Aktivering vs berikning

B

beda

Tänker ni på berikning när ni tränar? På vilket sätt i så fall?
När man talar om aktivering betyder det begreppet att hunden ska arbeta med hjärnan, det spelar inte så stor roll HUR utan huvudsaken är att den får TÄNKA. (så uppfattar jag det i alla fall)
Men hur viktigt är berikning och hur ska man göra för att komma på vilken aktivitet som är viktig för just min hund? Hur resonerar ni kring detta?
 
Sv: Aktivering vs berikning

Jag tänker inte alls på det. :o Men självklart får hunden arbeta med hjärnan.
Vet inte riktigt vad för sorts aktivering min hund skulle behöva som berikning. Vill också gärna veta hur man ska göra för att komma på det.
 
Sv: Aktivering vs berikning

Det viktiga är alltså att hunden får utlopp för sina medfödda beteénden, tex flockgemenskap, att äta, vakta, jaga eller revirbeteénden. En hund som inte får utlopp för en viss grej kan bli olycklig eller få olater. :crazy: Vad hunden behöver är till stor del rasbetingat (tex att jakthundar vill jaga) men det finns ju massor med medfödda beteénden där behovet skiljer sig från individ till individ.
 
Sv: Aktivering vs berikning

Ja det vet jag. :)

Det är nog för att det är så rasbetingat som jag inte riktigt vet vad min hund skulle behöva. Hon har ju inte direkt några instinkter. Eller såklart hon har instinkter, men inte några utpräglade jakt/vakt/vall osv. Men det kanske inte är lika viktigt med berikning för en sådan hund?
 
Sv: Aktivering vs berikning

Kanske inte så mkt när jag tränar, men jag försöker tillsätta berikning i mina hundars vardag.

T.ex istället för att servera dem mat, så får de jobba med att hitta den och sedan lösa hur de får tag i maten. Ibland krävs samarbete dem emellan för att överhuvudtaget lyckas.

De har även till "uppgift" att jaga bort kråkor, skator och andra småfåglar som vi möter på våra promenader eller vid stallet/huset. Detta gäller inte när de är kopplade (endast vid få tillfällen) De får inte jaga andra fåglar (änder, gäss, svanar m.m) och de sköter det mkt bra.

De är viktigt med berikning, men jag tycker att i mångt och mycket går berikning och aktivering hand i hand. Spåra, valla och söka är ju 3 ex. på berikning för hunden.

Det folk tänker mindre på, är detta med att alltid servera hunden mat i skålen på jämna klockslag. Fler borde låta dem jobba för maten, speciellt hundar som är kräsna eller de som äter dåligt.

Fler hundar borde få en flockuppgift om det så bara är att hämta tidningen varje dag eller som mina se till att jaga bort "farliga" fåglar från reviret.

Vad hunden gör är inte så viktigt, bara den anser uppgiften som viktig för flocken och vad som är viktigt är det ju du som flockledare som bestämmer.
 
Sv: Aktivering vs berikning

De som är nyfikna att lära sig mer om berikning kan jag tipsa om två tjejer som håller kurser och även föreläsningar om just ämnet. (Stockholm)
 
Sv: Aktivering vs berikning

Ja tack!
Tipsa om Shlms-tjejrna!

Har insett att man berikar miljön mer än man tror.
Kaninerna har alltid fått sin mat under grangrenar eller hötussar.

Hundarna har olika kryp-in och höjder att spana på.

Benen göms ofta ute då de ska äta.
(Svårt att veta hur många kycklingskrov den ena hunden tryckt i sig bara...)
 
Sv: Aktivering vs berikning

Hon har ju inte direkt några instinkter.

Jag menar alltså sådant som ätbeteende, familjebeteende, revirbeteende, samarbetsbeteende osv, inte bara jakt/vall osv. ;)

Men hur vet man om ens egen hund saknar något? Ska man ta reda på det även om det inte finns några problembeteenden?
Eller är det viktigt för ALLA att berika sin hunds vardag?

(låter kanske tjorvigt, jag är inte så bra på att förklara mig i ord ;) )
 
Sv: Aktivering vs berikning

Aha, jag trodde berikningen skulle vara utöver de instinkter som alla hundar har. Är inte så insatt i det där. :D
 
Sv: Aktivering vs berikning

Inte jag heller ;) . Önskar att jag kunde uttrycka mig lite bättre, för jag känner att jag inte rikitgt får fram vad jag menar. Jag tänker på ett sätt men i skrift blir det liksom luddigt och invecklat... :cry: :D
 
Sv: Aktivering vs berikning

Jag anser att en hund som inte visar problembeteenden eller andra onormala beteenden troligen mår bra och är nöjd med livet.

Att berika sin hund är som det låter berikande. Men många hundägare är duktiga på att aktivera sina hundar och genom detta får hundarna en sorts berikning.

Tror att de allra flesta hundar nöjer sig med att aktiveras i lydnad, spår, jakt, agility, sök, skydd och andra aktiviteter där de får både motion och använda hjärnan.

Att få söka upp sin egen mat och jobba för det är nog bara en bonus. Mina hundar tycker att det är väldigt roligt och de har en hel del att fundera på ibland när matte varit extra "taskig". :devil: Att de måste samarbete för att lyckas, stärker dem bara.

Vi brukar även yla tillsammans :D Blir säkert 2ggr/v. Grannarna måste tro vi är tokiga. Men det bjuder vi på.
 
Sv: Aktivering vs berikning

Haha, yla tillsammans låter kul. Vad betyder det egentligen när en flock ylar?
Kanske borde börja göra det med hunden, hon härmar alltid mina ljud så det borde gå. :D

beda: Tycker du uttrycker dig bra, man förstår precis vad du menar.. Det var bara jag som började snurra till det med instinktsbabblet. :p
 
Sv: Aktivering vs berikning

Ja, yla är faktiskt jättekul! Jag har gjort det med mina från valpstadiet och de är kul att se hur de utvecklar sin lilla röst. :D

Den äldsta ylade och skällde om vartannat som valp och lät mer som en tonårskille i målbrottet. Men nu är det så vackert så! :)

Den yngre fick redan från första ylet, en jätteljus och fin ylning. Klockren var den. Så fint!

Varför en flock ylar kan bero på olika saker:

x För att hålla samman flocken.

x För att lura grannflocken att de är fler/färre än de i verkligheten är. För att låtsas vara fler ylar de i olika tonlägen. Detta för att grannflocken inte ska våga anfalla. De kan låtsas vara färre (vissa vargar ylar inte) för att lura grannflocken att komma, och sedan överraska dem med att de var många fler.

x De peppar upp sig innan de går ut på jakt.

x De kallar samman flocken efter att ha varit skilda

x
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 284
Hundhälsa Hur jobbar du med berikning för din hund? Jag vet att det finns en hel del tips att googla fram men nu undrar jag hur just du gör. Jag...
Svar
16
· Visningar
1 712
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 694
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 748
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp