Bukefalos 28 år!

Aktier och fonder

Jag vet inte hur ofta jag kan tänkas behöva nalla från sparkapitalet. Har ju en rätt ostabil ekonomisk sits.

Och någon förvaltare känner jag inte att jag vill ha. Då kan ju mina pengar gå till vilket smutsigt företag som helst. Jag vill veta vad företagen sysslar med.
Fast det kan du bestämma själv. Hos SEB och gissningsvis alla andra som tillhandahåller ISK finns markeringar för typ svenska företag, miljövänliga, etiska osv. Det banken gör genom "förvaltningen" är just att underlätta för dig att hitta dessa företag/aktier/fonder genom att markera dom. Ungefär som krav, svanen osv finns på mat och hushållsprodukter.
 
Alltså DU har ju inte en förvaltare utan jag menar att banken (exempelvis) "förvaltar" ditt månatliga sparande genom att fördela/sprida till sparande. Du kan naturligtvis när du upprättar ditt ISK diskutera detta med banken.
Uttryckte mig klumpigt. Jag förstod att det var sparandet som skulle förvaltas.

Tror ändå att mina etiska krav inte skulle uppfyllas med en förvaltare.
 
Uttryckte mig klumpigt. Jag förstod att det var sparandet som skulle förvaltas.

Tror ändå att mina etiska krav inte skulle uppfyllas med en förvaltare.

Bankerna brukar ju vilja ge vissa garantier, risken att dina cash hamnar i "Putins vapenfond" är kanske inte så stor, men vill du ha full kontroll är det ju bättre att ge sig ut på marknaden. Det tar lite mer tid från dig att själv förvalta ditt sparande och det kan vara förenligt med lite högre risker samtidigt har du då kontroll på ett annat sätt. Börja med att starta ett konto på tex Avanza?
 
Alltså DU har ju inte en förvaltare utan jag menar att banken (exempelvis) "förvaltar" ditt månatliga sparande genom att fördela/sprida till sparande. Du kan naturligtvis när du upprättar ditt ISK diskutera detta med banken.

@Wille

Man ska dock vara VÄLDIGT medveten om att den man pratar med inte är en oberoende rådgivare, utan först och främst en försäljare av sin arbetsgivares produkter.

Jag tycker inte att man ska in på börsen om man inte vill ta någon risk alls, eller om man inte vill lära sig om hur börsen fungerar. Jag tycker egentligen inte att alla människor ska behöva ge sig in på börsen heller. Men jag förstår att du vill att dina pengar ska öka i värde. Om man har dem på bankkonto så urholkas ju värdet över tid, det ska man ju ha med sig om man inte vill investera sina pengar i aktier eller fonder. Det finns ju fonder som bygger på annat än aktier också, men jag tycker att samma sak gäller även där, att man ska förstå tillräckligt mycket av vad det är man investerar i.

Den viktigaste pensionsförsäkringen är att försöka ha en okej inkomst under så lång tid som möjligt, dels så att man kan spara pengar och dels om den kommer från lönearbete (vilket den gör för de flesta) så ger den pensionspengar som man inte behöver investera själv.
 
@Wille

Man ska dock vara VÄLDIGT medveten om att den man pratar med inte är en oberoende rådgivare, utan först och främst en försäljare av sin arbetsgivares produkter.

Jag tycker inte att man ska in på börsen om man inte vill ta någon risk alls, eller om man inte vill lära sig om hur börsen fungerar. Jag tycker egentligen inte att alla människor ska behöva ge sig in på börsen heller. Men jag förstår att du vill att dina pengar ska öka i värde. Om man har dem på bankkonto så urholkas ju värdet över tid, det ska man ju ha med sig om man inte vill investera sina pengar i aktier eller fonder. Det finns ju fonder som bygger på annat än aktier också, men jag tycker att samma sak gäller även där, att man ska förstå tillräckligt mycket av vad det är man investerar i.

Den viktigaste pensionsförsäkringen är att försöka ha en okej inkomst under så lång tid som möjligt, dels så att man kan spara pengar och dels om den kommer från lönearbete (vilket den gör för de flesta) så ger den pensionspengar som man inte behöver investera själv.

Bra inlägg! Håller med till 100%
Tyvärr är det ju kanske så att det i framtiden kommer behövas tillskott i form av eget sparande för att klara sig ekonomiskt efter pensionen. Det är nog den risken som gör att de flesta har ett privat pensionsspar (även om jag håller med dig om att det är tråkigt att det ska behövas).
 
Inflationen gör att pengar som ligger på ett vanligt sparkonto minskar i värde. I år minskar värdet ganska mycket. Jag har "så lite som möjligt" på ett vanligt konto av den anledningen och resten i fonder. Jag är inte tillräckligt intresserad/insatt för att hålla på med aktier. Men mina fonder jobbar sakta men säkert åt rätt håll. I år ligger jag minus, men över tid (3-5 år ungefär) ligger jag plus. Sambon är intresserad av aktier och ligger kraftigt plus i år. Men det har tagit några år för honom att lära sig.
 
Hur lånar man en aktie?

Känner att man måste orka engagera sig för att hålla på med aktier. Tyvärr är aktier det tråkigaste jag vet.
Om det kan jag hålla med. Aktier i spekulationssyfte är typ det tråkigaste som finns, Å andra sidan är jag lika ointresserad av annat spel och dobbel.

Men då är fonder ganska fiffiga, om man liksom tror på utvecklingen men inte vill satsa nåt i tid och engagemang.
 
Bankerna brukar ju vilja ge vissa garantier, risken att dina cash hamnar i "Putins vapenfond" är kanske inte så stor, men vill du ha full kontroll är det ju bättre att ge sig ut på marknaden. Det tar lite mer tid från dig att själv förvalta ditt sparande och det kan vara förenligt med lite högre risker samtidigt har du då kontroll på ett annat sätt. Börja med att starta ett konto på tex Avanza?
Jag förstår inte riktigt det här med att risktagande/gambling är samma sak som sparande. För mig är sparande att "lägga pengarna i madrassen".
@Wille

Man ska dock vara VÄLDIGT medveten om att den man pratar med inte är en oberoende rådgivare, utan först och främst en försäljare av sin arbetsgivares produkter.

Jag tycker inte att man ska in på börsen om man inte vill ta någon risk alls, eller om man inte vill lära sig om hur börsen fungerar. Jag tycker egentligen inte att alla människor ska behöva ge sig in på börsen heller. Men jag förstår att du vill att dina pengar ska öka i värde. Om man har dem på bankkonto så urholkas ju värdet över tid, det ska man ju ha med sig om man inte vill investera sina pengar i aktier eller fonder. Det finns ju fonder som bygger på annat än aktier också, men jag tycker att samma sak gäller även där, att man ska förstå tillräckligt mycket av vad det är man investerar i.

Den viktigaste pensionsförsäkringen är att försöka ha en okej inkomst under så lång tid som möjligt, dels så att man kan spara pengar och dels om den kommer från lönearbete (vilket den gör för de flesta) så ger den pensionspengar som man inte behöver investera själv.
Det där med pengar från lönearbete är ett förlorat slag för mig. Jag har ju varit sjuk en stor del av livet. Sen jobbade jag många år utan tjänstepension. Och nu är tillvaron osäker. Vet ju inte alls om jag får ett nytt jobb när nuvarande säsongsanställning tar slut.
 
Jag förstår inte riktigt det här med att risktagande/gambling är samma sak som sparande. För mig är sparande att "lägga pengarna i madrassen".
Det är det ju egentligen. Alltså att samla ihop pengar som man ska spara=ha kvar för kommande behov.

Men de flesta investerar sina sparpengar på ett sätt som de tror/hoppas ska ge avkastning. När de flesta talar om sitt sparande så menar de även vad de gör med sina sparpengar under tiden de fungerar som reservkapital. En numera etablerad betydelseutveckling får man nog säga.
 
Ett ISK spar via din bank är mindre gamling än att ha sparpengarna i madrassen. Inflationen idag är typ 8,5%
Det beror ju lite på vad en är i för situation. Det kan ju komma ett börsras imorgon och en privat händelse som gör att en behöver pengarna dagen efter. Beroende på vilka risker och tidsperspektiv en har möjligheter att hantera så är det inte givet att det alltid är bättre för alla personer i alla situationer.
För den som kan vara långsiktig och klara sig utan akutkapital, men inte givet att det är en generell sanning som gäller för alla.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 682
Senast: verser
·
Samhälle En stor andel av alla köp som görs via näthandeln returneras. Och eftersom de returnerade varorna ofta har ett värde som understiger...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 479
Senast: Kakis
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 142
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 129
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp