Åksjuk på hästen?

Araminta

Trådstartare
Hej!
Har på senare tid börjat fundera på detta... Kan man bli åksjuk av att tex sitta ner i traven? Ja menare, det gungar ju ganska rejält där uppe...

Hela tankegången kommer av att jag under vissa lektioner kännt ett plötsligt illamående. Vissa gånger har jag till och med funderat på att bryta och hoppa av. Trodde först jag var konstig men så började jag snacka med folk och det visade sig att flera känt samma sak.

Nu undrar jag helt enkelt om vi är fler som har det här "problemet"? Och vad det då kan bero på? Kan det vara åksjuka?

Mvh
/Ida

Sv: Åksjuk på hästen?

Hej!
Har på senare tid börjat fundera på detta... Kan man bli åksjuk av att tex sitta ner i traven? Ja menare, det gungar ju ganska rejält där uppe...

Hela tankegången kommer av att jag under vissa lektioner kännt ett plötsligt illamående. Vissa gånger har jag till och med funderat på att bryta och hoppa av. Trodde först jag var konstig men så började jag snacka med folk och det visade sig att flera känt samma sak.

Nu undrar jag helt enkelt om vi är fler som har det här "problemet"? Och vad det då kan bero på? Kan det vara åksjuka?

Mvh
/Ida

Åksjuk blir kroppen när synupplevelse och rörelse ej stämmer överens. Jag tycker att hela världen hoppar i mitt synfält med om jag skumpar runt på en häst. :D

Det är därför man kan bli åksjuk i en bil, speciellt om man inte ser ut så bra. Då tror ögonen att världen är stilla eftersom innandömet av bilen ser ut att vara still då det rör sig med dig. När man är i en båt på ett upprört hav fattar ögon och balanssinnet ingenting när inte ens horisonten kan hålla sig stilla, som den borde, när allt gungar.

Hälsning Maja

har bara mått illa på hästryggen en gång och det var på grund av graviditet...men annars aldrig hört något liknande:)

Jag är en väldigt åksjuk stackare men har mest problem när jag rider i mörker och referenserna runt omkring mig suddas ut. Jag brukar försöka fästa blicken på något som är stilla en bit bort och fokusera där en stund medans hästen fortfarande rör sig, då är det som att balanssinnet stabiliseras upp och jag mår genast bättre.

En blind tjej fick skritta runt på min häst ett tag. men hon ville rätt så snart bryta, för hon mådde illa.. Så det är säkert inte omöjligt alls att man kan känna av det.

Jag är också en väldigt åksjuk stackare, men brukar inte bli åksjuk när jag rider. Däremot om man sitter ner i traven på en skumpig häst och kanske inte har varken sig själv eller hästen i balans, då är det lätt att bli illamående "när allt skumpar runt", men inte åksjuk.

Jag tror som en annan här, om du är i balans (då blir hästen det) kommer du inte bli illamående. Du ska ju ta upp all energi och "skump" med magen, det ska inte gå upp till brösten eller huvudet.

Hej!

Hade en ridelev som blev åksjuk på hästen och ibland (ganska ofta) fick hoppa av och springa på toa för att inte spy i ridhuset. hon ville berkligen rida, så för henne var det ett verkligt handikapp.

/ Lavinia, som lyckligtvis inte är rid-åksjuk

Oj! Vad hemskt konstigt det måste kännas att vara blind och rida..:smirk:
Provade en gång att rida och blunda, men det kändes helskumt och man blev faktiskt snurrig.
:cool:

Jag är en väldigt åksjuk stackare men har mest problem när jag rider i mörker och referenserna runt omkring mig suddas ut. Jag brukar försöka fästa blicken på något som är stilla en bit bort och fokusera där en stund medans hästen fortfarande rör sig, då är det som att balanssinnet stabiliseras upp och jag mår genast bättre.

Järnbrist kanske?

Hälsning Maja

Provade en gång att rida och blunda, men det kändes helskumt och man blev faktiskt snurrig.
:cool:

Jag tycker snarare att rida och blunda är bra, man känner in hästens rörelser med sin egen kropp på ett helt annat sätt. Fast jag kan ju inte göra det några längre stunder om jag inte har någon som leder alternativt longerar mig. Men jag tycker det är bra för balansen om inte annat. Men det är säkert väldigt annorlunda om man är blind och rider.

Ja det kan jag tänka mig att det skulle vara bra för balansen..
Man fick verkligen känna efter för att vara ett med hästen. :smirk:
Men om man verkligen är blind, och inte kan öppna ögonen när man tycker det känns vingligt måste det vara lite otäckt att rida.
Man får ju då säkert verkligen ge all tillit till hästen och den som förhoppningsvis leder hästen...:cool:

Jag blir väldigt lätt åksjuk när jag åker bil eller buss. Men har inte upplevt att jag blivit det på hästen förns nån månad sen då jag red på en 8m volt ganska många varv, då började jag må illa. Men aldrig om jag rider rakt fram eller på stora volter.

J
Men om man verkligen är blind, och inte kan öppna ögonen när man tycker det känns vingligt måste det vara lite otäckt att rida.
Man får ju då säkert verkligen ge all tillit till hästen och den som förhoppningsvis leder hästen...:cool:

Ja precis, det tror jag med, att det är ganska otäckt innan man har vant sig.

Har du glasögon? kan göra sitt till när de hoppar omkring på näsroten och allt suddas ut..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 499
Senast: Edla
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
727
Senast: Jeps
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 903
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka