Akut: behöver råd om sadelköp!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Okeanos
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 983
O

Okeanos

Knights King Edward (allround mot dressyr) - är det någon här som kan recensera den??? Jag tänkte mig den som första-sadel till min 3-åring. Åsikter? Vad tror ni om storleken: halvblod av lättare typ, just nu knappt 165 cm...

Oerhört tacksam för all hjälp :bow:
Okeanos

Sv: Akut: behöver råd om sadelköp!

Gissningsvis normal bomvidd. Ett litet tips som inte stämmer med din fråga - låna hem sadlar från olika märken och prova. Knights kanske inte alls är rätt för din häst. Eller så har du redan gjort det och kommit fram till Knights. I så fall ber jag om ursäkt för rådet.

Jättesnällt att du svarade. Jag kan tänka mig många olika märken som första-sadel (hästen är inte inriden än). Men jag har ett kanontillfälle att komma över just King Edward till billig peng, därför är jag inne på den. Kommer att byta till renodlad dressyr- respektive hoppsadel senare.

MVH
Okeanos

Tja, ta hem King Edward och prova på hästen. Ligger den bra vid stillastående och longering så behåll den. Var uppmärksam på vad som händer sedan med hästen när du börjar rida den.

Även om det "bara" är en första-sadel så är det viktigt att den passar bra för att inte riskera att hästen får dåliga erfarenheter av sadlar, ridning och i sämsta fall hälsoproblem i onödan.

Ja, självklart ska den passa. Men jag har aldrig haft ngn Knights-sadel förut (har faktiskt bara haft Kieffer och Passier (-de kommer inte på frågas att läggas på unghästen), och det är länge sedan jag red andra hästar (då fick man ju prova lite andra sadlar också ;) ), så därför tänkte jag passa på att få höra andras åsikter.

MVH
Okeanos

Det finns begagnade Kieffer och Passier.;) Men för att återgå till Knights så kikade jag på sådana för ett par år sedan till min häst som var 4 då. Jag tyckte dock att läderkvalitet (stelt och plastigt) och hantverk inte var värt det de kostade i fullpris jämfört med andra märken. Knights kan ju ha blivit bättre sedan dess. Eller så får du så bra pris så det inte gör något om kvaliteten är sådär.

Oj då - det är kanske ett sket-märke? :confused:

Jag tänker mig en billig sadel så att jag inte får frispel om hästen lägger sig ner med den.:crazy: Men å andra sidan vill jag inte ha vilket skräp som helst. Kan säga att jag som alternativ funderar på Jacson Celine (hoppsadel, flatback). Den fick jag rekommenderad av sadelmakaren.:) Lite lagom billig men tydligen ändå inte så pjåkig. Men nu så har jag möjlighet att köpa Knights King Edward för ett par tusenlappar billigare än vad Jacson-sadeln kostar. Och så tänker jag att OM hästen inte lägger sig ned med sadeln kan jag kanske sälja den om ett halvår/ett år utan att ha förlorat några pengar...? :idea:

Jag har inte kollat på begagnade Kieffer och Passier - har ingen större handlare här (vad jag vet i alla fall) med rejält med begagnat hemma. Är inte så sugen att ge mer än nödvändigt för första sadeln. Räknar med att byta ett par gånger innan hästen vuxit till sig och musklat sig så pass att jag kan satsa på en sadel som jag egentligen vill ha. Tänker jag fel?

MVH
Okeanos

Vi har provat både Knights och Celine när vi letade sadel till hästen. Tyckte lädret var bättre på Knight. Om jag har rätt för mig, så började den här Knightsomgången för ca 3 år sedan. Finns visst äldre med annan kvalitet.
Letar begagnad Knight och det finns ingen i vår storlek. (överhuvudtaget) :crazy:
Däremot finns massor av Celine.

Senast ändrad:

Har en Knights Lady Rowena dressyrsadel som jag är supernöjd med!
Jätteskön!:love:

Har en haflinger så jag har Wide i strlk...
Men faktum är att wide har passat bra på alla möjliga olika hästar vi lagt den på i stallet! Allt från liten tunn d-ponnytravare till arab/welsh korsning till "vanligt" halvblod å så min lille flinga!!!
Vet dock inte hur pass mycket det skiljer från normal till wide! Rent allmänt så passar deras sadel raka, korta ryggar.

Men har du chansen att prova så slå till, tycker jag! :bump:

Maran skrev:
Jag tyckte dock att läderkvalitet (stelt och plastigt) och hantverk inte var värt det de kostade i fullpris jämfört med andra märken. Knights kan ju ha blivit bättre sedan dess. Eller så får du så bra pris så det inte gör något om kvaliteten är sådär.

Skulle tro att dom har blivit bättre!
Köpte min ny för ca 2 år sedan och den är jättefin å mjuk i lädret.
Hade den precis på omstoppning och sadelmakaren sa att den va fin i skicket för att vara 2 år! Inget alls att anmärka på-å då ska ju tilläggas att jag har smort den MAX 5ggr sen jag köpte den!!! ;)

Senast ändrad av en moderator:

*svarar alla*

:bow: Det är fantastiskt detta med buke - eller hur? Jag tycker man blir så glad att andra hästmänniskor kan dela med sig av sina erfarenheter! :love:

Hur som helst: tack för era inlägg. :) Då är nog inte Knights så dåligt ändå. Tror jag slår till på den, helt enkelt.

MVH
Okeanos

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag hjälper för närvarande lite bekanta med deras hästar (Mini-shettis och B-ponny) dels i stallet, och dels med markarbetet...
Svar
14
· Visningar
1 825
Senast: pulkaskurk
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett... 2
Svar
28
· Visningar
6 086
Senast: Luff
·
E
Utrustning Hej allihopa! Vänder mig till er sadelkunniga!Vill bara höra åsikter, eftersom ja lätt nojjar över småsaker.. Jag har en...
Svar
18
· Visningar
5 031
Senast: elin_sundbo_stjarna
·
M
Utrustning Jag har en 2 eller 3 åring på ingång. Behöver lite hjälp med tips på utrustning. Vill ha kvalitée så det får gärna kosta lite mer. Har...
Svar
6
· Visningar
1 250
Senast: EmelieR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka