Äkta päls

Jeps

Trådstartare
Såg att Kingsland har äkta päls i kragarna på sina dunjackor.
Vad säger ni om detta?

Jag tycker att det är helt idiotiskt av dem att ha äkta päls. Det står att det är farmade tvättbjörnar. Ska vi ryttare stödja pälsfarmning?

Edit: La detta på hoppning då Kingsland är otroligt populärt bland oss hoppryttare.

Sv: Äkta päls

JA det känns inte nåt jag skulle vilja stödja.

Jag har inget emot päls, men då ska det vara från djur som används till något annat och pälsen blir "över", dvs. inte att dom används enbart för pälsen.

Tex. renar eller kossor har jag inget problem med eftersom man ändå äter dom och pälsen/ skinnet är en biprodukt, och då är det ju bara bra att man använder den.

Tråkigt att dom beslutade att använda det :(

Och får jag säga nånting mer så är det att Kingsland är så otroligt överskattat.

Mycket är inte ens speciellt snyggt om man börjar tänka efter, sen är ju priserna heeeelt absurda. Och då kollar jag till och med på Börjes priser på KL, kan bara tänka mig vad grejerna kostar på andra ställen.

Men antar att det är priset som gör att folk vill ha dem, brukar vara så att ju dyrare desto fler som ska ha dem.

Tycker det är fruktansvärt. Förmodligen kommer de väl från kina också och alla har väl sett de filmerna.

Moa: Skinn-kor är inte samma kor som slaktas för kött eller produdcerar mjölk.

Jag är ju sedan tidigare med i våga-vägra-kingsland-klubben då jag också tycker att det är överskattat och dö tråkigt att se ut som alla andra. Det här spädde liksom bara på det hela.

visst kan man tycka att det är lite onödigt med tanke på att det är i stallet man använder kläderna men samtidigt så tror jag att detta mode kommer öka alltså att päls kommer komma mer och mer. Det är inte bara KL som har det även Equiline mfl. Jag är lite delad till det för det är knappast så mycket bättre att äta kött.

Jo jag är ingen Kingsland galning, har...två saker därifrån och dom gillar jag men har inte hittat nåt annat sen dess som var värt att köpa.

Sillysinta: nej men det var inte vad jag menade, alltså jag menade skinn som faktiskt kommer som en biprodukt, inte ALLT skinn så att säga. (fast borde ha varit tydligare men trött efter hela middagslagandet och barn etc.)
Men, jag är ingen super aktivist sådär.

Och egentligen är det inte mycket bättre att ha läderridstövlar, skor, träns, sadelgjordar, sadlar etc. etc. för ärligt, hur många har koll vartifrån deras sakers läder kommer ifrån? (inte jag. )

Men, jag äter inte kött haha så..det kankse väger upp det hela :p

Och egentligen är det inte mycket bättre att ha läderridstövlar, skor, träns, sadelgjordar, sadlar etc. etc. för ärligt, hur många har koll vartifrån deras sakers läder kommer ifrån? (inte jag. )

Men, jag äter inte kött haha så..det kankse väger upp det hela :p

Visst kan man hävda det, men om du varit i en uppfödning av köttkor och sen jämför det med miljön på en pälsfarm så kan du se en viss skillnad. Lädret i de andra produkterna är ju biprodukter till köttuppfödning.

Visst kan man hävda det, men om du varit i en uppfödning av köttkor och sen jämför det med miljön på en pälsfarm så kan du se en viss skillnad. Lädret i de andra produkterna är ju biprodukter till köttuppfödning.

Fast det där varierar ju kraftigt, jag kan inte påstå att alla köttkor har det bra, långt därifrån, de kan inte heller utföra sina naturliga beteenden...om de inte går på en bra lösdrift då förstås.

Köttkor står sällan uppbundna. Sen finns det självklart olika bra uppfödningar. Men jämfört med pälsfarmar så är det betydligt bättre.

nej men de har de inte bra för det, står ofta så trångt att de får beteendetörningar... sedan kan knappast alla pälsfarmar vara värre än hur korna har det, jag betvivlar det. Dock tycker jag att det är onödigt att de har äkta päls överhuvudtaget på ridkläder.

*delvis kl*

Men vad spelar det för roll om den äkta pälsen sitter på ridkläder eller på "vanliga" kläder? Djuren mår väl lika dåligt i vilket fall?

Dunet som är i jackorna med pälskragen kommer också från djur som förmodligen inte har haft det så bra, så isåfall är det ju fel med dunjacka också?

Och får jag säga nånting mer så är det att Kingsland är så otroligt överskattat.

Mycket är inte ens speciellt snyggt om man börjar tänka efter, sen är ju priserna heeeelt absurda. Och då kollar jag till och med på Börjes priser på KL, kan bara tänka mig vad grejerna kostar på andra ställen.

Men antar att det är priset som gör att folk vill ha dem, brukar vara så att ju dyrare desto fler som ska ha dem.

Håller med dig till fullo! Sjukt överskattat märke, skulle aldrig betala de hutlösa priserna...finns så mycket andra snygga kläder! Det enda jag har i Kingsland väg är en bomberjacka och den inhandlades innan det blev hysteri kring märket:D

Så länge man kan garantera att djuren har ett drägligt liv så tycker jag inte det är konstigt att föda upp för päls. I sverige föder vi upp nöt, svin, får och fågel för att slakta.
Och på island föder man upp hästar för att slakta (bl a) så varför inte minkar och tävttbjörnar och allt annat?

MEN självklart ska då finnas regler för djurens bästa om hur dom ska hållas!

Tycker inte det är överskattat, då kvaliten är otroligt bra. Jag har en Kingsland jacka som köptes precis när märket startades och den är lika fina trots väldigt många tvättar!

Jag köper inget med äkta päls av principskäl. Men äter du kött så har grisarna det säkert lika illa som dessa tvättbjörnar. Dubbelmoral att skrika upp om päls när man glatt sätter i sig kött. Svenska lantdjur har det tyvärr inte så himla bra dom heller.

Tycker nog att det är en viss skillnad i att föda upp djur för att äta mot att slakta dem enbart för pälsens skull.
Päls som dessutom enbart är som utsmycknad på jackan. Det hade varit lika fint med fejkpäls.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 147
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 384
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 567
Senast: Ceta
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 013
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår