(AKUT) Bett till stark häst

Hur kommer det sig att du valde tvådelat bett med hävstång? Det är ju jäääkligt skarpt.

Odelat kimblewick kan jag hålla med om är ett riktigt bra bett om det behövs lite skarpare, självklart som temporär lösning :)

Det där med att bett utan hävstång är snällare är en liten tankevurpa. Ett bett med kedja stabiliserar bettet i munnen och ger mer tryck på nacken, ligger mer stilla och ger så tydliga små signaler att det går att rida hästen på en hand, till exempel. För hästar med trånga, små, känsliga munnar uppskattas ett kimblewick m tungfrihet ofta bättre än ett ”snällt” tredelat.

Och detta inte som temporär lösning utan permanent lösning när hästen är såpass skolad att den kan ridas på stångbett mer än som nödbroms.

Tvådelat, tredelat, rakt... vad är snällast? Ja, enligt SvRF får du tävla ponny på delat pelham men inte rakt, det är också ett mysterium varför och inget de velat besvara här jag frågat.

Ser inget fel i att skola in dubbelkommando-bett hos häst som blir för ivrig, där räcker det inte med lydnad och tempoväxlingar när man ska hoppa bana.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 861
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 068
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
743
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp