Bukefalos 28 år!

Akademisk dressyr

Sastra

Trådstartare
Nu har jag fått så många olika bud att ögonen går i kors och tänkte därför fråga er här på buke: Hur definierar ni Akademisk dressyr? Vad är era mål, medel och tillvägagångssätt med denna form av ridning?
 
Sv: Akademisk dressyr

För min del känns det som att akademisk ridkonst i Sverige i stort sett är synonymt med det Bent Branderup och hans elever gör.

Tror inte att han själv tänkt det hela så, och internationellt är det ju andra stora tränare som också använder det begreppet för att beskriva det de gör.
 
Sv: Akademisk dressyr

Risken är ju att du får lika många olika svar till genom att fråga här... :D
Mycket beror ju på 1) vilka tränare man mött 2) vilka övriga källor man studerat och 3) vad man tagit till sig från 1) & 2).
Detta i sin tur tror jag dels beror på 4) vad man har för tidigare kunskap och attityd och 5) vad man rider på för slags häst. Då talar jag inte om ras, utan om hästens känslighet, kapacitet för samling, arbetsvilja etc.
För mig är det så att min häst har lett mig till denna ridning genom sina behov, och min ingång till AR var genom BB, men sedan har jag läst allt jag kommer över och gjort vissa modifikationer, även om jag i stort sett anser att BB har beskrivit utbildningsgången på ett ganska fullständigt sätt.

Mål, medel och tillvägagångssätt var det ja!

Målet är en självbärig häst, som villigt och lösgjort följer mig. Hjälperna är endast signaler, aldrig mekaniska redskap.

Medlet är att via arbetet med den egna kroppskontrollen få hästen att lyssna allt noggrannare på vad min kropp signalerar, och att 'aldrig' försätta hästen ur balans genom att kräva så avancerade rörelser i förhållande till dess dåvarande förmåga att jag måste 'bära av' hästen mellan hjälperna.

Tillvägagångssättet är att genom de beprövade gymnastiska övningarna (böjning, framåt-nedåt, öppna, sluta etc) i en så lämplig stegring i utförandegrad att jag aldrig håller kvar hästen med hjälperna, utan endast visar vägen, jobba hästen genom utbildningstrappan i självbärighet på varje nivå.

Detta innebär att om hästen tappar balansen i trav på fyrkanten, så travar jag inte vidare där och balanserar upp hästen med inner skänkel mot ytter tygel, (vilket är väldigt vanligt att man får instruktion om av tävlingsdressyrtränare enligt min erfarenhet) utan man tränar då vidare på tex skolorna i skritt och travigångsättningar och så småningom allt längre travsekvenser från lyckade skolor / böjningar på rakt eller böjt spår.

Detta är min tolkning av AR och min häst håller med! Detta gäller ju skolningen av hästen, men sedan kompletterar nog de allra flesta med mera motionsinriktad ridning i skog och mark, där man följer samma principer så gott man kan, men ibland kanske hamnar lite i framvikt när man låter hästen röra sig mer 'rakt ut' och i högre tempo, och längre sträckor. Ibland kan det också vara svårt att följa Racinets utmärkta råd 'använd aldrig hjälperna för att hålla fast/kvar hästen' när man sitter på ett spralligt fullblod med mycket spring i benen... ;)
 
Sv: Akademisk dressyr

Ett uttömmande svar, för mig var det också min häst och det sätt den tidigare ridits och hanterats på som fick mig att ta steget mot klassisk dressyr, dock inte riktigt den som BB lär ut.

Mjukheten, viljan att visa fram hästen på hästens villkor och för hästens skull. Det lockade mig och är det jag saknat i den "vanliga" ridningen ända sedan jag började rida. Har iofs alltid ridit mjukt men jämfört med klassisk dressyr så... är så otroligt glad att jag hittat ett ridsätt som passar mig som handen i handsken. Ett sätt som även fått min häst att växa och våga.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
804
Senast: Caoimhe
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
498
Senast: astronaut
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 688
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 963
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp