Vad har jag för hudtyp egentligen/tips på produkter?

Sparrisen123

Trådstartare
Jaa, jag vet att det är skitsvårt för er att säga över ett forum. Men jag har verkligen inte råd att gå till nån hudterapeut nu, och de som arbetar på typ kicks, the body shop och den typen av affärer här har verkligen ingen aning om nånting.
Så tänkte därför om någon här kanske har/har haft liknande hudtyp och vet vad den egentligen räknas som och vilken typ av produkter som är bäst. Eller bara vet ändå.
Så here I go:
* Akne, framförallt på nedre delen av kinderna, med typ små "bölder" och enstaka äckliga gul-plupp-finnar á la tonåring. Lämnar mycket fula ärr som dock bleknar efter ett tag. Får även enstaka "bölder"/finnar typ i ögonbrynsområdet eller högre upp på kinderna.
* Torr, röd och kliande högre upp på kinderna/under ögonen och ibland på hakan.
* Beroende på vad jag använder för smink blir jag ibland lite "oljig"/blank i pannan under dagen.
* Använder jag "starka" rengöringsprodukter blir jag torr, kliar, flagnar, blir "stel" etc. i ansiktet.
* Använder jag för "tjocka" krämer får jag finnar.
* Hyn ser "död" ut (liksom som en blekgrå hinna nästan) och är ojämn i färgen.

Jag vill alltså:
* Få bort akneproblemen (så gott det går).
* Få bort kliandet och det röda.
* Få "liv" i huden.

Förslag på produkter? Dom om vad jag har för hudtyp?
 
Sv: Vad har jag för hudtyp egentligen/tips på produkter?

Låter likt min hud faktiskt!
Har provat mej fram med mkt olika, har varit inne i perioder då jag bara använt oljor till ansiktet, vilket ger bra lyster, men täpper igen min hud väldigt mkt! :meh:
Försöker undvika parfymerade produkter, kan heller inte ha för starka produkter som innehåller för mkt salicylsyra eller benzylperoxid dvs. sånt som ska vara bra mot finnar/akne.

Just nu använder jag de här http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=245439
och och även en fuktkräm i samma serie, var ett impuls köp, har inte varit super positiv till apotekets produkter innan, men de här fungerar bra, känns inte alls så uttorkande eller irriterande fast rengöringen innehåller salicylsyra och parfym.

Äter även b5 vitamin sen ca 1 månad tillbaka och har gjort det i flera omgångar, det är nog utan tvekan det som gör störst inverkan på min hud! :)
 
Sv: Vad har jag för hudtyp egentligen/tips på produkter?

Jag har inte den huden du beskriver, men knepig ändå.

Mitt tips är iaf väldigt billig och undergörande för min hud. Honungsmask. Köp vanlig honung på burk, sen smörjer du in honungen på rengjord hud, låter sitta i 10-15 minuter och sköljer sedan bort med varmt vatten samtidigt som du försiktigt peelar med de fina kornen som finns i honungen.

Honung är dels bakteriedödande och dels rengörande, jag tycker det ger en fantastiskt ren känsla.

Själv använder jag just nu Naturligtvis produkter, det absolut bästa jag testat efter REN.
 
Sv: Vad har jag för hudtyp egentligen/tips på produkter?

Jag har enorma hudproblem, liknande dina.
Mina bästa tips är
  • Se över innehållsförteckningar. Undvik silikoner, parabener, mineraloljor och parfym
  • Milda, alkoholfria rengöringsprodukter
  • Inte pilla!!
  • Peela med försiktighet
  • Om klådan inte ger sig; kortison (vanlig receptfri hydrokortison) i två veckor
  • Avene Cicalfate kräm
  • Tvätta inte för ofta, en gång om dagen räcker utmärkt
  • Hur är det med smink? Ta det försiktigt med det också

Den sista är kanon för att bli av med finnar, den är fet och har bakteriedödande effekt. Jag har fått bukt på det mesta med den. Smörjer in på kvällen efter jag tvättat ansiktet. Finnarna försvinner på bara någon dag. Har börjat använda den bara vid behov, fungerar kalas! Annars använder jag en annan Avene kräm, minns inte namnet. Den är dock inte alls lika bra, så jag letar efter något nytt.
 
Sv: Vad har jag för hudtyp egentligen/tips på produkter?

Samma erfarenhet har jag av oljor! Jag gillar det i praktiken och gillar liksom känslan och lystern, men hyn brukar bli sämre efter några dagar :(
Intressant att den där du länkade till fungerar bra för dig trots att den är "fel" (parfyrmerad, salicylsyra). Jag brukar inte heller klara av såna produkter, men frågan är om jag törs prova... Samtidigt känns den nästan "för billig" jämfört med andra salicylsyre-ansiktstvättar, så jag misstänker att den inte innehåller så roliga saker... :confused:
 
Sv: Vad har jag för hudtyp egentligen/tips på produkter?

Intressant med honungsmask, det ska jag prova!
Var finns Naturligtvis och REN? Känner inte igen märkena alls.
 
Sv: Vad har jag för hudtyp egentligen/tips på produkter?

Tack för dina tips. Har du något bra tips på rengöringsprodukter som inte innehåller alkohol, silikoner, parabener, mineraloljor och parfym?

Kortison i ansiktet är ingen fara alltså? Jag har fått för mig att kortison är så pass starkt så man inte vill ha det i ansiktet, men det kanske inte är någon fara med de receptfria alternativen iallafall?

Sen vad det gällar att tvätta, så kör jag på en grundligare tvätt på kvällen, men jag vill gärna tvätta av mig litegrann på morgonen efter stallet också eftersom jag alltid lyckas bli skitig i ansiktet då :o Funderar på om någon mild rengöringsmjölk kan vara ett bra alternativ då, kanske.
Och smink försöker jag låta huden vila ifrån så ofta som möjligt, men tyvärr blir det ju lite av en ond cirkel också att när jag är rödflammig, torr, har akne osv. vill jag dölja det, sminkar mig, och problemen blir antagligen ännu värre :crazy:
 
Sv: Vad har jag för hudtyp egentligen/tips på produkter?

Om du har acne, peela absolut inte! Sedan jag slutade med att peela ansiktet så har jag halverat mina finnar.
Tydligen så är det lätt att man sprider ut skiten när man peelar.

Har haft problem med galet torr hy - det har varit så att det går att dra loss stora bitar skinn vissa gånger. :crazy:

Just nu gör jag rent med en tvålfri cleanser det har hjälpt massor!



Lite ot, men beställde faktiskt hem Invisible Pores Detox Mask från REN igår efter att ha hört så mycket gott om dom,
så det var roligt att lady_vip anser att dom är bra! Ska bli spännande att se om den kan dra ut lite äckel ur huden.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har jag för hudtyp egentligen/tips på produkter?

Intressant med honungsmask, det ska jag prova!
Var finns Naturligtvis och REN? Känner inte igen märkena alls.

Naturligtvis köpte jag på Maxi. Jag köper bara ekologiska/organiska skönhetsprodukter och köpte deras handtvål i vintras som jag då tyckte var jättebra. Nu tog min Urtekram slut (som jag testat och inte var nöjd med) och då såg jag att Naturligtvis hade en ansiktsserie som funkar över förväntan!

REN är då ett märke som du kan köpa på typ salonger, engelskt. Fantastiska grejer! Jag brukar köpa deras produkter på flygplatser eftersom det är ganska mycket billigare där, men nu har jag inte haft deras saker på ett tag.
 
Sv: Vad har jag för hudtyp egentligen/tips på produkter?

Låter som min hy.

Jag peelar minst en gång och max två gånger i veckan, torkar därefter hårt med frottéhandduk och smörjer med (ganska fet) lotion. Undviker alla produkter med silikoner och mineraloljor. Sminkar mig sällan. Smörjer med Rozasol en gång och lotion en-två gånger dagligen och äter Tetralysal mot acnen.
 
Sv: Vad har jag för hudtyp egentligen/tips på produkter?

Är samma här jag skulle vilja kunna använda oljor, men har nog insett att det tyvärr inte fungerar för mej! Det täpper till alldeles för mkt. Kan säga det om Naturligtvis som någon tipsade om, den har jag oxå provat och den innehåller mkt oljor, så kan ju vara bra att veta :)

Ja jag tänkte faktiskt oxå att de jag länkade till skulle innehålla massa "skit" men var faktiskt inte så farligt om man tittar på irriterande ämnen. Är nog de enda rengöringen jag haft som inte gjort att jag känt mej super torr efter jag använt den :)
 
Sv: Vad har jag för hudtyp egentligen/tips på produkter?

Jag använder nån tvål från Forever Living just nu, men letar efter något nytt. Det är skitsvårt att hitta bra grejer till känslig hud!

Ja, kortison går bra att använda i ansiktet, men med försiktighet. Inte runt ögonen och inte utsätta för starkt solljus (alltså inte sola, inte solarium). Jag har fått special-kortison utskrivet pga eksem, men ofta räcker det med vanlig hydrokortison. Smörj tunt och bara där det kliar. Upprepa 1-2 ggr/dag i 7-14 dagar.

Ang peeling: Aldrig "torrpeela" och aldrig grov/hård peeling. Försiktigt och inte för ofta. Själv kör jag med såna där peeling-bomullstussar från apoteket en gång i veckan max, funkar utmärkt.

Och jag tror det kan vara bra att skippa smink ett tag, även om det känns "fel". mascara och så är väl okej, men undvik massa puder och foundation och allt vad som nu finns.
(Jag sminkar mig aldrig längre, har nollkoll på sånt där..)
 
Sv: Vad har jag för hudtyp egentligen/tips på produkter?

Du har fått många bra tips. Det man framför allt ska tänka på är att inte pilla på acne och finnar, och inte tvätta för mycket. Oftast räcker det med att tvätta med varmt vatten och oparfymerad tvål och sen ha en återfuktande kräm efteråt. Tänk på att använda ren handduk, självklart går det att använda samma gång, men använd inte samma som du använder efter toabesök. Du ska heller inte "gnida" tort utan "dutta".
För att få bort döda hudceller och liknande så kan man peela med naturprodukter (honung tex som du fått tips om), det ska du göra på mjuk hud alltså efter tex varm dusch eller bastu max 2 gånger i veckan. Tänk på att inte använda så mycket puder och liknande - det täpper igen porerna och dom får inte andas. Vill man ändå använda smink, tvätta bort det innan du sover.
Det var väl det jag hade förtillfället :).
 
Sv: Vad har jag för hudtyp egentligen/tips på produkter?

Alla har gett toppentips redan, men jag måste ändå säga: byt örngott OFTA (gärna varannan dag) och se till att ditt tvättmedel är snällt och parfymfritt!
 
Sv: Vad har jag för hudtyp egentligen/tips på produkter?

Just det, och ha en separat ansiktshandduk som tvättas ofta och används endast till ansiktet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 255
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag har ett problem jag haft sedan alltid känns det som. Jag har enormt mycket finnar och fet hy :( Blir 26 år och känner mig så...
2
Svar
28
· Visningar
1 914
Senast: niardasp
·
Kropp & Själ Jag har akne. Det började med vanliga "pubertetsfinnar" i 11-12-årsåldern, som höll i sig genom högstadiet och upp i gymnasiet...
2
Svar
24
· Visningar
2 821
Kropp & Själ Tillhör egentligen ÄU, men vänder mig hit med tanken att här borde finnas mer erfarenhet ;) Rubriken säger väl egentligen allt, hur...
2 3
Svar
44
· Visningar
67 207
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp