Akademisk ridkonst!

Linnpan

Trådstartare
hej!
Jag är lite nyfiken på akademisk ridning och arbete från marken. Någon som håller på med det här?
Vilka böcker rekommenderar ni att läsa för en som är helt nybörjare inom detta område?
Tacksam för tips och råd :)
 
Bent Branderups bok Akademisk ridkonst är riktigt bra oavsett vad man sysslar med för inriktning. Lättförståelig och smart förpackad info. Den rekommenderar jag som första köp.

Vill man läsa tyngre saker är ju Guerinere, Baucher, De Carpentry etc bra. Men Bents bok och även sen fortsättningen Ridning på Kandar kan vara bra att börja med.
 
Bent Branderups bok Akademisk ridkonst är riktigt bra oavsett vad man sysslar med för inriktning. Lättförståelig och smart förpackad info. Den rekommenderar jag som första köp.

Vill man läsa tyngre saker är ju Guerinere, Baucher, De Carpentry etc bra. Men Bents bok och även sen fortsättningen Ridning på Kandar kan vara bra att börja med.
Tack så mycket! Dom två första ska jag absolut läsa, jag ska gå en kurs som går igenom grunderna i akademisk ridning. Är lite nervös, men enligt kursinformationen vänder den sig till nybörjare och nyfikna. Tänkte läsa på lite innan för att inte känna mig helt lost.
Jag har inte haft häst mer än ett par år så jag är rätt ny på allt men just akademisk ridning ( det lilla jag hört) känns så logiskt för mig.
Men det kanske inte funkar om man inte kan rida ordentligt "vanligt"? Jag kämpar på med grunderna i dressyr på ca LA nivå.... de bra dagarna. :nailbiting:
 
Tack så mycket! Dom två första ska jag absolut läsa, jag ska gå en kurs som går igenom grunderna i akademisk ridning. Är lite nervös, men enligt kursinformationen vänder den sig till nybörjare och nyfikna. Tänkte läsa på lite innan för att inte känna mig helt lost.
Jag har inte haft häst mer än ett par år så jag är rätt ny på allt men just akademisk ridning ( det lilla jag hört) känns så logiskt för mig.
Men det kanske inte funkar om man inte kan rida ordentligt "vanligt"? Jag kämpar på med grunderna i dressyr på ca LA nivå.... de bra dagarna. :nailbiting:

Jag sysslar inte själv med AR. Men är insatt och har hämtat lite från läran.
Du behöver inte vara orolig för att känna dig okunnig. Det är ju en kurs för nybörjare inom AR. Och det är generellt ganska många som är gröna öht inom häst inom AR. Så oroa dig inte för det. Ha kul bara!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
603
Senast: Anna-KarinO
·
Kultur Jag håller på att göra ett utkast till en bok inom ett av mina specialområden. Målgruppen (tänker jag mig) är både forskare inom ämnet...
Svar
9
· Visningar
548
Senast: Myrten
·
Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
967
Senast: Tossa90
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 929
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp