Åkesson hos Skavlan

Det är intressant hur folk som verkligen inte röstar på SD ändå är deras främsta agitatörer på nätet.
Och hur mnga det är som säger sig att tillhöra de 87% och ända vara den gruppens sämsta agitatorer.

Steg 1 måste väl ända vara att man verkligen ser problemet istället för att köra ner huvudet i sanden?
 
Och hur mnga det är som säger sig att tillhöra de 87% och ända vara den gruppens sämsta agitatorer.

Steg 1 måste väl ända vara att man verkligen ser problemet istället för att köra ner huvudet i sanden?
Fast att se problemet är ju enligt SD att se invandringen som ett problem, så att se och köpa de "problem" de pratar om är ju lite som att man skulle ha bemött nazisterna med att "steg 1 måste väl ändå vara att man verkligen se problemet med judarna istället för att köra huvudet i sanden."

Eh nej? Det är verkligen inte steg 1. Steg 1 är att fråga sig om problemet ser ut så som SD säger att det gör.

Eller vilket problem pratar du om?
 
Globalisering är jättebra, som när torsk från Norge transporteras till Kina för att fileas och sedan tillbaka igen innan den hamnar i våra frysdiskar :)
 
Nja, vi som "lider" av att Mp sitter i regeringen tycker nog att de är ganska jobbiga politiska vinnare. Men det beror troligen på vilka man umgås med.
Men menar du att du möter personer som på sätt som liknar tex inlägg i den här tråden, där man med lätt dramatiskt tonfall pratar om hur Mp blir större och större och kommer att ta över osv? Säger folk som inte röstar på Mp i din närhet, att Mp äger miljöfrågan och att de andra partierna inte vågar ta i den och liknande?

(Själv stöter jag i min vanliga vardag varken på det ena eller det andra, men på nätet och i massmedia stöter jag ju på det där pratet om Sd. Ett prat som jag tror att Sd vinner på.)
 
@Petruska , jag är bara lite allmänt trött på att man pratar om de 87% hela tiden. Jag gör det absolut själv ibland också, men jag menar att det faktiskt finns problem även på andra håll (fascinerande att de faktiskt pratar om Mp:s inflytande på invandringspolitiken i Aktuellt just nu :p).

För mig, i min vardag och i min omgivning, är Mp ett mycket mycket större problem än SD.
 
För mig, i min vardag och i min omgivning, är Mp ett mycket mycket större problem än SD.

Men det är för att MP har makt och inflytande. Skulle SD få styra och ställa är jag helt säker på att du snabbt skulle tycka att de var ett större bekymmer än alla andra partier tillsammans, i din vardag och för din omgivning. Nu får de inte bestämma nåt - och är således inte ett bekymmer i den meningen
 

Tack. Grejen med importtariffen är att den inte existerar mellan EU-länder då EU är en tullunion. Importtariffen avser import från tredje land. Det så kallade "importförbudet" verkar komma från den här biten "För att bibehålla ett starkt djurskydd inom Sverige anser Sverigedemokraterna att de gemensamma reglerna på den inre marknaden bör tillåta nationella restriktioner vid import i de fall djuren avlivats på ett plågsamt sätt samt att möjlighet ges för medlemsstaterna att premiera bönder för det djurvälfärdsarbete de utför". Blir ju väldigt tillspetsat att kalla det ett importförbud.
 
Tack. Grejen med importtariffen är att den inte existerar mellan EU-länder då EU är en tullunion. Importtariffen avser import från tredje land. Det så kallade "importförbudet" verkar komma från den här biten "För att bibehålla ett starkt djurskydd inom Sverige anser Sverigedemokraterna att de gemensamma reglerna på den inre marknaden bör tillåta nationella restriktioner vid import i de fall djuren avlivats på ett plågsamt sätt samt att möjlighet ges för medlemsstaterna att premiera bönder för det djurvälfärdsarbete de utför". Blir ju väldigt tillspetsat att kalla det ett importförbud.

Nej, det kommer mer av det här.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sd-vill-se-importforbud-mot-kott/

Det är ett populistiskt förslag.
 
Men det är för att MP har makt och inflytande. Skulle SD få styra och ställa är jag helt säker på att du snabbt skulle tycka att de var ett större bekymmer än alla andra partier tillsammans, i din vardag och för din omgivning. Nu får de inte bestämma nåt - och är således inte ett bekymmer i den meningen

Förvisso.
 
Anledningen till att Försäkringskassan inte betalade ut pengar till JÅ är inte för att han har jobbat, utan för att han fått pengar från partiet som vanligt. Får man pengar någon annanstans ifrån, så ska man inte har från F-kassan. Anledningen till att han fick pengar från partiet är för "att de hade inga rutiner för hur man hanterar en så här lång sjukskrivning", så då har de bara fortsatt betala ut lön till honom.

Det står ju egentligen varje arbetsgivare fritt att göra så, men det är väl inte många som vill fortsätta betala full lön för någon som är sjukskriven på 100 %. Dock har ju en del kollektivavtal avtalat fram så att arbetsgivaren måste betala en del av det man inte får från F-kassan, typ 10% av lönen el liknande.

Aha, det var så det var. Tack för förtydligandet. Då är det ju en sak mellan partiet och honom om han ska arbeta eller vara sjukskriven för att få ut sin lön. De har alltid lite lustiga förklaringar till sina förehavanden, men jag förstår att de inte vill lämna över honom till F-kassan...
 
Kände du dig träffad?
Det är inte första gången det kommer underliga gliringar istället för rak argumentation.
Och oavsett vilken inställning man har så måste väl det första steget vara att med öppna ögon dels konstatera de problem som existerar och dels söka konstruktiva lösningar.
 
Fast att se problemet är ju enligt SD att se invandringen som ett problem, så att se och köpa de "problem" de pratar om är ju lite som att man skulle ha bemött nazisterna med att "steg 1 måste väl ändå vara att man verkligen se problemet med judarna istället för att köra huvudet i sanden."

Eh nej? Det är verkligen inte steg 1. Steg 1 är att fråga sig om problemet ser ut så som SD säger att det gör.

Eller vilket problem pratar du om?
1 Bristen på bostäder
som bla yttrar sig i att 10, 20 personer mot ersättning tillåts skriva sig i samma lilla tvåa.
2 Bristen på tillgängliga arbeten, en av tio som erhållit asyl har arbete efter 3 år i Sverige.
3 Det rent faktiska ekonomiska belastningen hanteringen innebär för stat o kommun.


Men det hade du ju redan kunnat observera om du gnuggat sanden ur ögonen.
 
Globalisering är jättebra, som när torsk från Norge transporteras till Kina för att fileas och sedan tillbaka igen innan den hamnar i våra frysdiskar :)
Handeln över gränserna ÄR bra. Naturligtvis finns det överdrifter , men överlag så är det fastställt hatt handelsutbyte är bra både för ekonomin och för freden mellan länder. Man inser att det är bättre att tjäna pengar med varandra än att skjuta på varandra ;)
 
50% vill motrösta mot SD - tycker det är värsta partiet.
Samma siffra för MP är 6,3 %.

Så det är inte jämförbart alls.
Som tur är så är det inte opinionsundersökningar med allt underligare frågekonstellationer som avgör valen.
De avgörs på det gamla, rätta sättet genom att man räknar rösterna som stöder ett parti..
Har varit aktiv i bra många år, har inte en enda gång varit med om att man "motröstat" alla röstningar har skett för olika förslag. Även då förslag ställts mot varandra så har man röstar för ett av förslagen.

Ditt begrepp är bara ett desperat försök att hitta nya infallsvinklar .
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
637
Senast: cassiopeja
·
Relationer Min bästa vän har varit otrogen mot sin man i ungefär 7 år, hon är nu inne på sin tredje vid sidan av-kille. Anledningen hon uppger för...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 002
Senast: Cafer
·
Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
9 195
Senast: mollyphlox
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 588
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp