Åksjuk valp/unghund?

WaterLily

Trådstartare
Behöver lite hjälp för att spåna fram hur jag ska kunna underlätta bilåkandet för min ena hund, en 5,5 månader gammal hane som blir väldigt åksjuk när han åker bil. Tycker så synd om honom och han avskyr att åka bil, vilket är jobbigt för oss båda eftersom vi ofta reser mellan olika orter (~2 timmars biltur cirka två gånger i veckan).

Han åker i bakluckan i en hundbur som är så stor som den får plats att vara (i en Passat -02) och ibland åker han själv och ofta har vi med vår andra hund (ingen skillnad på åksjukan om han är ensam eller inte).

Vi har gett honom åksjuketabletter (Postafen 25 mg, en halv tablett) men tabletterna hjälper inte fullt ut. Det blir absolut bättre med tabletterna, men han dreglat nåt kopiöst och spyr ibland. (Han spyr oftast om man kör på krokiga vägar med mycket svängar och kurvor). Utan tabletterna spyr han väldigt mycket/ofta.

Finns det något annat man kan göra? Några tips eller råd?
 
Sv: Åksjuk valp/unghund?

Om ni har möjlighet, åk bara till roliga ställen ett tag. Korta, raka vägar till någon hundkompis som han verkligen gillar eller liknande. Det hjälpte mycket med min hund som spydde efter 5-10 min när hon var ung. Då kopplade hon på något vis att bilen var trevlig för man kom till roliga ställen med den.

Undvik mat innan. Se till att han är välrastad och har fått tillräcklig motion osv för att kunna koppla av. Ni kan också köpa DAP-spray och spraya i bilen.

Och såklart, försök välja så raka bilvägar som möjligt, försök köra mjukt och ta det lugnt om ni ska köra på krokiga vägar.
 
Sv: Åksjuk valp/unghund?

Jag har för mig att man inte ska ge Postafen till hundar. Har du frågat på apoteket eller veterinären? Det finns speciella åksjuketabletter till hundar, tyvärr receptbelagda.

Mina hundar har aldrig varit åksjuka. Däremot vet jag andra som haft problem. När man har kört korta sträckor på upp till ett par/tre timmar har hundarna blivit åksjuka. Däremot när man har gjort långresa på 70-80 mil så har då hundarna blivit åksjuka på vanligt sätt första biten, därefter ingenting. Och sen är det precis som om det blivit "botade" från åksjukan. De har inte blivit åksjuka vid senare resor korta eller långa. Inte ens om de har fått mat under resans gång. Så därför skulle jag vilja säga, gör en riktig långtur och se om det hjälper. Det kan kanske vara så att balanssinnet vänjer sig vid en riktigt lång resa.

Annars är ju rådet att inte ge mat de sista timmarna före resa.
 
Sv: Åksjuk valp/unghund?

Jag har för mig att man inte ska ge Postafen till hundar. Har du frågat på apoteket eller veterinären? Det finns speciella åksjuketabletter till hundar, tyvärr receptbelagda.

När jag gick till veterinär för att få något mot åksjuka så sa de att just Postafen var bra till hund också. Det är tydligen rätt vanligt att veterinärer rekommenderar det.
 
Sv: Åksjuk valp/unghund?

Undvik mat före bilresa.

Vi har försökt med det mesta, både med att ge mat innan och inte ge mat innan, men standarden har alltid varit att undvika mat innan. Det hjälper inte nämnvärt tyvärr.

Han är alltid välrastad och motionerad innan, men det hjälper inte heller.

De receptbelagda åksjuketabletterna för hund, är de starkare/mer effektiva än Postafen? Isåfall kanske jag ska försöka få sådana utskrivna istället.

Angående kortare/roliga turer så har vi testat det med, men han blir åksjuk och eländig då med. Vi gör faktiskt ofta roliga saker när vi åker iväg på de vanliga veckoresorna också (spårträning, promenader etc) så det är ju egentligen inga "tråkiga" resor i sig.

Tack för alla svar, jag tar gärna emot fler råd och tips. :)
 
Sv: Åksjuk valp/unghund?

Han har ju ganska mycket plats i bilen, har du provat minska ner utrymmet, så han kanske får lite mer stöd från väggar?

Jag upplever att min hund, som iofs inte är åksjuk längre, att hon är mycket lugnare under färden om hon åker i bur med mellanvägg. Hon åker ibland i andra bilar där hon får hela bagaget och där kliver hon upp och går rundor och vinglar omkring lite. I buren med mellanvägg så får hon ju stöd från väggarna, och därmed har hon nog lättare att hitta balansen.
 
Sv: Åksjuk valp/unghund?

Hej känner igen mig i detta problem, testade allt som du har testat tillslut blev hunden nästan illamående bara hon såg bilen. Det som funka för mig var att minska utrymmet, det spela ingen roll om hunden hade ätit eller inte inför resorna så jag valde att ge henne mat sen fick jag utskrivet åksjuke tabletter av veterinären. Vet inte om dom är starkare men hon spydde inte och jag behövde bara ge henne dom två första bilturerna. Det var precis som hon kopplade bilen med illamående och att vi bröt den onda cirkeln med tabletterna. Lycka till!
 
Sv: Åksjuk valp/unghund?

Apoteket här ville inte sälja Postafen till en kompis hund för att par år sedan. Däremot så fanns det tills för några år sedan en annan sorts åksjuketabletter som man även kunde ge till hund. Minns inte vad de hette, de utgick ur sortimentet för ett antal år sedan.
 

Liknande trådar

M
Övr. Hund Vet inte hur jag ska börja, men tänkte höra om någon har erfarenheter från liknande hund, eller tips på hur jag ska göra. Går och...
Svar
10
· Visningar
4 727
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Vi tränar korta korta bilturer till mysiga ställen, men åksjukan ger inte med sig. Han dräglar sig sjöblöt på den kortaste resa, längre...
2
Svar
33
· Visningar
6 905
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 237
Senast: seaflower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp