkte med min häst (som är klippt hals + mage) ett hansbo svettäcke och ett termo ovanpå det. då var det ca - 5 grader.

Akustik skrev:
Jag har aldrig hört talas om någon som kört med sommartäck på trailern på vintern!! :eek:

Det har jag tyvärr. Enbart korkat. Förutom faran är det dessutom olagligt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)... 2
Svar
29
· Visningar
1 615
Utrustning Jag letar en sladdlös tyst klippmaskin till min häst. Det har tagit en stunds träning innan han har tyckt att det är ok att bli klippt... 2
Svar
21
· Visningar
2 395
Senast: mysboll
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 063
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
6 059
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka