tanten

Trådstartare
Torsten blir åksjuk. Han verkar inte rädd. men efter en kvart spyr han. Opraktiskt eftersom ha kommer att få vänta i bilen lite då och då.

Kollade lite i forument med de flesta trådar är gamla - kanske råden också är gamla?

Han fick åksjukemedel av upfödaren när jag hämtade hnom och då spydde han inte trots en timmes resa. Nu har jag varit ute på en tiominuters sväng och han spydde på hemvägen. Vi komemr att åka bil imorgon. Och om några dagar igen.

Kan man ge en 3-kilos unghund vanliga åksjuketabletter? (Vet inte vad uppfödaren gav) Vilken dos.
 
Mamma sprayade Felliway i buren innan bilresa. Hennes tik klarade sig från att spy då.

Jag har tyvärr inga fler tips att komma med än det då jag aldrig haft en åksjuk hund själv.
 
De flesta valpar och unghundar jag/vi haft har varit lite åksjuka men det har vuxit bort. Ingen har dock varit något större problem och eftersom de suttit i bur har det bara varit att tvätta rent efter olyckorna.
Än så länge åker han kattbur :o och jag har spolat ur den ett antal gånger redan. :(

Tycker det är trist att han ska behöva vara i en nedspydd bur medan han väntar. Jag behöver handla, gå på apoteket etc och då är han kvar i bilen och buren.
 
Än så länge åker han kattbur :o och jag har spolat ur den ett antal gånger redan. :(

Tycker det är trist att han ska behöva vara i en nedspydd bur medan han väntar. Jag behöver handla, gå på apoteket etc och då är han kvar i bilen och buren.
Ring uppfödaren och fråga vad han fick då?

Det låter så främmande och gullig med Torsten i kattbur, dels hette min farfar och ex svärfar Torsten, men när jag tänker hundbur tänker jag stora tunga åbäken som fyller halva bilen. :laugh:
 
@tanten Förlåt för OT, men heter han Torsten nu? :love: Det heter vår ena hund också, som också är lite känslig och fjantig. Passar utmärkt :up:
Japp. Så fick det bli.

Vi jobbar på att han ska bli en tuffare grabb. Just nu är han mest Torsten Tönt :D
Han vågade springa lös i skogen idag. Dvs han hängde inte 10 cm bakom mina hälar utan sprang före på stigen. Ett framsteg.
 
Ge inte mat precis innan du åker. Ha med filtar att byta ut så han int e behöver sitta i spya. Det brukar gå om efter några månader.
 
Japp. Så fick det bli.

Vi jobbar på att han ska bli en tuffare grabb. Just nu är han mest Torsten Tönt :D
Han vågade springa lös i skogen idag. Dvs han hängde inte 10 cm bakom mina hälar utan sprang före på stigen. Ett framsteg.
Åh, det blir säkert bra! Vissa töntar behöver lite tid och stöd :) Vår lille Torst har gjort stora framsteg, han är ett år nu och håller fortfarande på att mogna. Även små framsteg är framsteg! :heart
 
Postafen verkar ha sjukt bred dos. Oftast anges 1 tablett per 20-25 kg hund. Men 1 tablett för hund över 20 kg och en halv tablett för hund under 20 kg och liknande förekommer också.

När jag hade åksjuk valp/unghund som var papillon/cavalier och vägde 5 kg som vuxen (dvs mycket mindre som valp) fick hon en halv tablett. Hon överlevde.

Så jag skulle prova med 1/4 tablett utan oro.

Du kan annars om ni åker ofta osv (min lilla blev supertrött av postafen och sov och sov) ha ett engångsunderlägg I buren du bara tar ut och kastar och lägger in ett nytt så slipper han sitta i/med kräks.
 
Postafen verkar ha sjukt bred dos. Oftast anges 1 tablett per 20-25 kg hund. Men 1 tablett för hund över 20 kg och en halv tablett för hund under 20 kg och liknande förekommer också.

När jag hade åksjuk valp/unghund som var papillon/cavalier och vägde 5 kg som vuxen (dvs mycket mindre som valp) fick hon en halv tablett. Hon överlevde.

Så jag skulle prova med 1/4 tablett utan oro.

Du kan annars om ni åker ofta osv (min lilla blev supertrött av postafen och sov och sov) ha ett engångsunderlägg I buren du bara tar ut och kastar och lägger in ett nytt så slipper han sitta i/med kräks.
Jag kör med handdukar i buren. Som jag slänger i tvätten sedan. Frotté har jag mängder av så de är enkelt.

Eftersom jag ska in till stan idag så blir det besök på apoteket. Vi testar oss fram.

Tack alla för tips och råd!
 
Efter tips här på buke när min Tage var ung och åksjuk så testade jag att täcka för buren så att han inte såg ut. Tydligen är många hundar tvärt om oss människor som ju oftast blir mindre åksjuk om de kan se ut. Och det hjälpte, efter att jag började täcka buren försvann Tages åksjuka :up:
 
Efter tips här på buke när min Tage var ung och åksjuk så testade jag att täcka för buren så att han inte såg ut. Tydligen är många hundar tvärt om oss människor som ju oftast blir mindre åksjuk om de kan se ut. Och det hjälpte, efter att jag började täcka buren försvann Tages åksjuka :up:
Just det, så gjorde vi också!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Behöver lite hjälp för att spåna fram hur jag ska kunna underlätta bilåkandet för min ena hund, en 5,5 månader gammal hane som blir...
Svar
9
· Visningar
7 396
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp