Åka transport med föl och vuxen häst.

E

Em_E_liE

Nu på lördag ska jag flytta och mina två hästar följer såklart med. :laugh:

Men jag har lite funderingar på hur jag ska göra vid lastningen. Jag har en liten storhäst, och sedan ett 6månaders föl.

Den stora hästen har åkt många gånger i transport och är van, men fölet har bara åkt i transport en gång innan. Då åkte fölet löst och utan någon inredning i transporten och han valde att åka stående (sju timmar) och baklänges.

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra, då fölet inte är van att sitta fast (han har aldrig suttit fast/uppbunden), och jag måste ta båda hästarna samtidigt då det är en bra bit att köra. Så hur gör man?

Vad är bäst för fölet? Hur har ni gjort?

Otroligt tacksam för snabbt svar. :bow:
 
Sv: Åka transport med föl och vuxen häst.

Föl får inte vara uppbundna under transport enligt lagen. Så om ditt föl inte tidigare varit det är det inte direkt läge att börja nu i transporten.
Hade jag varit i ditt ställe hade jag lastat den äldre hästen som vanligt och ställt fölet löst i den andra delen. Nu beror det ju lite på hur transporten ser ut men jag hade ställt bommen framför fölet så att den inte kunde komma under. Går inte det hade löst det med t ex halm balar fram för.
 
Sv: Åka transport med föl och vuxen häst.

Tack för ditt svar.

Hade inte direkt tänkt att ha honom uppbunden just för att han aldrig suttit fast tidigare. Men tänkte om man lära ha dom fast när man åkte med två hästar...

Är nog mest orolig för att han försöker hoppa över eller kryper under även om bommen sitter lågt. Ska försöka med halmbalar. :) Men bommen går nog ganska lågt ändå, vi får testa oss fram lite med det.

Tack för tipset!:bow:
 
Sv: Åka transport med föl och vuxen häst.

Får jag bara fråga...
När ni pratar om halmbalar, då tänker ni väl sätta fast de? Jag menar, om de ligger löst i transporten med en häst på var sida och man kör upp/ner för en brantbacke, då åker de ju runt som bara den.. eller??
 
Sv: Åka transport med föl och vuxen häst.

Jag hade då tänkt sätta fast dom (såklart) om jag använder halmbalar som "stoppkloss". Tror inte att det blir så stora rörelser för en upp och nedförsbacke... Menhar aldrig provat, så vet inte. Men för säkerhetens skull så blir dom, om jag använder halmbalar, fastsatta! :)
 
Sv: Åka transport med föl och vuxen häst.

När jag skulle flytta fick jag "hyra" en bekant och hennes bil med släp då min ena häst är bredåkare och på inga villkor åker ihop med någon annan i ett vanlilgt släp. Jag ville köra bägge samtidigt eftersom jag flyttade till eget litet stall som alltså var helt tomt. Nu var det inte så många mil men det var enda lösningen för mig
 
Sv: Åka transport med föl och vuxen häst.

Jag skulle absolut INTE köra dom ihop på det sättet.Antingen hade jag kört två gånger och haft den lilla lös i en egen kärra eller så hade jag bett någon annan åka med med en annan transport samtidigt helt enkelt.Det låter för riskabelt.
 
Sv: Åka transport med föl och vuxen häst.

Jag skulle absolut INTE köra dom ihop på det sättet.Antingen hade jag kört två gånger och haft den lilla lös i en egen kärra eller så hade jag bett någon annan åka med med en annan transport samtidigt helt enkelt.Det låter för riskabelt.

Det får du gärna förklara vad du menar med det?
Så kör många även med sto och föl, så varför skulle det vara mer riskabelt med ett lugnt sällskap för fölet än helt ensam?
 
Sv: Åka transport med föl och vuxen häst.

Det får du gärna förklara vad du menar med det?
Så kör många även med sto och föl, så varför skulle det vara mer riskabelt med ett lugnt sällskap för fölet än helt ensam?

Det som kan bli farligt är mellanväggen, att fölet försöker komma in till den andra hästen och blir hängande på den.

En av mina tränare körde sto och föl med mellanvägg, fölet klättrade och hängde sig på mellanväggen, gled ner mellan väggen och baklämmen med frambenen och gjorde sönder sig helt och hållet. Bara att avliva när de kom fram.

Jag skulle aldrig köra lös häst med nåt där de har minst, löjliga, risk att fastna, de konstigaste olyckorna är ofta de otäckaste.
 
Sv: Åka transport med föl och vuxen häst.

Jag hade min uppbunden bredvid mamma, hon hade stått uppbunden i gången sedan hon var typ ett par veckor och jag ville träna för att hon skulle åka själv till nya ägaren och hon var så enormt stor. Gick kanonbra. Är de inte avvanda från varandra ha ingen mellanvägg Det ökar olycksrisken anser jag.
 
Sv: Åka transport med föl och vuxen häst.

Det som kan bli farligt är mellanväggen, att fölet försöker komma in till den andra hästen och blir hängande på den.

En av mina tränare körde sto och föl med mellanvägg, fölet klättrade och hängde sig på mellanväggen, gled ner mellan väggen och baklämmen med frambenen och gjorde sönder sig helt och hållet. Bara att avliva när de kom fram.

Jag skulle aldrig köra lös häst med nåt där de har minst, löjliga, risk att fastna, de konstigaste olyckorna är ofta de otäckaste.
Då vill jag bara säga att en av våra större uppfödare aldrig kör sina ston med föl utan mellanvägg p g a risken att stoet trampar på fölet. Vilket har hänt honom. Så olyckor kan alltid hända men att en sex månaders fölunge ska försöka klättra in till en äldre häst som inte är mamman. Ja det är ganska långsökt. Precis som den historia du berättar får mig att undra hur den transporten såg ut. För t ex i min finns inte en chans att ett föl skulle kunna komma mellan bekläm och mellanvägg. Innerdörrarna sitter fast i mellanväggen.
 
Sv: Åka transport med föl och vuxen häst.

Nu är ju detta inte ett föl och dennes mamma,utan ett föl med en annan vuxen häst.Och jag ser risken med mellanvägg och lös sexmånaders fölunge som ganska stor.Eftersom fölet inte heller är van vid att vara fastbunden så verkar det inte vara någon bra idé att binda den.Den har tydligen även åkt transport förut ensam och då lös i tom transport.Därför hade jag valt att köra den ensam,lös i tom transport.Vad är det som säger att den inte kommer att klättra?Vad är det som säger att halmbalarna stoppar den från att klättra fram? Dessutom bör den få möjlighet att lägga sig om den vill i den åldern.Dessutom kan bommen skada hästen fram.Hade en kompis som körde ett föl så.Hon var tvungen att bromsa ganska hårt vid ett tillfälle.Fölets bog låg inte i rätt höjd mot bommen och är ju inte alls så välutvecklad som en vuxen hästs bog,så på något sätt blev den lilla sned och fick avlivas kort därefter.
 
Sv: Åka transport med föl och vuxen häst.

Dessutom kan bommen skada hästen fram.Hade en kompis som körde ett föl så.Hon var tvungen att bromsa ganska hårt vid ett tillfälle.Fölets bog låg inte i rätt höjd mot bommen och är ju inte alls så välutvecklad som en vuxen hästs bog,så på något sätt blev den lilla sned och fick avlivas kort därefter.
Fast risken för att något liknade ska hända är ju betydligt större med en lös häst i en transport i vad du kallar för tom transport. Vid en kraftig inbromsning finns ju inget alls mer än själva ytterskalet som tar emot. Vissa typer av släp blir dessutom väldigt instabila om man tar ut inredningen. Den ingår i själv konstruktionen för lastsäkring i släpen.
 
Sv: Åka transport med föl och vuxen häst.

Vad jag vet så FÅR man inte köra en så ung häst fastbunden.Oftast ställer dom sig med rumpan mot ett hörn eller lägger sig ner.Det kan alltid hända olyckor,men oftast klarar dom ett kast mot väggen bättre än ett kast mot en smal bom.Naturligtvis måste man använda en transport som klarar ett utplock av inredning. Alla gör vi olika,men såhär gör jag och det tycker jag både är säkrast och humanast,med tanke på att dom ska kunna lägga sig ner om det är långt.
 
Sv: Åka transport med föl och vuxen häst.

Jag har för mig att när vårt sto skulle upp till järvsöfaks (vi bor i stockholm så det blev en bit) med sitt föl så fick de åka tillsammans. Fölet var löst i transporten och låg där framme hela vägen och stoet stod fast utan mellanvägg (hon klarar inte mellanvägg, blir nästintill galen). Det funkade super bra, var bara att titta till dom ofta satt inget hände :)
 
Sv: Åka transport med föl och vuxen häst.

kl

Jag skulle heller inte köra dessa två individer ihop i samma släp med mellanväggar och halmbalar.

Ungen skall alltså flyttas från sin invanda flock..
Flyttas även från mamman?

In i ett släp med en häst som kanske är snäll men kan bli stressad av att ha en unge som far upp och ner och skriker i ett kör.


Delar Skogstrolls åsikt här.
Köra med två släp samtidigt i stället.

Det kan ju fungera, eller inte. :crazy:
Men jag själv skulle inte våga chansa..

Fölungar får/ska/bör inte bindas upp och därför kör vi alltid ston med föl vid sidan utan mellanväggar.
Ensamma föl i strippade släp.

Vi har Umeåsläp med boggie

AM
 
Sv: Åka transport med föl och vuxen häst.

ja vi har också alltid kört även mamma och föl med liten lös och mamma bunden utan mellanvägg. Håller med föregående talare!
 
Sv: Åka transport med föl och vuxen häst.

Hade inte heller kört dem i samma transport, hade valt att ta dem i två omgångar eller hyra in bekant. Alternativt skickat den vuxna hästen med lastbil och kört fölingen själv.
 
Sv: Åka transport med föl och vuxen häst.

Ja är det inte mamman skulle jag delat på dem och låtit fölis åka lös
 
Sv: Åka transport med föl och vuxen häst.

Vi ska också åka och hämta ett sto med föl idag. Fölet är 6 månader och stoet är inte hans mamma, däremot har de gått i samma flock hela sommaren så de känner varandra. Jag hade tänkt att vi skulle plocka ut mellanväggen och bara ha bommen där fram där vi binder mamman. Fölet ska vara löst. Hur låter den idén?
 

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 638
Senast: Ninnurur
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: zarmino
·
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 101
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp