Åkesson hos Skavlan

Är det denna du menar?
6. FRIHANDELSOMRÅDE ISTÄLLET FÖR EU Sverigedemokraterna anser att det är viktigt att handla med vår omvärld, vilket såklart inkluderar länderna i EU. Därför vill vi istället för ett överstatligt EU ha frihandelsavtal med Europa, i likhet med det som exempelvis Schweiz har. Det möjliggör att vårt exportberoende land kan fortsätta exportera och utvecklas. Idag klarar sig Norge, Schweiz och Island utmärkt utanför EU och det skulle även Sverige kunna gör
 
Men menar du att du möter personer som på sätt som liknar tex inlägg i den här tråden, där man med lätt dramatiskt tonfall pratar om hur Mp blir större och större och kommer att ta över osv? Säger folk som inte röstar på Mp i din närhet, att Mp äger miljöfrågan och att de andra partierna inte vågar ta i den och liknande?

(Själv stöter jag i min vanliga vardag varken på det ena eller det andra, men på nätet och i massmedia stöter jag ju på det där pratet om Sd. Ett prat som jag tror att Sd vinner på.)
Inte riktig så men nog pratas det om Mp som ett hot mot landet och miljön.

Inga övriga likheter med Sd finns. Jag talar itne om att jämföra argumenten utan jämföra attityder.
 
Nej, det är en mycket intressant infallsvinkel i den debatt vi har här just nu. Det motiverar helt och hållet varför man kan prata om ett kompakt motstånd mot SD samtidigt som man inte kan prata om ett kompakt motstånd mot MP. Det är storleksgrader i skillnad.
Citat från expressen
"Mycket talar för att SD växer trots främlingsfientligheten snarare än på grund av den. Då räcker det inte att varna för Åkesson. De övriga partierna måste övertyga SD:s väljare om att det finns betydligt bättre och anständiga alternativ att rösta på"

Alltså gå in på "fiendens planhalva" och ta striden istället för att gömma huvudet i sanden och strunta i alla fakta ;)
 
Vem står för trettio procent (30 %) av inläggen i den här tråden hittills? Anyone?
Och hur många av de inläggen uttrycker ett direkt stöd för sd?
Och vad som är viktigare, hur många kritiserar de andra partierna för flathet i kampen mot SD? ;)
Att med en sengångares envishet sakta kravla sig mot slutet på en gren, är ju lika kontraproduktivt som att gömma huvudet i sanden inför det faktum att vi riskerar att nå vägs ände, när det gäller asylhanteringen. Facit är ju det antal som valt SD.
Vill vi att deras %andel ska stiga ytterligare forstätter vi att kravla, vill vi det inte så gör man något åt det.
EX som expressen publicerarar: "Mycket talar för att SD växer trots främlingsfientligheten snarare än på grund av den. Då räcker det inte att varna för Åkesson. De övriga partierna måste övertyga SD:s väljare om att det finns betydligt bättre och anständiga alternativ att rösta på"
 
Vi noterar att någon kände sig träffad.

Vi noterar även att då vi tröttnar på spammandet om SD, rasism, pegida, våldtäkter, tiggare, romer etc mfl osv och låter trådarna falla ner till nästa sida så kommer direkt ett nytt inlägg för att putta upp trådarna till förstasidan och försöka föra tillbaka ämnet på dagordningen.

Agendan är solklar. Ignorering är lösningen.
 
Citat från expressen
"Mycket talar för att SD växer trots främlingsfientligheten snarare än på grund av den. Då räcker det inte att varna för Åkesson. De övriga partierna måste övertyga SD:s väljare om att det finns betydligt bättre och anständiga alternativ att rösta på"

Alltså gå in på "fiendens planhalva" och ta striden istället för att gömma huvudet i sanden och strunta i alla fakta ;)

På "fiendens planhalva" finns ingen fakta. Inte heller hjälper någon fakta, den tar inte, eftersom sanningen finns på Sveriges mest censurerade publikation Avpixlat och dess avnämare.

De övriga partierna måste inte övertyga SD:s väljare om någonting. Det är uppenbart för alla tänkande människor att det finns anständiga alternativ att rösta på. Och det går inte att göra rasism och främlingsfientlighet anständigt. Det är inte anständigt för en modern, sekulär, humanistisk stat.

Det är intressant hur alla tidigare skyllt på avståndstagandet som framgångsfaktor för SD och nu när några partier vacklat betänkligt så anser man istället att det förklarar SD:s framgång i opinionen.

Jag är mer krass; det är helt enkelt så att en större andel av väljarkåren än någonsin tidigare vill ha mer rasism, främlingsfientlighet och protektionism. Fortfarande är det en liten andel av väljarna. Det handlar om 15%. 85% vill inte ha skiten. 50% tycker att det är värsta skiten som finns och vill aktivt rösta mot.

Det är inget man kan anpassa sig till genom att spela "fiendens" spel på "fiendens planhalva". Hela spelet är felformulerat på den planhalvan så den kan de stå och gapa om själva.
 
Som tur är så är det inte opinionsundersökningar med allt underligare frågekonstellationer som avgör valen.
De avgörs på det gamla, rätta sättet genom att man räknar rösterna som stöder ett parti..
Har varit aktiv i bra många år, har inte en enda gång varit med om att man "motröstat" alla röstningar har skett för olika förslag. Även då förslag ställts mot varandra så har man röstar för ett av förslagen.

Ditt begrepp är bara ett desperat försök att hitta nya infallsvinklar .

SD har ju anammat den här med att motrösta i Riksdagen. SD röstar inte för ett förslag. De röstar för att fälla en regering oavsett om det innebär att deras egna förslag faller eller inte.

Jag håller med om att taktiken att rösta för sina egna förslag är att föredra.
 
Inte riktig så men nog pratas det om Mp som ett hot mot landet och miljön.

Inga övriga likheter med Sd finns. Jag talar inte om att jämföra argumenten utan jämföra attityder.

Nej, givetvis inga likheter med Sd som sådant (partierna har ju inget intressant gemensamt politiskt sett), men du menar att du ser likartade attityder till Mp som man ser till Sd? I mindre skala ändå, väl?

Det var ju lite snack kring valet och budgetstrulet i riksdagen etc, där Mp på något vis framställdes som ett extremistiskt parti. Men var det inte främst Sd som stod för den demoniseringen, och det de avsåg var snarast Mp:s politik i invandringsfrågor? (Vilket är en punkt moraliskt normalt funtade människor, inte borde se som extremistisk hos Mp.)

Jag ser inte i vanlig massmedia att Mp väcker skräck, avståndstagande och avsky på det vis som Sd gör, tycker jag? (Nu tycker jag ju att Sd förtjänar det, men ändå, själva jämförelsen förvånar mig.) Bönder av den typ som hatar allt som är miljömärkt/ekologiskt/whatever skäller mycket på Mp, men det är ju en mycket, mycket liten andel av befolkningen.
 
Du ser det inte i vanlig media, nej, det kan bero på att den generellt sett är relativt vänsterorienterad. I verkligheten - företagare i allmänhet och bönder i synnerhet - är attityden som till SD. Ja.

Bönder är en liten del av befolkningen ja, men en JÄVLIGT viktig del!!
 
Nej, givetvis inga likheter med Sd som sådant (partierna har ju inget intressant gemensamt politiskt sett), men du menar att du ser likartade attityder till Mp som man ser till Sd? I mindre skala ändå, väl?

Det var ju lite snack kring valet och budgetstrulet i riksdagen etc, där Mp på något vis framställdes som ett extremistiskt parti. Men var det inte främst Sd som stod för den demoniseringen, och det de avsåg var snarast Mp:s politik i invandringsfrågor? (Vilket är en punkt moraliskt normalt funtade människor, inte borde se som extremistisk hos Mp.)

Jag ser inte i vanlig massmedia att Mp väcker skräck, avståndstagande och avsky på det vis som Sd gör, tycker jag? (Nu tycker jag ju att Sd förtjänar det, men ändå, själva jämförelsen förvånar mig.) Bönder av den typ som hatar allt som är miljömärkt/ekologiskt/whatever skäller mycket på Mp, men det är ju en mycket, mycket liten andel av befolkningen.

Jag ser de här strömningarna mot MP och det är bland de grupperna där det finns många SD-väljare som anammat synen att MP är ett extremistiskt parti. Många är förvisso inte SD-väljare men de tar till sig synen på MP som SD har. Jag tror tanken är att säger man något tillräckligt många gånger så blir det sant. Så många sprider medvetet och omedvetet SDs syn på MP på forum på nätet. Vi ser det här på Bukefalos allt oftare. Trots att MP inte ändrat sin politik nämnvärt de senaste åren så har det här med att kalla MP för ett extremistiskt parti ökat lavinartat sen valet. DET är intressant. Vad ligger bakom?
 
Nej, givetvis inga likheter med Sd som sådant (partierna har ju inget intressant gemensamt politiskt sett), men du menar att du ser likartade attityder till Mp som man ser till Sd? I mindre skala ändå, väl?

Det var ju lite snack kring valet och budgetstrulet i riksdagen etc, där Mp på något vis framställdes som ett extremistiskt parti. Men var det inte främst Sd som stod för den demoniseringen, och det de avsåg var snarast Mp:s politik i invandringsfrågor? (Vilket är en punkt moraliskt normalt funtade människor, inte borde se som extremistisk hos Mp.)

Jag ser inte i vanlig massmedia att Mp väcker skräck, avståndstagande och avsky på det vis som Sd gör, tycker jag? (Nu tycker jag ju att Sd förtjänar det, men ändå, själva jämförelsen förvånar mig.) Bönder av den typ som hatar allt som är miljömärkt/ekologiskt/whatever skäller mycket på Mp, men det är ju en mycket, mycket liten andel av befolkningen.
Ja, jag menar det. Jag ser det en hel del bland människor som jag har runt mig. Inte i media - men media styrs ju av upplaga och säljande vinklingar. Det finns också en del siffror som visar att MP fått ovanligt få kritiska artiklar genom valrörelser.

Många "medelsvenssons" anser MP vara ett verklighetsfrånvänt betongparti.;) "MP är livsfarliga" - det har jag hört mer än en gång.

Lite bitterhet finns det väl också hos en del äldre i mitt parti som anser att miljöfrågorna tillhör C och att miljöpartiet är naiva, bra på att beskriva problem men extremt dåliga på att presentera vettiga lösningar.

Min egen bild av Mp är lite mer nyanserad. Bland annat eftersom några människor jag känner och beundrar har ledarpostioner i organisationen.

Så ja, ute bland folk finns gott om kritik och avsky. Själv anser jag det konstigt att inte KD har den platsen istället.
 
På "fiendens planhalva" finns ingen fakta. Inte heller hjälper någon fakta, den tar inte, eftersom sanningen finns på Sveriges mest censurerade publikation Avpixlat och dess avnämare.

De övriga partierna måste inte övertyga SD:s väljare om någonting. Det är uppenbart för alla tänkande människor att det finns anständiga alternativ att rösta på. Och det går inte att göra rasism och främlingsfientlighet anständigt. Det är inte anständigt för en modern, sekulär, humanistisk stat.

Det är intressant hur alla tidigare skyllt på avståndstagandet som framgångsfaktor för SD och nu när några partier vacklat betänkligt så anser man istället att det förklarar SD:s framgång i opinionen.

Jag är mer krass; det är helt enkelt så att en större andel av väljarkåren än någonsin tidigare vill ha mer rasism, främlingsfientlighet och protektionism. Fortfarande är det en liten andel av väljarna. Det handlar om 15%. 85% vill inte ha skiten. 50% tycker att det är värsta skiten som finns och vill aktivt rösta mot.

Det är inget man kan anpassa sig till genom att spela "fiendens" spel på "fiendens planhalva". Hela spelet är felformulerat på den planhalvan så den kan de stå och gapa om själva.
Sluta nu med din rasism. Det är så jävla urvattnat så det betyder ju inget längre. Numera kan man ju säga rasist om allt. Det är inte olagligt och heller inte fult om folk vill vara rasister. Men om folk säger att dom inte är rasister så är dom ju inte det. Dom vet väl bättre än dig vad dom själva är. Men nu är vi alla fal på väg att sänka kostnaderna för asylhanteringen. I gårdagens uppdrag granskning så är det numera kaos ang flyktingmottagning o ingen hade några lösningar att komma med. Det enda man kan göra är att hänvisa flyktingar att söka bostad och informera dom om vårat regelverk. I praktiken så finns det inga lösningar åt dom och dom sitter där dom sitter medans snacket går och 1000 nya kommer in varje vecka samtidigt som handläggarna blir utbrända och psykiskt nedbrutna av sina jobb eftersom systemet snart kolappsar. Å gång på gång så körde dom Reinfelds klippet att vi skulle öppna våra plånböcker.
 
företagare i allmänhet och bönder i synnerhet - är attityden som till SD. Ja.

Okej, då kommer nästa fråga: På vilket sätt är det påpekandet relevant i tråden?

Det finns ju ingen som skriver om Mp på det sätt som en del skriver väldigt försvarande inlägg om Sd. Det finns heller ingen som tjatar vare sig om Mp som ett bra eller om Mp som ett dåligt parti hela tiden.

Om du tycker att vi borde diskutera hur hemskt Mp är, är det väl en bra idé att ta upp det till diskussion?

Själv blev jag mest förvånad över jämförelsen, bara.

Det är en smula oklart för mig vad som gör just företagare och bönder liksom mera verkliga än andra, men det är väl ett stickspår. Diskussionen om Verklighetens Folk, bör vi ju lämna bakom oss, vad vi än tycker om Kd.
 
För mig är helt enkelt företagare en väldigt viktig del av verkligheten. Det tillhör en av mina starka värderingar.
 
Vi noterar att någon kände sig träffad.

Vi noterar även att då vi tröttnar på spammandet om SD, rasism, pegida, våldtäkter, tiggare, romer etc mfl osv och låter trådarna falla ner till nästa sida så kommer direkt ett nytt inlägg för att putta upp trådarna till förstasidan och försöka föra tillbaka ämnet på dagordningen.

Agendan är solklar. Ignorering är lösningen.
;)
struts_52fb8be0ddf2b3295847af05.jpg
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
637
Senast: cassiopeja
·
Relationer Min bästa vän har varit otrogen mot sin man i ungefär 7 år, hon är nu inne på sin tredje vid sidan av-kille. Anledningen hon uppger för...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 003
Senast: Cafer
·
Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
9 196
Senast: mollyphlox
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 588
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp