Akne... Hur blir man av med det och när ska man söka vård?

Miljon

Trådstartare
Jag har akne. Det började med vanliga "pubertetsfinnar" i 11-12-årsåldern, som höll i sig genom högstadiet och upp i gymnasiet. Någonstans runt 18-20-årsåldern ändrade det "form" och blev mer som små "bölder". Vid 24 års ålder minskade det avsevärt, och nu ytterligare något år senare är det för det mesta okej.
Jag får "bölder" ibland, men nästan alltid på ena kinden. Ytterst få gånger kan jag få på andra kinden, men 99 gånger av 100 är det på ett och samma ställe, på samma kind. Vad kan det bero på? Något fel på just de talgkörtlarna?
Jag kan också få några "klassiska finnar", såna där med vitaktig topp, som jag brukar klämma (jag vet, dåligt dåligt :o) men det handlar om typ 2 i månaden. Inget stort problem alltså.

Men de här bölderna jag får på ena kinden... De är inte jättestora, kanske 5-8 mm i diameter, och några mm höga när de är som värst. Och RÖDA! Riktigt röda, sådär så de drar uppmärksamheten till sig. Jag har mått dåligt över min akne i många år, men senaste åren har det börjat kännas lite bättre eftersom det minskat. Igår hade jag dock flera stora såna bölder på kinden, och det slutade med att jag satt och skar mig själv i ansiktet med en skalpell för att få bort dem :o:crazy::banghead:

Jag har också en hel del ärr från tidigare akne, så mina kinder är liksom knottriga av alla ärr. De har varit röda, men har börjat blekna allt mer.

Så sammanfattningsvis TROR jag att aknen är på bättringsvägen, eftersom det oftast är färre både vanliga finnar och bölder än jag haft under 10-15 år samt ärren verkar minska. Å andra sidan mår jag fortfarande extremt dåligt NÄR jag får akneutbrott, och det tar mycket på mig mentalt. Jag klarar knappt att ta mig utanför dörren när jag har de sämsta dagarna, och definitivt inte utan smink. (Jag vet att mycket smink täpper till porerna, så jag försöker gå utan smink alltid när det går och är noga med rengöring).

Vad finns det för knep och metoder att ta till själv? Eller är det läge att söka vård?
Om ni har haft liknande akneproblem (alltså inte bara i tonåren), hur blev ni av med skiten?Jag har kass ekonomi, så har inte råd att gå till någon hudterapeut för dyra behandlingar utan måste gå via vårdcentralen. Där är jag rädd för att inte bli tagen på allvar med mina problem, och bli hemskickad med en rekommendation om något receptfritt typ Basiron.
Det ÄR ju som sagt bättre än det har varit, och det finns många som har enormt mycket svårare akne än mig, men JAG mår ändå väldigt dåligt av den mängd jag har.
 
SKÄR INTE DIG SJÄLV! Du kan få hemska infektioner som blir ett helvete att bli av med, om det ens går (multiresistenta bakterier).

Sök vård, har man besvär av något så ska man söka hjälp. Det kvittar om någon annan med samma problem inte tycker det är så farligt, det är din upplevelse som räknas. Plus att det låter definitivt inte som något bagatellartat.

Lycka till :)
 
SKÄR INTE DIG SJÄLV! Du kan få hemska infektioner som blir ett helvete att bli av med, om det ens går (multiresistenta bakterier).

Sök vård, har man besvär av något så ska man söka hjälp. Det kvittar om någon annan med samma problem inte tycker det är så farligt, det är din upplevelse som räknas. Plus att det låter definitivt inte som något bagatellartat.

Lycka till :)

Jag vet, det är HELT idiotiskt att försöka göra ingrepp på sig själv... :o Och absolut inget jag har för vana att göra heller för den delen.

Men får man hjälp för sånt här även om det kanske inte är "så farligt"?
Som sagt, för mig är det ju ett problem, men jag är jätterädd för att gå till läkaren och mötas av att hen inte anser att det är något problem alls... Jag är inte så bra på att stå på mig när det behövs, iallafall inte inom vården.
 
Gå till VC och be om en remiss till hudläkare. Speciellt när man får ärr brukar de vara snälla med remisserna. Jag var runt 30 år när jag äntligen vågade be om riktig hjälp (hade fått bl a tetracykliner och salvor utskrivna tidigare, men de funkade inte). Fick en remiss till hudläkare direkt och där skrev de ut roaccutan utan att tveka. Tyvärr hjälpte det också bara för stunden, just bland "äldre" kvinnor som inte blivit av med sin acne är det relativt vanligt att den inte går att behandla.
 
Jag vet, det är HELT idiotiskt att försöka göra ingrepp på sig själv... :o Och absolut inget jag har för vana att göra heller för den delen.

Men får man hjälp för sånt här även om det kanske inte är "så farligt"?
Som sagt, för mig är det ju ett problem, men jag är jätterädd för att gå till läkaren och mötas av att hen inte anser att det är något problem alls... Jag är inte så bra på att stå på mig när det behövs, iallafall inte inom vården.

Givetvis kan du få hjälp. Det kan ju faktiskt vara något annat än akne plus att om det är akne kan det ju vara att något är ur balans i kroppen som behöver åtgärdas.

Jag vet hur jävligt det är att ha eksem/sår i ansiktet (atopiskt eksem tidigare, nu perioral dermatit) så man ska inte vara rädd för att be om hjälp med en "utseendegrej". Ens ansikte är ju det första någon ser och ja, har man ärr/akne/eksem så reagerar de flesta människor även om de inte menar något illa.
 
Gå till VC och be om en remiss till hudläkare. Speciellt när man får ärr brukar de vara snälla med remisserna. Jag var runt 30 år när jag äntligen vågade be om riktig hjälp (hade fått bl a tetracykliner och salvor utskrivna tidigare, men de funkade inte). Fick en remiss till hudläkare direkt och där skrev de ut roaccutan utan att tveka. Tyvärr hjälpte det också bara för stunden, just bland "äldre" kvinnor som inte blivit av med sin acne är det relativt vanligt att den inte går att behandla.

Ja, jag hoppas att det går att få remiss till hudläkare ganska enkelt, det känns som det är hundra gånger större att få rätt hjälp där än på VC.
Jag skulle helst vilja prova något annat än Roaccutan, men hamnar jag i läget att det är det enda som kan hjälpa mot aknen så kanske jag får ta det negativa med det positiva helt enkelt.
 
Givetvis kan du få hjälp. Det kan ju faktiskt vara något annat än akne plus att om det är akne kan det ju vara att något är ur balans i kroppen som behöver åtgärdas.

Jag vet hur jävligt det är att ha eksem/sår i ansiktet (atopiskt eksem tidigare, nu perioral dermatit) så man ska inte vara rädd för att be om hjälp med en "utseendegrej". Ens ansikte är ju det första någon ser och ja, har man ärr/akne/eksem så reagerar de flesta människor även om de inte menar något illa.

Jag är ganska säker på att det är akne och inte något annat, men ja, något måste det ju vara som orsakar det tänker jag. Och det borde gå att få hjälp för... Bara läkaren tar mina problem på allvar och inte viftar bort det.

Jag ska verkligen, verkligen försöka ta mig i kragen imorgon och ringa VC.
 
Ja, jag hoppas att det går att få remiss till hudläkare ganska enkelt, det känns som det är hundra gånger större att få rätt hjälp där än på VC.
Jag skulle helst vilja prova något annat än Roaccutan, men hamnar jag i läget att det är det enda som kan hjälpa mot aknen så kanske jag får ta det negativa med det positiva helt enkelt.

Det är ofta lång väntetid till hudläkare, så om du vill kan du säkert få något utskrivet på VC att testa så länge. Hjälper det så är det ju bara bra, hjälper det inte kan hudläkaren byta preparat till dig.
När jag kom till hudläkaren hade jag redan testat allt annat, därför fick jag roaccutan direkt. Men du gör absolut rätt i att börja med andra preparat, roaccutan är inte det roligaste.
 
Jag får det, i ansiktet och på ett annat mindre lämpat ställe.
Jag är allt som oftast hjälpt av att tvätta och smörja med Basiron ac från apoteket.
 
Roaccutan var det enda som hjälpte mig.

Jag är nu 25 år gammal, och har haft acne i perioder i hela mitt liv (aldrig stora bölder dock) och endast i ansiktet.
Har provat tetralysal, differin, dalacin, proactive, jan marini gjort svindyra kemiska peelingar och gått till hudkliniker för tusentals kronor men inget hjälpte.

Fick roaccutan direkt av en hudläkare som jag bokade tid hos via min vanliga (privata) vårdcentral.
Åt i sex månader (sep-april) med lindriga biverkningar.
 
Började behandla min akne som 19åring efter att ha plågats i ca 3-4år av bölder vid käklinjen. Kunde inte ta på huden utan rejäl smärta.
Fick då tetracykliner som jag åt i ca 2-3 månader. Avbröt behandlingen pga magproblem och föga resultat i ansiktet.
Efter ca 1,5år sökte jag hjälp igen och fick då en annan form av antibiotika som jag åt i ca 3 månader vilket hjälpte bra.
Efter ett uppehåll på ngra månader och återigen akne fick jag ett p-piller utskrivet då jag ej ville ha Roaccutan. Tror det hette Diane. Har aldrig haft så bra hy som undet de månader jag åt det!
Pga hög risk för blodproppar fick jag ej detta recept förlängt. Åt det i ca 3 månader.

Eftet detta fick jag Mercilon utskrivet av bm vilket håller mig akne i schack.

All denna vård fick jag genom en remissfri landstingsfinnansierad hudläkare och vårdcentral. Så visst finns det bra, billig hjälp att få!
Våga gå till vårdcentralen och blrja där :)
Ingen ska behöva lida pga akne!
 
Nummer ett: Ta ALDRIG någonsin med händerna i ansiktet. Klösa, pilla, klämma är BIG NO NO. Fingrarna ska aldrig vara i ansiktet helt enkelt. Följer du den regeln en tid kan jag nästan garantera att problemen om inte försvinner så iaf minskar drastiskt.
Undvik underlagskrämer/foundation och för mkt smink rent allmänt. Använd fuktgivande preparat, inget som torkar ut. Man tror ofta felaktigt att man kan torka ur acne men en hy med acne behöver mkt fukt! Använd inga acnemedel som torkar ut huden (vilket typ alla gör).

Börja så om OM problemet kvarstår efter en tid, be om remiss till hudläkare. Det finns preparat som Diane som jag vet gett bra effekt för många.
 
Nummer ett: Ta ALDRIG någonsin med händerna i ansiktet. Klösa, pilla, klämma är BIG NO NO. Fingrarna ska aldrig vara i ansiktet helt enkelt. Följer du den regeln en tid kan jag nästan garantera att problemen om inte försvinner så iaf minskar drastiskt.
Undvik underlagskrämer/foundation och för mkt smink rent allmänt. Använd fuktgivande preparat, inget som torkar ut. Man tror ofta felaktigt att man kan torka ur acne men en hy med acne behöver mkt fukt! Använd inga acnemedel som torkar ut huden (vilket typ alla gör).

Börja så om OM problemet kvarstår efter en tid, be om remiss till hudläkare. Det finns preparat som Diane som jag vet gett bra effekt för många.

Tack för ditt svar, men hade det varit så enkelt att bli av med så hade jag inte haft akneproblem i så här många år...

Diane, det är hormoner va?
 
Tack för ditt svar, men hade det varit så enkelt att bli av med så hade jag inte haft akneproblem i så här många år...

Diane, det är hormoner va?

Man ska inte underskatta det enkla heller! Det hjälpte mig mkt mer än jag kunde ana att faktiskt inte kladda i ansiktet. Jag gjorde det liksom omedvetet, slentrianmässigt!
Yes, Diane är hormoner, funkar som ett p-piller. Jag fick det utskrivet av hudläkare. Gjorde underverk för mig (i kombination med tipsen ovan). De kan vara lite restriktiva med att skriva ut det. Jag fick det på recept en begränsad tid. Dock kan man köpa det på nätet (heter då Dianette), funkar utmärkt för mig, men det är ju ett ställningstagande och en diskussion som kanske inte platsar här.
 
Jag har liknande problem, mina är hormonella, sitter nedåt hakan, fast på sidan. Eller hur man ska förklara. Jag började äta nattljusolja som finns på hälsokost och de försvann. Slutade med det när jag blev gravid och det har åter igen börjat.
På sjukan fick jag bedömningen rosasia (stavas?), men det jag fick för det gjorde det absolut inte bättre, snarare tvärtom.
 
Sök vård genast. Min upplevelse är att det är mycket mindre dramatiskt idag än det var förr, det tas på allvar även utan att det är särskilt illa och det finns flera olika mediciner att prova. Du behöver absolut inte känna att ditt problem inte är "allvarligt" nog.
 
Diane är rätt lätt att få utskrivet av gynekolog om du är intresserad av att prova det. Flera gynekologer har uppmanat mig att börja med diane för min hy (hormonell obalans kan ge akne) men har inte provat då det ej går ihop med en medicin jag har.

Jag provade att gå på dyr ansiktsbehandling med gravt uttorkande "balanserande" cremer men min hy visade sig vara överkänslig så jag avbröt efter en månad och det tog över ett halvår innan den återhämtade sig. Men min hy är alltså väldigt känslig.
Har vänner som tagit roaccutan, en med mycket bra resultat och en annan som tyvärr fick tillbaka besvären efter en tid. Så alla behandlingar är ju just individuella.

Sedan i vintras har jag använt produkter från la roche posay (tack vare tips från buke!). Det kostar en del men cremerna är väldigt dryga och har gett mycket bra resultat för mig med minskad mängd finnar och mindre rodnad. Mina enorma komplex för hyn är i princip borta. La roche posay är utvecklat av hudläkare har jag för mig, finns bla på apoteket. Dom har även smink som ska vara bra för problemhy, har dock ej provat det.

Men som också tornblomma sa, försök undvik att peta i ansiktet! Det är så mycket bakterier på fingrarna och det förvärrar besvären man har. Behöver du absolut klämma något - se till att i alla fall ha rena händer.
 
Gå till hudläkare.
Det kanske fungerar olika i olika kommuner men här ringer man direkt till en hudläkare inte till vårdcentralen och det är inte lång kö heller.
 
Jag har akne. Det började med vanliga "pubertetsfinnar" i 11-12-årsåldern, som höll i sig genom högstadiet och upp i gymnasiet. Någonstans runt 18-20-årsåldern ändrade det "form" och blev mer som små "bölder". Vid 24 års ålder minskade det avsevärt, och nu ytterligare något år senare är det för det mesta okej.
Jag får "bölder" ibland, men nästan alltid på ena kinden. Ytterst få gånger kan jag få på andra kinden, men 99 gånger av 100 är det på ett och samma ställe, på samma kind. Vad kan det bero på? Något fel på just de talgkörtlarna?
Jag kan också få några "klassiska finnar", såna där med vitaktig topp, som jag brukar klämma (jag vet, dåligt dåligt :o) men det handlar om typ 2 i månaden. Inget stort problem alltså.

Men de här bölderna jag får på ena kinden... De är inte jättestora, kanske 5-8 mm i diameter, och några mm höga när de är som värst. Och RÖDA! Riktigt röda, sådär så de drar uppmärksamheten till sig. Jag har mått dåligt över min akne i många år, men senaste åren har det börjat kännas lite bättre eftersom det minskat. Igår hade jag dock flera stora såna bölder på kinden, och det slutade med att jag satt och skar mig själv i ansiktet med en skalpell för att få bort dem :o:crazy::banghead:

Jag har också en hel del ärr från tidigare akne, så mina kinder är liksom knottriga av alla ärr. De har varit röda, men har börjat blekna allt mer.

Så sammanfattningsvis TROR jag att aknen är på bättringsvägen, eftersom det oftast är färre både vanliga finnar och bölder än jag haft under 10-15 år samt ärren verkar minska. Å andra sidan mår jag fortfarande extremt dåligt NÄR jag får akneutbrott, och det tar mycket på mig mentalt. Jag klarar knappt att ta mig utanför dörren när jag har de sämsta dagarna, och definitivt inte utan smink. (Jag vet att mycket smink täpper till porerna, så jag försöker gå utan smink alltid när det går och är noga med rengöring).

Vad finns det för knep och metoder att ta till själv? Eller är det läge att söka vård?
Om ni har haft liknande akneproblem (alltså inte bara i tonåren), hur blev ni av med skiten?Jag har kass ekonomi, så har inte råd att gå till någon hudterapeut för dyra behandlingar utan måste gå via vårdcentralen. Där är jag rädd för att inte bli tagen på allvar med mina problem, och bli hemskickad med en rekommendation om något receptfritt typ Basiron.
Det ÄR ju som sagt bättre än det har varit, och det finns många som har enormt mycket svårare akne än mig, men JAG mår ändå väldigt dåligt av den mängd jag har.

Du kommer förmodligen att få pröva tetracykliner + differin/basiron/epidou el. dyl en tid, sen kommer du få testa Diane (som gör att det manliga könshormoner man har i sig minskar), och om det inte ger tillräcklig effekt så kommer du få en remiss till hudklinik vilka skriver ut roaccutan. Ärrbildande akne ska tas på allvar från vårdens sida, och hudkliniker har jättestor erfarenhet av det :).
 
Jag fick också Diane utskrivet. Hade GRAVA problem innan, men efter ett drygt halvår med Diane hade det lugnat ner sig såpass att jag under de närmaste åren efter inte hade en finne. Och ännu har jag inte fått tillbaka problemen även att jag fått två barn emellan. SÅ TACKSAM! mot denna gynekolog, kändes som om jag fick ett nytt liv :bow:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Och hur gör man? Jag är trött på att må dåligt, så trött. Jag tror hela tiden att det ska bli bättre av sig själv men sen hamnar jag...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: aiquen
·
Kropp & Själ Jaa, jag vet att det är skitsvårt för er att säga över ett forum. Men jag har verkligen inte råd att gå till nån hudterapeut nu, och de...
Svar
14
· Visningar
2 329
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp