Aktivering till unghäst i hagen

Aionee

Trådstartare
Hej, jag fick hem min unghäst för lite mer än en vecka sedan och nu börjar han få riktigt tråkigt i hagen. Han biter på allt han kommer åt, gräver gropar, har haft sönder allt från flera hinkar, grimskaft, täcken och två stolpar i hagen där hönätet sitter. :nailbiting: Han har fri tillgång till hö och en stor hage men hur kul är det? Vi ska släppa ihop han med den andra hästen i helgen (det är ägaren till den hästen som inte vill släppa ihop de förrän då och de 3 andra hästarna i stallet bara flyttade tvärt för några dagar sedan, så det är bara vi två) och då får han tillgång till träd och en kompis och så. Men ändå, vad mer kan man göra så att han blir mer aktiverad och har mer att göra? Både i box och i hagen. :idea:
 
Plast leder inte elektricitet, om det är det du oroar dig över :) Men som sagt, en stor stryktålig boll, men det blir ju kanske lite väl mycket investering som tillfällig lösning. Du kan också pröva att lägga ut stora grenar och kvistar för honom att tugga och ruska på.

Om du har tillgång till halm - ös ut en massa i hagen och sprid ut det riktigt ordentligt i små mängder med så mycket avstånd som möjligt mellan varje liten hög så han får gå omkring och leta.
I boxen? Bra fråga :D Boxkonvalescenterna på min arbetsplats (nykastrater) har fått stå på halm i generös mängd för att hela tiden ha något att tugga på, vilket har funkat. Men annars kanske en (eller flertalet) hederlig grankvist kan funka, både i hage som box?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 300
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 529
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 996
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 073
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp