Aktiviteter på kalas

Tassa

Trådstartare
Sonen fyller 9 år snart och vill ha kalas.

Han kommer bjuda sina närmaste vänner så om alla kan blir det ca 8 barn i den åldern.

Vi kommer vara hemma (bor på gård), men jag är sjukt dålig på att komma på aktiviteter till kalas. Det ska vara något som är enkelt, men lite kul så att de inte blir uttråkade. Sist åkte vi pulka, men det är ju inte säkert att det är snö...

Någon som har lite bra lekar och tips? Gärna både ute och inne så vi har några att välja på beroende på väder.
 
Lite klassiska lekar som hela havets stormar, sätta knorren på grisen, kanske någon skattkarta o leta skatter i trädgården. Göra sina egna hamburgare, baka kakor med olika formar, göra egen play doh, göra figurer och bränna i ugnen.
Jag brainstormade lite, kanske inte passar alls eller så kanske du kommer på ideer utifrån mina tankar :)
 
Skattjakt med lite olika utmaningar, t.ex en hinderbana, en gåta, kasta bollar i olika hinkar/behållare för att få ihop ett visst antal poäng, och liknande. Och så ger varje utmaning en "nyckel" (tips är att köpa ett enkelt babypussel med typ fem bitar, eller hänga på faktiska hänglås på en låda som de får samla nycklar till) som låser upp skattkistan på slutet.
 
Tack för tipsen. Någon form av skattjakt skulle nog vara kul 😊

Att samla pusselbitar eller nycklar var en bra idé.
 
Sonen fyller 9 år snart och vill ha kalas.

Han kommer bjuda sina närmaste vänner så om alla kan blir det ca 8 barn i den åldern.

Vi kommer vara hemma (bor på gård), men jag är sjukt dålig på att komma på aktiviteter till kalas. Det ska vara något som är enkelt, men lite kul så att de inte blir uttråkade. Sist åkte vi pulka, men det är ju inte säkert att det är snö...

Någon som har lite bra lekar och tips? Gärna både ute och inne så vi har några att välja på beroende på väder.
Om du har en lada o äppelträd är ju Knutgubbe och trädkull kanske kul.

A pratar om någon lek som heter Harry Potter som tydligen är hysteriskt kul, de har spioner och sådant.

Däremot är min erfarenhet -av 8 åringar iofs, att varje lek räcker i typ tio sekunder och sedan vill de ha en ny...

Det mest hållbara vi gjorde var en uhm Caprillibana för barn... typ, de skulle forsla en kula (kotte, pinne, sten?) ett varv runt banan och sedan lägga i en kista (skål, hink) och sedan ta en ny kula (kotte, pinne, sten) ett varv runt banan så att kistan blev full. Då när den var full skulle dessa magiskt bli godispåsar (en per barn..)

Så klättra över stenen, putta bollen mellan konorna med klubban och putta tillbaka den till nästa, kasta boll i ring, ta sig genom "spindelnätet" osv osv, vadsomhelst lagom långt. Vi lyckades underhålla 25 barn med detta utan att bli översprungna. Lekarna vi hade innan var det läskigare med, jag jagade barn tills jag blev blå i trädkull osv för de fick ingen riktig fart själva även om det var kul när en vuxen var med.

Om de bara är 8 kan man ju försöka få dem att bygga en koja, om man placerar dem nära material... och erbjuder belöning.
Med 8 barn kan man också skjuta pilbåge och sådant, eller ha två lag och skattjakt (men deras tålamod brukar vara kort). (pilbåge på 25 testade jag när de var 7, det var en mardröm trots helt toksäkra pilar.)

Om någon har tips för 10:åringar är det välkommet. Alla andra har kalas på aktivitetcenterX, vet inte om jag vågar försöka underhålla 25 stycken snart tweenie lounge lizards.
 
Senast ändrad:
Vad har den blivande nioåringen för egna idéer och önskemål?

Hör blir det (iPad-)spelkalas för både stora barnen i år, de fyller 7 respektive 10. Middag, spel och så någon typ av skattjakt ute så att de får en nypa frisk luft också. Några av deras kompisar har haft motsvarande kalas, annars är det mest lasergame eller motsvarande på kalasen här alternativt maskerader (brukar vara tema halloween/zombies eller liknande) och då brukar aktiviteten vara någon sorts utbyggd skattjakt/Fångarna på fortet.
 
Här har alla tio-åringar filmkalas dvs kalaset börjar 18:00 med pizza sen tittar de tillsammans på någon film och äter snacks och ev. spelar lite dataspel om det blir någon tid över.

Utomhusgrillning över öppen eld om barnen inte sjövilda är annars min rekommendation. Tälja korvspett, stoppa in pinnar i elden osv borde nioåringar uppskatta. (För att täljningen ska fungera får man avsätta en vuxen som täljer med två barn och så får de turas om.)
 
Vi har kört skattjakt av något slag de senaste åren på båda barnens kalas. Vi har kört lika många tävlingar/utmaningar som barnet har fyllt år. Det de har gjort har på något sätt varit med betoning på samarbete. På junibarnets kalas har det varit grenar utomhus där barnen har fått tävla mot någon av oss vuxna, tex i hinderbana, hämta kottar eller liknande. På decemberbarnets kalas har vi ibland varit utomhus men oftast inomhus. Nu senast hade hon diskokalas. Då blev det dansstopp (visst obligatoriskt på allas kalas just nu) samt åtta dansutmaningar. Vi spelade klipp från youtube med breakdance, ketchupsången, kosackdans mm och så hade de klarat utmaningen när alla hade gjort sitt bästa för att imitera och när alla åtta var avklarade så fick de ledtrådar för att hitta skatten.

Frågade åttaåringen vad som gjorde att ett kalas var bra och definitionen på festligt var enligt henne att det finns skålar med snacks som man får ta från när man vill.. 😋😀
 
Vi körde Wild kids-tema när mellantjejen fyllde 9. Delade upp i två lag med ansiktsmålning. Så fick de ”tävla” i hinderbana, samla ihop saker på en lista (typ två stenar/en blå blomma/en spade) och lite annat. Tog ett gruppfoto som jag la in i ett förberett diplom och så fick alla en chokladmedalj och ett diplom 😊
 
Vi har kört skattjakt av något slag de senaste åren på båda barnens kalas. Vi har kört lika många tävlingar/utmaningar som barnet har fyllt år. Det de har gjort har på något sätt varit med betoning på samarbete. På junibarnets kalas har det varit grenar utomhus där barnen har fått tävla mot någon av oss vuxna, tex i hinderbana, hämta kottar eller liknande. På decemberbarnets kalas har vi ibland varit utomhus men oftast inomhus. Nu senast hade hon diskokalas. Då blev det dansstopp (visst obligatoriskt på allas kalas just nu) samt åtta dansutmaningar. Vi spelade klipp från youtube med breakdance, ketchupsången, kosackdans mm och så hade de klarat utmaningen när alla hade gjort sitt bästa för att imitera och när alla åtta var avklarade så fick de ledtrådar för att hitta skatten.

Frågade åttaåringen vad som gjorde att ett kalas var bra och definitionen på festligt var enligt henne att det finns skålar med snacks som man får ta från när man vill.. 😋😀
Kosackdans 😅Det var kul, bra med något som går att göra inomhus också om vädret är dåligt.
 
Vad har den blivande nioåringen för egna idéer och önskemål?

Hör blir det (iPad-)spelkalas för både stora barnen i år, de fyller 7 respektive 10. Middag, spel och så någon typ av skattjakt ute så att de får en nypa frisk luft också. Några av deras kompisar har haft motsvarande kalas, annars är det mest lasergame eller motsvarande på kalasen här alternativt maskerader (brukar vara tema halloween/zombies eller liknande) och då brukar aktiviteten vara någon sorts utbyggd skattjakt/Fångarna på fortet.
Han vill åka terrängbil, men vi gjorde det på förra kalaset och några barn blev rädda, så det känns inte som en bra idé.

Men tror att det blir någon form av skattjakt och att man måste göra några olika utmaningar för att få poäng /ledtrådar.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 684
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 962
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 136
Senast: Destiny_D
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
9 983
Senast: Niyama
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp