Aktiveringstips!

sthu

Trådstartare
Nu har fantasin tagit semester. Ge mig alla era bästa tips på aktivering för katterna!

Det min kisse uppskattar mest är sina foderbollar (får torrfoder enbart i dem) och en leksak med inbyggt pip.

Jag skulle vilja ha lite tips på hur man kan få in lite mer "styrketräning" i aktiviteten. Min katt är inte speciellt aktiv, hon är en äkta soffpotatis som helst ligger och solar i ett fönster hela dagarna. Vi brukar ta en promenad i koppel ett par gånger i veckan, dagligen när det är fint väder.
Hon är inte överviktig, så där är det inga problem. Jag vill bara att hon ska komma i lite bättre form helt enkelt.
Har ni några kul grejer man kan hitta på?
 
Sv: Aktiveringstips!

Laserpekare och vippor av olika slag är mina katters favoriter.

Eller hyr in en 3åring :D Jag har en liten tjej som springer med vippan här hemma runt, runt, runt och katterna efter, i ett kör. Blir inte en lugn stund när "barnen" sätter igång.
 
Sv: Aktiveringstips!

Hehe, det skiter min dam fullständigt i. Både barn och fjädrar.
 
Sv: Aktiveringstips!

Din katt kanske kunde behöva träffa en annan katt ibland? Eller gillar den inte andra katter? Det brukar vara enklaste sättet att få dem att röra på sig tycker jag- att de får leka med varandra.
Mina katter har klätterträd som den ena ratar men den andra gärna ligger högst upp på- inte mycket till lek alltså. Däremot så har de även en tunnel och den är desto roligare men förmodligen för att de är två och kan jaga varandra genom den och gömma sig i den för att skrämma den andra. Sen är det spännande när jag ibland lägger en filt eller ett lakan över en stol.
Bland leksaker gillar de leksaksmöss med kattmynta bättre än bollar men roligast är en leksak som ser ut som ett litet fiskespö- en pinne med snöre som det sitter en leksaksmus på men då krävs ju att jag deltar i leken även om den ena katten ibland släpar omkring på pinnen med musen i munnen....Själva tycker de att leka fiskedamm är jätteroligt vilket innebär att man lägger leksaker i vattenskålen samt när jag badar är det också hemskt spännande.
Den ena katten älskar att leka "Titt-ut!" medan den andra blir bara förfärad om den märker att jag "spionerar" på den.
Mindre bra är att de älskar att öppna garderobsdörrar och skåpluckor och skall ta sig in både bland kläder och kastruller.
Men det var kanske inte så mycket tips men jag ville mest berätta om mina och hoppas själv på att få läsa om mer strålande tips då även jag behöver sådana.
 
Sv: Aktiveringstips!

Hon hatar andra katter! Är kattvakt åt en kompis nu i helgen, en hyperaktiv liten sak. Jag har knappt sett min egen katt på hela helgen, hon har legat gömd i en låda hela tiden.. Fräser så fort hon får syn på den andra katten.

Hehe när jag leker med en sån fiskespöpinne lägger hon sig mitt på mattan och slår lite slött med tassen efter den :p Ibland får hon fart och springer efter ett par gånger, brukar bara bli några minuter i veckan hon är intresserad.
Har sån där torkad kattmynta man ska blanda med vatten. Jag brukar bara gnugga in den direkt på leksaken, det brukar vara uppskattat. Hon lägger sig på den :angel:

Kom igen nu kattfolk! Mer tips vill vi ha! :D
 
Sv: Aktiveringstips!

Ta lite aluminiumfolie och rulla ihop till en liten boll.
Klipp en ca 1,5 cm lång bit av en toarulle och häng upp i ett elastiskt band i en dörröppning.
 
Sv: Aktiveringstips!

Jag har sett nåt leksak på youtube, som man skulle hänga på en dörr. Den har varit uppe här på Katt förut så kanske finns en gammal tråd om du söker..
 
Sv: Aktiveringstips!

Det mina katter älskar är att jaga snören, vilket självklart kräver att jag springer runt i lgh eller så drar jag snöret runt i sängen där de springer runt runt utan att tröttna. Eller om man e lat kan man ta dammvippan och gömma den under mattan, en hejare här hemma! Men man måste ha tålamod om man har en seg eller kräsen katt, kan ta ett tag att få igång dem och det är ofta vi människor som brukar tröttna först.
 
Sv: Aktiveringstips!

Jag brukar knyta fast ett snöre i byxorna när jag diskar eller städar, brukar vara uppskattat!
Fast efter ca 2 minuter har kisse tappat intresset :p

Jag har en pipleksak som sitter i en elastisk lina i dörröppningen. Den är uppskattad! Har den bara framme ibland, så hon inte ska "slita ut det roliga" liksom, hon kanske tröttnar tänker jag.


Nu har jag börjat mer seriöst med doftberikning! Katten har alltid varit intresserad av mina stallkläder när jag kommer hem, så nu har jag börjat gnugga saker på dem innan jag åker hem så de ska lukta riktigt spännande. Schäferdreggel är helt klart populärast hittills :p

Hon fick en hel mus i present av en kompis häromdagen. Det var uppskattat! Hon åt inte upp den, men punkterade den ordentligt. Hade nog ätit den om vi varit hemma, nu var lillkatten för snabb och stal den för henne när vi inte hade tillräcklig uppsikt. Hon fick lite tonfisk istället, gick lika bra det :p
 
Sv: Aktiveringstips!

Jag tänkte inhandla en leksak som heter "Da Bird" åt min tant. Den verkar uppskattad. Annars är Yogas favoriter numera 2 ihopsatta buntbandsringar. Dom är lätta nog att bära runt på och kasta runt på, men tunga nog att kasta iväg för mig. Hon tuggar inte sönder dom heller och alldeles gratis att tillverka :D
 
Sv: Aktiveringstips!

Det finns ju inga förbud mot att man har koll på katten när man har det så?


Nej?! :confused: Det finns ju inte förbud mot att tycka att det känns vanskligt heller. Jag utgår ifrån mig själv, jag tittar inte på katterna konstant när jag inte själv aktivt aktiverar dem, och även om jag sitter alldeles intill och läser/tittar på tv så skulle jag tycka att det var alldeles för otäckt och att jag inte skulle ha uppsikt.

Jag skrev ju faktiskt bara att det lät otäckt.

(Jag tycker din kommentar kändes onödigt dryg. Jag var ju övht inte intresserad av att besserwiessra på något vis utan delade bara med mig av att jag tycker det känns otäckt.)
 
Sv: Aktiveringstips!

Du får tycka vad du vill. Jag tycker din kommentar var ganska besserwissig, jag tror de flesta vet om risken.
 
Sv: Aktiveringstips!

Jag har försökt lära henne apport, men hon bär inte på saker alls.
Klickertränat lite grann, dock svårt att hitta något godis som är tillräckligt gott. Vi pysslar just nu med target, hon ska lägga tassen på en target på golvet. Det går helt okej faktiskt :p


Da bird såg ju lite kul ut! Får önska mej i examenspresent haha :p
 
Sv: Aktiveringstips!

Mina katter älskar att jaga långa grässtrån.Även skyggisarna har kommit fram och lekt då.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
926
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
2 948
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
15 811
Senast: Bison
·
Hundhälsa Fick hem provsvaret idag, vi har Giardia :arghh: Har precis beställt hem Axilur och Virkon för 2500 kr och nu börjar 3 veckor av...
Svar
16
· Visningar
6 912
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Psykisk (o)hälsa
  • Flytta eller ej?
  • Det här med klädsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp