Aktiviteter på bröllop?

Castellini

Trådstartare
Hej jag heter Castellini och jag ska gifta mig i februari 🙈

Det kommer att vara en traditionell vigsel och sedan trerätters middag och tårta. Vi kommer att vara 20-25 personer; den närmsta familjen och vännerna - en blandad skara från 2 till nästan 90 år.

Min stora skräck är en tråkig och långdragen middag/fest där folk bara sitter och längtar bort. Vi har ett toastpar som känner sig bekväma i rollen och egentligen borde jag inte oroa mig, men det gör jag ändå :nailbiting: Jag vill att gästerna känner sig avslappnade och liksom involverade, utan förnedringsinslag och utan att det blir för mycket heller. Folk måste ju hinna äta...

Hur ska man göra för att gästerna ska trivas, ha roligt och känna sig bekväma? Hur många aktiviteter ska man ha och när ska man ha dem?

Vi har tänkt ha en quiz om brudparet under fördrinken och minglet mellan vigseln och middagen. Ett tal kommer att hållas, men förmodligen blir det det enda. Vi har eventuellt tänkt ha skoleken mellan varmrätten och desserten. Kanske ska vi samla de som vill och orkar i slutet av festen och gå ut och tända rislyktor.

Har hört att alla gäster kan få ett eget uppdrag - tex klirra i glaset varenda gång som serveringspersonalen kommer in - är det något som brukar uppskattas? Bröllopsbingo?

All input uppskattas!
 
GISSA BRUDENS/BRUDGUMMENS BEN

Fyra gäster och brudgummen ställer upp framför bruden med uppdragna byxben samtidigt som bruden har ögonbindel på sig. Med hjälp av händerna ska bruden nu lista ut vilket av dessa ben som tillhör hennes nya make.

Näsan, handen eller någon annan valfri kroppsdel går givetvis lika bra att försöka känna igen.


SLÅ IN PAKET TILLSAMMANS

Här gäller det för brudparet att visa att de verkligen är redo att leva tillsammans! Utmaningen går ut på att gemensamt slå in ett paket, men de får endast använda en hand var.

Väldigt rolig lek att utmana föräldrarna i. Vilka samarbetar egentligen bäst? En enkel lek utan krångliga regler men ändå så rolig!

Försök annars att använda din fantasi och komma på någon annan liknande utmaning som passar bra till just ert bröllop!


DEN ENA FÖRKLARAR, DEN ANDRA BYGGER

Medans brudparet sitter med ryggarna mot varandra tilldelas brudgummen en figur av lego. Bruden får likadana bitar som figuren består av, även vad gäller färg. Brudgummen ska nu berätta hur hon ska bygga ihop bitarna så att den ser exakt likadan ut som hans figur. (Lägg till några extra bitar i brudens hög för att skapa lite extra frustration.) Prova själv så märker du att detta faktiskt kan vara riktigt svårt!


GÄSTERNAS GEMENSAMMA NÄMNARE

Brudparet står med ryggen mot projektorduken så att de inte kan se vad som står. På duken projiceras ett påstående. De gäster som tycker sig passa in på påståendet ställer sig upp. Nu ska brudparet tillsammans försöka komma på den gemensamma nämnaren, dvs vilket påstående som står på duken bakom deras ryggar, baserat på vilka gäster som ställt sig upp.

Beroende på hur svåra påståenden man skriver kan det vara bra att ha tänkt ut några ledtrådar i förväg då det i vissa fall kan bli lite väl svårt att komma på rätt svar.


SKOLEKEN

Brudparet sitter med ryggarna mot varandra och ska svara på frågor om deras förhållande.

De svarar på frågorna genom att hålla upp ett föremål som motsvarar bruden respektive brudgummen. Föremålet brukar oftast bestå av en sko från vardera person men en flagga eller annat föremål som syns bra går givetvis alldeles utmärkt.

Båda svarar samtidigt och eftersom de inte ser vad den andra svarar brukar detta ofta framkalla mycket skratt hos publiken. En mycket uppskattad och populär lek!


VEM AV GÄSTERNA ÄR…

Ta fram brudparet på ”scenen” eller annan rymlig plats i lokalen. Ställ nu dessa 12 frågor i tur och ordning till brudparet. Brudparet ska tillsammans välja ut en av gästerna som svar på varje fråga. De utvalda gästerna kommer fram och ställer sig på scenen.

Varje gäst som blivit utvald får sedan ett kuvert där de får ett uppdrag som det läser högt för alla. Dessa uppdrag ska sedan utföras under brudparets första år som gifta.
 
Slängde in ett gäng av lekarna som vi hittade när päronen var värdpar på bröllop i april.

Vi hade inte så mycket lekar, utan hade det mer som back-up ifall det blev lite låg stämning. Den enda riktigt planerade leken var en tipsrunda mellan efterrätt och gottebord. Annars så hade vi ett häfte med lite sånger, lite kluringar, lite förslag på samtalsämnen och lite historia om brudparet som alla gäster fick på festen. I häftet fanns också en lista med alla gäster och en till två meningar om var gäst.
 
Vi hade ett fantastiskt roligt bröllop utan en enda lek. Tycker att sånt lätt blir fånigt.

Vi hade en 3 rätters middag. Trevligt folk så vi hade jätteroligt! Efter det spelade en DJ och så dansade vi resten av natten. Alla dansade! Ung som gammal 😊 Den roligaste fest jag varit på! Ingen toastmaster heller bara avslappnat och roligt!

Men om ni gillar att leka så kör på det! Men känn er inte tvingade. Det kan bli en rolig fest ändå!
 
Som brudpar hade vi bestämt en sak innan förutom plats och mat och sådant och det var en tipspromenad med olika frågor
Resten av tävlingar mm stod våra gäster för, vi var ca 30 personer i ålder 8 till 75år
När vi som brudpar lämnade började discot
 
Var på ett fantastiskt fint bröllop i Ungern. Det hölls tal och det var dans och nån traditionell grej där bruden rövades och brudgummen blev tvungen att göra olika saker för att få tillbaka henne. Det tändes också några stora brasor där de pratade om brudgummens föräldrar som gått bort när han var ung. Jag grät fast jag knappt förstod ett ord av vad som sades.

Ett bröllop helt utan lekar, på ett språk som varken jag eller min +1 förstod kommer ändå bli ett minne för livet.
 
Vi hade inte lekar men ändå kul grejer som hände som ledde till konversationer. :) Först bussade vi alla från kyrkan till en herrgård i en retrobuss från ett fordonsmuseum (Volvos första buss) med lite dricka och snacks. Sen hade vi tipspromenad under fördrink och tilltugg.
Det fanns också möjlighet att ta polaroidfoton och läggs i kuvert med en hälsning och så kunde man pynta kuverten med. På kuvertet skrev de när vi får öppna. Vissa har vi inte fått öppna ännu, väldigt kul att stå där några år senare och kolla. :D

Till middagen hade vi ett häfte med bland annat middagsbingo, info om varje gäst och ett gäng konversationsöppnare.

Det var också en orkester som spelade vid fördrink och bröllopsvals. På kvällen var det fest och där var cigarrbordet med ett urval av cigarrer och cigariller det mest populära hänget. :D

Var på ett bröllop i somras också med endast tipspromenad som aktivitet, och det var ett fantastiskt vackert, roligt, känslosamt bröllop med jätterolig fest. :D :love:
 
Det kommer att vara en traditionell vigsel och sedan trerätters middag och tårta. Vi kommer att vara 20-25 personer; den närmsta familjen och vännerna - en blandad skara från 2 till nästan 90 år.
Fast är man bara 20-25 st på ett bröllop så kommer det falla sig naturligt att prata med de man sitter bredvid på middagen. Det behövs inte så många uppstyrda aktiviteter då tycker jag. Värre är det på stora bröllop där det kanske är många som inte känner varandra.
 
Till alla:

Stort tack för era svar! Känns mycket bättre nu. Värdparet håller på att sätta ihop den där quizen nu. Skulle det bli långdraget med maten så har de några alternativ att ta till.

Tack igen :bow:
 
Var på min systers bröllop förra året, det var superkul utan lekar alls. Det var middag där man fick hämta sin egen mat (grill buffé), tårta och lite blandade kakor till efterrätt och fri sprit. De hade ett himla trevligt liveband som spelade svängiga klassiker så de flesta var på dansgolvet sen hela natten annars så pratade folk och hade trevligt. Himla bra utan att vara så upp styrt.
Sen var dekorationerna inte så överdådiga utan mer somrigt och så levande ljus framåt kvällen, ljusblå dukar och himla fint men inte så stramt som det kan vara på bröllop annars. Tror det bidrog till den gemytliga stämningen.
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Behöver lite råd. I juli är vi - mannen, sonen och jag bjudna på bröllop i Tyskland. Det är min brorson som gifter sig. Vi är...
Svar
2
· Visningar
664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp