Bukefalos 28 år!

Aktier och fonder

Wille

Trådstartare
Vad är detta egentligen? Hur kan de öka i värde? Bygger de på myten om den eviga tillväxten eller på att någon annan är förlorare? Eller varifrån kommer det ökade värdet?
 
En aktie är förenklat ett delägarskap/andel i ett företag. Genom att köpa företagets aktie blir du alltså delägare. Företaget värderas som så mkt annat efter efterfrågan på marknaden. Ju fler aktier du har i ett företag desto mer inflytande får du som delägare. Går företaget bra höjs värdet på din aktie, går företaget sämre sänks värdet på din aktie. Du kan tjäna pengar genom dessa svängningar genom att sälja när aktien gått upp. Detta är ju dock alltid en liten chansning, säkrast för småsparare brukar vara att investera mer långsiktigt (och sprida ut sin portfölj över flera aktiebolag).
 
En aktie är förenklat ett delägarskap i ett företag. Genom att köpa företagets aktie blir du alltså delägare. Företaget värderas som så mkt annat efter efterfrågan på marknaden. Ju fler aktier du har i ett företag desto mer inflytande får du som delägare. Går företaget bra höjs värdet på din aktie, går företaget sämre sänks värdet på din aktie. Du kan tjäna pengar genom dessa svängningar genom att sälja när aktien gått upp. Detta är ju dock alltid en liten chansning, säkrast för småsparare brukar vara att investera mer långsiktigt (och sprida ut sin portfölj över flera aktiebolag).
Men jag fattar ändå inte vart värdet kommer ifrån.
 
Sen går det alltid att spekulera i aktier @Wille om en är lite kunnig och/eller beredd att ta lite risker. Detta sätt är mer kortsiktigt och förenade med mer risker än en långsiktig investering.

Här kan du läsa lite förenklat om de vanligaste sätten:
https://finanskursen.se/spekulationstaktik/

Att investera långsiktigt i ett företag man tror på i ett längre perspektiv, med en inriktning som känns viktig för en brukar anses mer etisk än att spekulera, blanka och ha sig för att göra snabba pengar. Det beror helt på varför man är inne på aktiemarknaden.
Jag har en kompis som spekulerat rätt hårt, kanske investerat i etiskt lite tveksamma bolag samt ägnat sig åt exempelvis blankning. Fördelaktiga affärer på börsen gjorde att hon kunde köpa sin lägenhet kontant. Det är alltid en avvägning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sen går det alltid att spekulera i aktier @Wille om en är lite kunnig och/eller beredd att ta lite risker. Detta sätt är mer kortsiktigt och förenade med mer risker än en långsiktig investering.

Här kan du läsa lite förenklat om de vanligaste sätten:
https://finanskursen.se/spekulationstaktik/

Att investera långsiktigt i ett företag man tror på i ett längre perspektiv, med en inriktning som känns viktig för en brukar anses mer etisk än att spekulera, blanka och ha sig för att göra snabba pengar. Det beror helt på varför man är inne på aktiemarknaden.
Jag har en kompis som spekulerat rätt hårt, kanske investerat i etiskt lite tveksamma bolag samt ägnat sig åt exempelvis blankning. Fördelaktiga affärer på börsen gjorde att hon kunde köpa sin lägenhet kontant. Det är alltid en avvägning.
Vad är blanka?
 
Vad är blanka?

Att blanka innebär förenklat att man lånar en aktie, säljer den till marknadsvärde och sen köper tillbaka samma aktie när värdet sjunker på aktien. Det kluriga är om värdet kommer sjunka, det vet man ju inte. Om ingen fågel viskat i ditt öra så måste du ju kalkylera på det. Men det finns inga garantier liksom. Men om du köper tillbaka aktien till ett lägre pris har du tjänat på det, dock med en riskabel insats eftersom du egentligen inte äger aktien du sålt.

Exempel: Du hör rykten om en farlig smitta i Kina. Du tänker: "okej nu kommer hela världen drabbas av detta och det innebär att det kommer bli ngn form av karantän, folk kommer inte resa längre. Du lånar då och köper upp en massa aktier i låt säga SAS som du därefter säljer. Några veckor senare är hela världen lamslagen av denna smitta, länder har restriktioner, alla flyg står stilla. Då köper du tillbaka aktierna på bottennivå.

(Motsatt scenario. Det var en helt uppblåst grej, ingen blir sjuk, alla vill resa.. SAS aktien ökar i värde.. då sitter du lite i skiten ;) )
 
Senast ändrad av en moderator:
Att blanka innebär förenklat att man lånar en aktie, säljer den till marknadsvärde och sen köper tillbaka samma aktie när värdet sjunker på aktien. Det kluriga är om värdet kommer sjunka, det vet man ju inte. Om ingen fågel viskat i ditt öra så måste du ju kalkylera på det. Men det finns inga garantier liksom. Men om du köper tillbaka aktien till ett lägre pris har du tjänat på det, dock med en riskabel insats eftersom du egentligen inte äger aktien du sålt.

Exempel: Du hör rykten om en farlig smitta i Kina. Du tänker: "okej nu kommer hela världen drabbas av detta och det innebär att det kommer bli ngn form av karantän, folk kommer inte resa längre. Du lånar då och köper upp en massa aktier i låt säga SAS som du därefter säljer. Några veckor senare är hela världen lamslagen av denna smitta, länder har restriktioner, alla flyg står stilla. Då köper du tillbaka aktierna på bottennivå.

(Motsatt scenario. Det var en helt uppblåst grej, ingen blir sjuk, alla vill resa.. SAS aktien ökar i värde.. då sitter du lite i skiten ;) )
Hur lånar man en aktie?

Känner att man måste orka engagera sig för att hålla på med aktier. Tyvärr är aktier det tråkigaste jag vet.
 
Vad är detta egentligen? Hur kan de öka i värde? Bygger de på myten om den eviga tillväxten eller på att någon annan är förlorare? Eller varifrån kommer det ökade värdet?

Utifrån din fråga skulle jag säga att det har mer med "den eviga tillväxten" att göra än att någon annan är förlorare. Vissa företag får förstås i konkurs och då förlorar man de pengarna, men överlag så ökar "alla" företag på börsen över tid. Menar med det inte alla bokstavligen, utan att börsen i sin helhet historiskt har ökat i värde över tid (sett över långa tidsperioder) även om de individuella företagen förstås varierar.

Jag (och många med mig) hävdar ju dock att det finns förlorare i den tanke om evig tillväxt som har varit dominerande under lång tid. Miljön och människor som har brist på pengar och makt över sin egen livssituation, t ex. Så det är egentligen mer komplext, men förenklat utifrån hur jag tolkar din fråga så skulle jag svara som ovan. Det är inte som sport, att när en vinner så måste en förlora samtidigt. Eller en pokerrunda, att alla satsar och en vinner potten. Det är inte förlorare på det sättet.
 
@Wille Tänker att vill du börja försiktigt så är kanske ett ISK-konto bra? Om du inte redan har det? De flesta idag har fondspar. Extra bra att tänka på att inte ha för mkt pengar liggande på ett sparkonto mtp inflation osv.
Jag vet inte vad ISK och fondspar är för något.

Jag behöver ha pengar lätt tillgängliga och jag vill inte ta risker.

Och så vill jag inte stötta oetiska företag.
 
Jag vet inte vad ISK och fondspar är för något.

Jag behöver ha pengar lätt tillgängliga och jag vill inte ta risker.

Då tycker jag att du ska ha lite cash liggande på ett vanligt sparkonto (med så hög ränta du kan få i nuläget) kanske med iaf ett par uttag per år (beroende på hur ofta du behöver "nalla").

Sen upprättar du förslagsvis ett ISK genom att du pratar med banken. Fördelen där är att banken då agerar som typ "förvaltare". Om du ber dom dra låt säga 2000 kr i månaden så sprider dom ut dina pengar över flera värdepapper för att sprida risken och du behöver inte sätta dig in i enskilda aktier/bolag på samma sätt. Att ha sparande i ISK är väldigt bra för att den dagen du slutar jobba kunna utöka pensionen (det är nog den främsta anledningen "vanligt folk" har ett ISK.
 
Då tycker jag att du ska ha lite cash liggande på ett vanligt sparkonto (med så hög ränta du kan få i nuläget) kanske med iaf ett par uttag per år (beroende på hur ofta du behöver "nalla").

Sen upprättar du förslagsvis ett ISK genom att du pratar med banken. Fördelen där är att banken då agerar som typ "förvaltare". Om du ber dom dra låt säga 2000 kr i månaden så sprider dom ut dina pengar över flera värdepapper för att sprida risken och du behöver inte sätta dig in i enskilda aktier/bolag på samma sätt.
Jag vet inte hur ofta jag kan tänkas behöva nalla från sparkapitalet. Har ju en rätt ostabil ekonomisk sits.

Och någon förvaltare känner jag inte att jag vill ha. Då kan ju mina pengar gå till vilket smutsigt företag som helst. Jag vill veta vad företagen sysslar med.
 
Jag vet inte hur ofta jag kan tänkas behöva nalla från sparkapitalet.

Och någon förvaltare känner jag inte att jag vill ha. Då kan ju mina pengar gå till vilket smutsigt företag som helst. Jag vill veta vad företagen sysslar med.

Alltså DU har ju inte en förvaltare utan jag menar att banken (exempelvis) "förvaltar" ditt månatliga sparande genom att fördela/sprida till sparande. Du kan naturligtvis när du upprättar ditt ISK diskutera detta med banken.
 
Okej. Blev nog inte klokare av det där. Hur vet man vad som är bäst liksom?
om du ska ha pengarna inom några år skulle jag säga ISK men annars vanliga depåkonto. Men det beror på om den samlade räntan (ränta på ränt) överstiger 30% om den gör det bör man välja depåkonto. under 2022 ligger skatten på ISK på 0,375% av innestående kapital.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 626
Senast: verser
·
Samhälle En stor andel av alla köp som görs via näthandeln returneras. Och eftersom de returnerade varorna ofta har ett värde som understiger...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 329
Senast: Kakis
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 963
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 833
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp