Aktier och fonder

Jag tror dock med tanke på trådstarten att @Wille inte kommer spekulera kortsiktigt på marknaden med div stategier utan isf kanske säkra ett mer långsiktigt sparande typ pensionsspar i ISK eller motsvarande med spridning av riskerna. Det är ju en bra tanke att fundera på framtiden mer långsiktigt, inflationssäkra sitt sparande och ha som mål att få det att långsamt växa över tid.

Fast hon har uttryckligen skrivit att hon har en osäker ekonomisk situation i höst och kan behöva ta av sina sparpengar då. Jag tänker då att första frågan när man vill ge råd är att fråga om det finns en buffert som inte behöver röras alls på lång tid, snarare än att förutsätta att alla har det.

Vad är detta egentligen? Hur kan de öka i värde? Bygger de på myten om den eviga tillväxten eller på att någon annan är förlorare? Eller varifrån kommer det ökade värdet?

För att svara lite ytterligare på grundfrågan.

Värdet på en aktie avspeglar vad ”marknaden” (alla som köper och säljer aktier) TROR att företaget kommer vara värt i framtiden (ett år, tio år eller så). Den som tror att priset på aktien motsvarar vad företaget kommer prestera i framtiden köper en aktie där. Den som tror att företaget kommer prestera sämre än vad priset anger säljer sin aktie. Vilket beslut man tar beror lite på vilken tidsram man tänkt investera, t ex om man tänker sig spara i 20 år så kan man acceptera smärre fluktuationer i närtid om man tror på långsiktig värdeökning för företaget.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 933
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 878
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 287
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka