Äkta päls

Sv: Äkta päls

haha exakt.

Människor generellt äter för mycket kött ändå och man kan klara sig jättebra utan.
Nu är det inte för att jag är nån aktivist jag inte äter kött men jag ser heller ingen poäng i att äta det när jag inte behöver det.

Saken är ju dock att "behov" är ju olika för alla, allt är relativt.

JAg tycker inte jag har ett behov av att äta kött, men jag tycker jag har ett behov av läderprodukter i tex. träns. Men egenltligen är dom sak samma och så är det ju för alla i slutändan.
Behov finns inte egentligen i dagens läge, det är vad man "vill" och framförallt vad man med sitt samvete kan leva med eller orkar ge upp etc.
Inget är svart eller vitt liksom.

Det är lite som när jag disskuterat med träd akitvister i UK (bodde där massa år) som aldrig ens sett en riktig skog.
Dom förstår inte alls hur man i Sverige kan ta ner så mycket träd, för dom har aldrig sett hur många det är, så dom tycker vi är jävulen förkroppsligad, enbart för att dom inte är vana vid den kulturen och itne förstår hela läget liskom. Dvs. inget är svart eller vitt.

Senast ändrad av en moderator:

Men man behöver inte äta kött heller, det är precis lika onödigt som päls.

OT

Om man inte äter kött behöver man få i sig protein på annat sätt, tex soja. Tycker det är förskräckligt att se det som djurvänligt att äta just soja istället för kött. Regnskog skövlas för att odla soja, det används maskiner som är extremt omiljövänliga och dessutom ska sojan transporteras långt, verkligen inte bra varken för miljön eller de djur som drabbas när regnskogen skövlas.... Däremot kunde man minska kött- och pälsproduktionen avsevärt. Tänk bara på allt kött som kasseras i butikerna när det blir "för gammalt" Man behöver inte äta kött varje dag och kanske välja att äta mera vilt kött och jaga själv :)

Fast det finns ju faktist massor andra sätt att få i sig protein annat än kött och soja.
Bönor, quinoa, ägg, mjölkprodukter, groddar etc. etc. (och fisk om man äter det men då är det ju potenciellt ett annat etiskt dilemma där)

Aja nog om mat haha det här är ju ett häst forum.

Poängen är att det verkligen inte är så svart vitt som folk tror, varken köttätande, pälsfarmande eller protein ;)

Fast äta känns ju lite vettigare än att ha lite päls på en luvkrage...
Tycker att dom kunde ha fortsatt med fuskpäls. För övrigt känns Kingsland sååå tråkigt då så många bär det.

Med livet som insatts: Men har du någonsin varit på en pälsfarm? Dom djuren har det inte sämre än några andra djur. Dom föds ju upp för pälsarnas skull och alla vi med hästar vet ju hur djur som inte mår bra ser ut i pälsen.
Djur som mår dåligt = Dåliga pälsar = Inga pengar.

OT
Regnskog skövlas för att odla soja, det används maskiner som är extremt omiljövänliga och dessutom ska sojan transporteras långt, verkligen inte bra varken för miljön eller de djur som drabbas när regnskogen skövlas....

Men den här kommentaren gör mig fullkomligt vansinnig!
Det borde väl för fan vara allmänt känt att 80% (!) Av sojaproduktionen går till kött och mjölkproducerande djur! INTE TILL VEGANER!

80% of corn, 95% oats, altogether 56% of all agriculture in U.S.A. land used for beef production. 260 million acres of forest have been cleared for meat-based diet. “Divine Nature” a book by Michael A. Cremo & Mukunda Goswami – this book can be found in Library of Congress
“The amount of corn and oats required to produce one 8 oz. beef steak, could fill the bowls of at least 45 hungry humans.”
“The land required to produce one 1/4 lb. hamburger, can produce 36 lbs of potatoes, and for every acre of land used to grow food for humans – there are 14 acres growing hay for fodder for meat-based diet.”
“Livestocks Long Shadow” 2006
Untied Nations Multinational Study

" •Soy’s primary role in the global food industry is as a feedstock in intensive animal husbandry for meat, dairy or egg production. It is estimated that 80% of the world’s soy production is fed to livestock – primarily cows, pigs and chickens.

Much of Europe’s meat production is now dependent upon soy as a feedstock. In 2007, the European Union’s 27 countries together imported over 24 million tonnes of soy meal, 15 million tonnes of soybeans (almost all of which were also processed into feedstock on arrival) and almost 1 million tonnes of soy oil. These products are mainly fed to pigs and poultry that are sold on as meat and used in multiple food products eaten by millions of people every day. There is presently little awareness among consumers of the forest footprint this is creating.
"
forestdisclosure.com

Fast äta känns ju lite vettigare än att ha lite päls på en luvkrage...
Tycker att dom kunde ha fortsatt med fuskpäls. För övrigt känns Kingsland sååå tråkigt då så många bär det.

Nja jag tycker det överkonsumeras något enormt vad gäller kött men jag tycker som sagt att det kunde varit fejkpäls.

Men har du någonsin varit på en pälsfarm?

Har du? :crazy:

Detta kanske är ett gränsfall, men det är ju från Kina, så...

http://features.peta.org/ChineseFurFarms/index.asp

För visst har de svenska djuren det så fantastiskt mycket bättre. :grin:

http://www.djurrattsalliansen.se/he...sk-palsfarm-ponderosa-mink-maste-stangas.html

Pälsfarmning är ett jäkla otyg som dessutom belastar miljön då en massa kemikalier används när man bereder pälsarna. Kingsland är väl ett brittiskt märke, så var deras pälskragar kommer ifrån kan man ju verkligen fundera på, eftersom pälsdjursuppfödning är förbjudet i Storbritannien. :devil:

Nää. Nog tusan kunde man använt fuskpäls istället. :(

(Tilläggas bör väl att jag anser att det är fel sätt att påverka opinionen genom att släppa ut minkar från farmerna.)

Med livet som insatts: Men har du någonsin varit på en pälsfarm? Dom djuren har det inte sämre än några andra djur. Dom föds ju upp för pälsarnas skull och alla vi med hästar vet ju hur djur som inte mår bra ser ut i pälsen.
Djur som mår dåligt = Dåliga pälsar = Inga pengar.

Det där är inget annat än lögn och förbannad dikt.

Ja det har jag faktiskt.. Flera gånger på olika, både i Sverige och Danmark. Jag säger inte att Kingsland inte skulle ha använt fuskpäls i stället, men att säga att djuren har det dåligt stämmer inte. I allafall inte på dom ställen jag har varit på. Minkarna (som är dom ända jag har besökt) äter tex betydligt bättre mat än många människor i världen. Det finns säkert många pälsfarmar i världen där djuren inte mår bra, men jag tycker inte att man ska dra alla över en kam. Jag är inte en älskare av päls och pälsfarmar, men jag tycker att dom i många fall blir orättvist behandlade pga okunskap hos allmänheten.

Jag tycker det är fullt idiotiskt att använda riktigt päls när det finns fuskpäls som känns & ser likadant ut! Riktigt illa, skulle aldrig få för mig att köpa något med äkta päls.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 177
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 415
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 646
Senast: Ceta
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 014
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Pass förvaring