Aktivt stall mot enformigt liv?

Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

Arbetade under några års tid på ett stort travstuteri där man höll alla fölmärrar i relativt små lösdrifter. Det var ca 20 - 25 hästar i varje lösdrift med 2 foderplatser och flera vattenposter.
Självklart kunde de vara lite rörigt när kraftfodergivan delades ut men annars var det väldigt lugnt. Svårt att uppskatta storleken på lösdrifterna men de varierade lite från ca 1 hektar till kanske 3- 4 hektar. Vid fölning stallades märrarna upp i stallet, men släpptes vartefter ut i andra hagar tillsammans med fölet, dagtid.
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

Jo jag har sett inslaget redan innan jag skrev mitt första inlägg. Det är en vacker tanke men jag förstår fortfarande inte hur det skulle fungera i praktiken på en ridskola.

Ridskolorna har ju ofta platsbrist, man kan ju inte gärna trycka in 25 hästar på 1 hektar. Om man inte skulle ha stall alls utan bara denna typ av "lösdrifts" version måste man ju borsta och sadla hästarna ute i hagen. Jag är osäker på att det är en bra lösning när det gäller barn och djur.

Platsbristen är fortfarande den springande punkten tycker jag.
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

Jo jag har sett inslaget redan innan jag skrev mitt första inlägg. Det är en vacker tanke men jag förstår fortfarande inte hur det skulle fungera i praktiken på en ridskola.

Ridskolorna har ju ofta platsbrist, man kan ju inte gärna trycka in 25 hästar på 1 hektar. Om man inte skulle ha stall alls utan bara denna typ av "lösdrifts" version måste man ju borsta och sadla hästarna ute i hagen. Jag är osäker på att det är en bra lösning när det gäller barn och djur.

Platsbristen är fortfarande den springande punkten tycker jag.

Om du överväger min beprövade variant, så har du ett vanligt stall att tillgå. Om man vill separera grupper eller individer av hästar, kan man koppla långsmala hagar till boxarna, så hästarna kan gå ut och ändå vara nära varann. Typ hundgård. Valfri tillgång till ute/inne.
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

Men den typen av lösning förutsätter ju att man har tillgång till mark i direkt anslutning till stallet. Åter igen platsbristen blir ett problem. Jag tvivlar inte på att aktivt stall fungerar i många fall och om man har ett lite mindre antal hästar. Men jag har forfatande svårt att se hur den lösningen skulle vara relevant för just ridskolor som man sa i inslaget.

Jag är bara nyfiken på resonemanget faktiskt, inte för att jag är negativ till lösdrigt. Jag försöker bara se realistiska lösningar för ridskolor som det pratades om.
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

Men med typ "hundgårdar" till varje box får inte hästarna några hagkompisar. De får ju en egen liten hage, ingen skillnad mot hur många ridskolor har det idag ju. Enda skillnaden blir ju att de kan välja när de vill vara inne eller ute. Men de går ju miste om att ha kompisar i hagen att busa med.

Låt säga att man har flera hästar i en "hundgård" . Hur löser man det med boxen då? Boxen måste ju vara tillräckligt stor för mer än en häst då, och då kan det krävas en ombyggnation i många stall för att få till det. Elller har jag missförstått din variant av lösdrift?
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

Men med typ "hundgårdar" till varje box får inte hästarna några hagkompisar. De får ju en egen liten hage, ingen skillnad mot hur många ridskolor har det idag ju. Enda skillnaden blir ju att de kan välja när de vill vara inne eller ute. Men de går ju miste om att ha kompisar i hagen att busa med.

Låt säga att man har flera hästar i en "hundgård" . Hur löser man det med boxen då? Boxen måste ju vara tillräckligt stor för mer än en häst då, och då kan det krävas en ombyggnation i många stall för att få till det. Elller har jag missförstått din variant av lösdrift?

Själv har jag alla hästarna tillsammans just nu i en enda flock, och de har tillgånga till alla boxar samtidigt.

Men det har funnits perioder då det kommit nya hästar, eller brunstiga ston varit för kiviga med valackerna, då jag har delat av flocken på två delar.

När jag har delat av hagen, har alla hästar alltid tillgång till lika många boxar som antalet hästar.

Stallet står i mitten av storhagen, sen kan jag dela av hagen runtomkring som jag vill.

Ibland har det kommit "hästgäster" som av olika anledningar har stannat ett par dagar bara, och då har den hästen fått egen box med tillhörande utehage, men sällskapshäst precis intill, i boxen intill, och även en liten tillfällig hage intill, så "gästhästen" inte behövt känna sig ensam.
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

Det låter ju väldigt bra, men vad säger djurskyddet i kommunen om detta? Jag trodde faktiskt inte det var godkänt att ha annat än storbox till flera hästar.
Hur breda ytterdörrar har du till boxarna? Går de ranglåga hästarna in lika mycket som övriga?
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

Det låter ju väldigt bra, men vad säger djurskyddet i kommunen om detta? Jag trodde faktiskt inte det var godkänt att ha annat än storbox till flera hästar.
Hur breda ytterdörrar har du till boxarna? Går de ranglåga hästarna in lika mycket som övriga?

De tycker det är ok. Om man vill, går det att ta bort mellanväggarna till boxarna, men jag tycker det fungerar bättre med.

Alla dörrar är 120 breda, med under och överdel, som gör att de kan stå och titta ut i hagen, om de ska stå inne någon stund.

När jag hade storlösdrift (vilken fortfarande finns kvar), gick de ranglåga inte in.
Men nu när alla hästar har möjlighet att gå in och vila med mellanväggar, vågar alla gå in och söka sig en egen vrå.

Vissa hästar gillar att stå i samma box, och andra väljer att ligga o sova själva.

Varje box är 16 m2.
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

Första frågan - ja
Andra frågan - nej

Att ha ett ansvar över sina egna barn är en sak, när det gäller andras barn i verksamhet så är reglerna avsevärt hårdare rent juridiskt och försäkringsmässigt.
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

Att ha ett ansvar över sina egna barn är en sak, när det gäller andras barn i verksamhet så är reglerna avsevärt hårdare rent juridiskt och försäkringsmässigt.

Du har helt rätt.
Och så är det ju inte mina barn i stallet.
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

Kl*

Jag själv tror detta kan vara nåt väldigt bra för ridskolor och jag ser inga problem med det.

Hästarna går ju redan fler än 10st på 1hektar och då krävs det ju inte mer marker en vad dom har utan man förbättrar marken(undantag dom riskolor som inte har hagar ens).

Att det skulle vara problem med att man skulle ha ungarna springande i hagen kan man lätt lösa med att ta in hästarna nån timme innan första lektionen börjar och ta ut dom efter sista (för stall har ju ridskolorna redan).

Kram
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

Att det skulle vara problem med att man skulle ha ungarna springande i hagen kan man lätt lösa med att ta in hästarna nån timme innan första lektionen börjar och ta ut dom efter sista (för stall har ju ridskolorna redan).

Ekonomin är ju oxå en av ridskolors stora stötestenar, och köpa in transponrar till kanske 20-25 hästar är säkert inte billigt.

Jag är fortfarande tveksam till att ha ett stort antal hästar på liten yta, dygnet runt som det ju är frågan om, för att det ska vara någon vits med det hela. Hästarna har ju ingen möjlighet att gå undan då.
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

Ekonomin är ju oxå en av ridskolors stora stötestenar, och köpa in transponrar till kanske 20-25 hästar är säkert inte billigt.

Jag är fortfarande tveksam till att ha ett stort antal hästar på liten yta, dygnet runt som det ju är frågan om, för att det ska vara någon vits med det hela. Hästarna har ju ingen möjlighet att gå undan då.

Varför ska man behöva transpondrar?
Man kan väl ge kraft när man ändå har dom inne för daglig visitering.
Jag lovar, de lär sig snabbt och kommer som ett skott när man skramlar med hinken.
Alla springer raka vägen in i varsin box.
Och så puttar man igen bakdörren för en stund, så alla får äta upp i lugn och ro.
Inte jobbigare än att fodra inomhushästar.

Varför kan de inte gå undan?
Alla hästar har tillgång till ett eget utrymme inomhus att gå undan i.
Och de använder det.

Ja ja, alla kanske inte gillar den här idén. Men mina hästar gör det :D
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

Varför ska man behöva transpondrar?
Man kan väl ge kraft när man ändå har dom inne för daglig visitering.
Har haft mina hästar hos Jörgen som säljer Active Stable...Att man har transpondrar på hästarna är för då kan man ha en individuell foderstat trots att dom går ute. Kraftfoder ges vid en station flera gånger per dag - grovfoder tar hästarna vid en annan station också den inställd på en individuell mängd. Fodergivan ställs in över hela dygnet så det blir lite men mycket oftare. Känner ingen som orkar fodra 10-20 ggr /dag...men med det här systemet kan ju hästarna leva naturligt och äta när dom behöver. Det bästa är nog den "snitslade banan" dom måste gå för att få sin mat, inte dumt alls faktiskt.
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

jo, men då förlorar man ju poängen med ativt stall. Då blir det samma princip som man redan har idag. Utevistelse, men mat inne. Ingen skillnad alls ju. Poängen är ju att de kan äta när de vill med fodrning ute. Transpodern är ju till för att varje häst ska få i sig foder som är anpassat efter individen. Om man fodrar inne blir det ju några gånger per dygn och man förlorar ju hela poängen.

Och din lösning är säkert bra men det förutsätter ju fortfarande att man har marken i direkt anslutning till stallet. Jag har hittintills inte sett en enda ridskola som har det. De har ofta parkering, ridhus, gödselplatta och andra byggnader runt om själva stallet och hagarna en bit bort.
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

jo, men då förlorar man ju poängen med ativt stall. Då blir det samma princip som man redan har idag. Utevistelse, men mat inne. Ingen skillnad alls ju. Poängen är ju att de kan äta när de vill med fodrning ute. Transpodern är ju till för att varje häst ska få i sig foder som är anpassat efter individen. Om man fodrar inne blir det ju några gånger per dygn och man förlorar ju hela poängen.

Och din lösning är säkert bra men det förutsätter ju fortfarande att man har marken i direkt anslutning till stallet. Jag har hittintills inte sett en enda ridskola som har det. De har ofta parkering, ridhus, gödselplatta och andra byggnader runt om själva stallet och hagarna en bit bort.

Du har helt rätt att det inte går att ha lösdrift i stall, där det inte finns någon mark runtomring alls.
Men jag har sett rätt många ridskolor som turligt nog har det.
Men det är ju ute på landet det.
Inte i stan.
Och personligen tycker jag hästar ska vistas ute på landet. *duckar för hugg och slag*
Men det är en annan diskussion.

Man kan fodra 1 ggr per dag.
Alla hästar kommer in en gång per dag och får individuellt anpassat kraft och tillskott.
Allt grovfoder ges utomhus. Och då i grupp.

Man kan med fördel använda sig av mathagar, som öppnas med en förprogrammerad grindöppnare.
De vandrar omkring mellan de olika "stationerna".
På det sättet sköter tekniken grovfoderutgivningen så många gånger per dygn man själv önskar.
Hästarna lär sig snabbt vilkan tider de olika hagarna öppnas.
Hästarna kan däremot inte få individuellt anpassad högiva.
Finns några stycken som har svårare att hålla hull, kan grindöppnaren också användas till att släppa ut de hästar som ska ha extra, så de får äta sin högiva i lugn och ro för mer snabbätande/mer ranghöga hästar.
Eller så får de gå i en egen grupp på fri grovfodertillgång.
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

Det där var min budgetvariant på "Aktive Stable". :)
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

:bump: brinner för Active stable! Men vad jag inte kan få fram uppgifter på är följande: Hur många kvm är beräknat per häst? Är avgörande om man ens vill kolla på alternativet då det är något man inte kan ändra på. En annan fråga är ekonomi. Givetvis handlar det om hur mycket förändringar man måste göra, men ändå. Lite riktlinjer måste det väl finnas.. Å tredje frågan. Det pratas om att man kan söka EU-bidrag (max 300 000kr tror jag). Någon som har med uppgifter om var man kan läsa om detta?
En sista fråga.. hur funkar Active stable med avel då man har hingst..?:)
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?


Vilken fin anläggning! Vad härligt att vara häst där!!! Men att vara hästägare och gå där och mocka vore långt mer tidsödande än att mocka boxen om dagarna samt att helt sonika plöja upp hagarna med nåt års mellanrum för att bli av med skiten i dom. På vintern (det problemet har ju inte dom i och för sig) när det snöar och fryser och skiten frysit fast/snöats över så blir det inte mockat (besvärligt att gå med skottkärran också) så då till våren när det töar igen blir det ... mycket.


Och så krävs enormt bra dränering så det inte blir lervälling av det hela, markanvändningen är stor och hästar trampar sönder så enormt mycket.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp