akademiskridkonst

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Acado
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 041
A

Acado

Det är så att jag rider akademiskridkonst, på min andalusiervalak, o jag undrar om man får ha spansksadel på tävlingar,o akademiskstångbett:crazy: eller vet ni någon tävling där akademiskridkonst är temat? :confused:

Sv: akademiskridkonst

På en vanlig dressyrtävling så måste sadeln vara av "engelsk typ".

Från de klasser där kandar är tillåtet borde du få ha ditt stångbett om skänkellängden är inom tillåtna mått (10 cm?) och om du lägger in en bridong också.

Men jag är inte helt säker, kan hända att det finns regler om stångbettets utformning i övrigt.:smirk:

Tävlingar med mer "akademisk" inriktning blir väl snarast av typen Working Equitation, men jag vet inte om det är så vanligt i Sverige än?

Om du har tänkt dig att tävla på "vanliga" dressyrtävlingar så får du rätta dig efter det som står i TR (kan beställas på förbundets hemsida). Mig veterligen så tävlar man inte i akademisk ridkonst över huvud taget...

Om du har tur får du vara med "utom tävlan"
Det fick jag med westernsadel, enhandsfattning och hela kittet. :D

Det var ju lite kul att få en bedömning i alla fall.

Akademiskt är ett ridsätt:D ingen tävling:smirk: trodde jag du visste eftersom du säger att du rider/träna akademiskt, själv bruka jag åka/träna på kurser ....tro du fantiserar lite;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 526
Senast: Edla
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En tävling slutade i dramatik när en tolvårig ryttare och hennes ponny stängdes av för farlig ridning. Efter en överklagan har...
Svar
11
· Visningar
1 894
Dressyr Ni som varit ute och tävlat LC-LB eller har haft möjlighet att kika på dessa klasser på tävling, hur ser det ut med nedsittning vs...
Svar
2
· Visningar
131
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stärka 3 åring
  • Svullet ben