Akut fång !!!

krullidutt

Trådstartare
Nu behöver jag verkligen hjälp !!!:(
Det blir en väldigt lång historia men det är väl lika bra och dra den från början.....
För ca 3-4 veckor sedan började jag märka viss ovilja på min pålla vid övergång från skritt till trav, lägga bak öronen och visa att hon inte var bekväm. Inte varje gång utan bara vid vissa ridturer. Jag trodde först att det var sadlen och tog ut sadelprovaren men hon sa att den låg fint. Klämde igenom hela pållen och hittade att hon var öm i bakknät. Ringde djursjukhuset på fredagen och fick tid på tisdagen (jag ville ha min vanliga vet därav väntan). På måndagen när jag tog ut tyckte jag hon haltade till på vänster fram men det gick över på något steg.
På tisdagen, samma dag som vi ska till vet. var hon högst ovillig till att gå !!! Tyckte att hon var halt båda fram. Tänkte direkt att hon fått fång.:( Hon är känslig vid foderbyten och blivit gallig av gräset som kommit(till och med haft telefontid med samma vet. som jag ska in till veckan innan pga gallorna....)
Kör dit och berättar direkt att det förmodligen är fång.
Vet. kollar henne men tycker först att det ser ut som en hovböld höger fram. Hon släcks ner i höger hovled och makerar bara lite, dock är hon något halt i vänster fram men det tror hon beror på att hon belastar konstigt pga hältan, hon kunde knappt gå innan.
Hon röntgas och det visar inget på plåtarna.
Vet. tror att det är en vrickning/hovledsinflammation eftersom det inte syns på plåtarna och behandlar henne med Hyonate och Kenacort i höger hovled. Ordineras boxvila 1 vecka sedan ska hon ut på promenad som succesivt ökar och tredje veckan kan hon gå i hagen om hon är lugn. Hon tyckte att jag kunde beta med henne varje dag och gärna gå i en liten hage med gräs bara hon inte springer.
Åker hem med min lilla pålla och är själaglad, det är inte fång !!
Hon verkar inte bättre varken onsdag, torsdag eller fredag, jag betar med henne ca 15 min varje dag och plockar lite gräs till henne.
Eftersom det inte blir bättre gnager tanken fång lite iallafall.
På lördagen tycker jag att hon är sämre, hon stapplar ut värre än de andra dagarna när jag tar ut henne i sjukhagen. Ringer djursjukhuset och pratar med en djursjukvårdare so tycker att så kan det vara med hovledsinflammation och att jag ska avvakta. Blir missnöjd med svaret och ringer distriktvet och vill höra hennes synpunkter. Hon säger till mig att ringa djursjukhuset igen och prata med vet. där som har journal. Får kontakt med en vet. där som säger direkt att det är fång och att distriktaren får komma ut och ge smärtstillande.
Jag går ut och ska ta in min pålla och hon kan inte gå, det har förvärrats på 2-3 timmar det tar 15 min att få henne till att gå 50 m.
I ösregn och jag storgråtandes lyckas jag och min otroligt snälla granne få in henne.
Vet. kommer och hon får smärtstillande in i blodet och Finadyne som jag ska ge henne i 5 dagar. Byter bädd till 15-20 cm spån och i söndags kom hovis och drog av skorna och kortade tån lite.
Nu till sak eftersom hon blev sprutad med kortison kan det förvärrat anfallet ?
Idag måndag tycker jag fortfarande att hon har väldigt ont och är ovillig till att röra sig, dock lite förbättring eftersom i lördags låg hon bara på em och kväll hur långt tid ska det ta ?
Ska härmed lita på min egen magkänsla, jag ifrågasatte vet i tisdags om det verkligen inte var fång och tyckte själv att det var konstigt men dum som man var blev jag så lycklig när jag fick annan diagnos SUCK
Jag vill gärna ha alla era åsikter och hur långt det har tagit för er innan era pållar blivit bra.
Tack mvh Rosenlund
 
Sv: Akut fång !!!

Stackars dig. Sorgligt att inte en hästveterinär kan ställa diagnosen fång. Minsta misstanke borde göra att man behandlar detta som fång. Denna misstanke fanns ju i allra högsta grad! De lindriga fånganfallen är luriga. Kan börja med lindrig stelhet och lite kortare steg, eller lite snubbling. De kanske inte ens har puls i början. Med tanke på årstid tycker man ju att symptomen borde ha gett en stark fångmisstanke. Det är ju inte heller säkert man ser något på röntgen om inte det uppkommit någon hovbensrotation. Fång behöver ju inte alltid leda till hovbensrotation, därför är det ju ingen röntgendiagnos i akut skede.
Fortsatt gräsintag, rörelse och kortisonet kan ha bidragit till försämringen. I vissa fall kan försämringen gå långsamt ändå så man vet ju inte riktigt hur det hade gått även om hon behadlats rätt från början.
Akut behandling är ju strikt vila på mjukt underlag, ta bort direkt från gräset, antiinflammatoriskt, endast hö ( med inte för högt värde)
Hoppas det går bra trots allt. Tänk på att fortsätta boxvilan även om hästen blir bättre av smärtstillande, då det maskerar hur halt hästen egentligen är. Vänta med att röntga igen så hästen slipper transporteras i detta skede!
Hoppas det slutar lyckligt! Du har en jobbig tid framför dig. Tänk på att om hovbenet roterat tar det tid innan hästen blir bättre/ohalt Kan ta flera månader. Viktigt är att försöka hålla dem så smärtfria som möjligt med hjälp av medicin samt att de står stilla i det akuta skedet.
 
Sv: Akut fång !!!

:( Har erfarenhet av en häst med "lurig fång"...inte kul! *lider med dig*

Vi fick till slut åka till klinik...hon hade hovbensrotation och allt... Något jag kommer ihåg att de på kliniken undrade över varför distrikts vet. inte gett hästen butta utan finadyne istället... Enligt dem var butta betydligt bättre mot just fång... Ett litet tips bara i all välmening...kolla med din distriktsvet. om varför hästen inte kan få butta istället...

Håller tummarna för er! Blir det inte bättre på en vecka - åk till klinik igen! Finns det nån annan klinik än just den du var på först, i närheten? Ifall du inte litar på dem mera...men å andra sidan har dom ju din hästs journaler...

/Kristin
 
Sv: Akut fång !!!

Min erfarenhet är att om inte hästen roterat blir den betydligt bättre eller symptomfri på 1-2 veckor. Om den roterat kan det ta lång tid. Ofta blir den bättre först och sedan är det inte ovanligt med ny hälta efter några veckor, då kan det vara komplikationer i form av hovbölder till följd av rotationen.
De fångfall jag har erfarenhet av har i samtliga fall mått bäst på "Butta" det verkar ge den bästa smärtlindringen. Tänk dock på att ej ge överdos för magens skull. Svält inte hästen utan ge stråfoder som vanligt efter akuta stadiet. viktigt för att minska risken för magsår av medicinen. Ge hö gärna grövre och sent skördat. Ta bort allt kraftfoder.
5 dagars behandling lär nog inte räcka om hästen har så ont.
Du kan ju be att få Butta för att prova om det ger en bättre effekt.
Man brukar kunna ge det i flera veckor utan problem om man håller sig till normaldosering eller minsta möjliga dos för att hålla hästen så smärtfri som möjligt. Viktigt är att inte röra på hästen så länge den får smärtstillande då det inte går att se hur halt hästen egentligen är. Den kan i princip vara blockhalt utan smärtstillande fastän den verkar ohalt! Boxvila till hästen är ohalt i skritt utan smärtstillande sedan liten sjukhage brukar vara bra.
Åk och röntga då hästen verkar bättre för att veta hur stor lägesförändringen är.

Tänk på att medicinen ej botar utan ges för den smärtstillande effekten och för att dämpa inflammationen.
 
Sv: Akut fång !!!

Var den OK i magen?
Min fick Probimin för detta.

fick oxå mkt bättre smärtlindring av Butta istället för Finadyne.
Man brukar vänta med att transportera akuta fånghästar.
Både för belastningen o ev. stress som kan förvärra fången.

Lider med dig. Men de flesta blir bra om man lyder Vet. o låter hovarna få växa ut en bra bit innan de belastas igen.
En riktigt bra hovis är oxå en förutsättnig.

Rapportera hur det går MVH / Axel
 
Sv: Akut fång !!!

Min häst fick ungefär likadant i januari. Hon började bli seg och trött men jag trodde det var pga styltor och is så hon gick försiktigt för att halka eller så. Hovslagaren kom hit och jag frågade honom, han sa att hon absolut inte hade fång. Däremot tittade han inte ens så jag trodde inte på han. Då hade det gått ca 1,5 vecka efter att hon blivit seg. Min familj trodde inte på mig när jag sa att jag trodde Nattis var dålig innan. Och ännu mindre när hovslagaren sa nej. Ändå hade hon legat flera morgonar i rad och dom hade fått knuffa upp henne, men inte trodde dom på mig ändå. Att hon legat fick jag veta efteråt.
Dagen efter skoningen fick jag däremot BOKSTAVLIGEN dra fram Nattis när vi skulle på promenad. Hon ville verkligen inte alls så jag vände ganska mycket direkt och DÅ tittade en i familjen på henne och sa att vi kanske skulle ringa veterinär ändå. Men dom sa till veterinären att det inte var fång så det var inte akut, så han kom inte förrens dagen efter. Det första veterinären säger är kronisk fång så det var bara att dra iväg till ATG på måndagen efter för att kolla om det blivit hovbensrotation och hovbenssänkning. Och det var både och. Vi fick åka till Ultuna i Uppsala och hålla på, hon fick gå på stark smärtstillande och blev lite bättre. Hade hon lindor blev det ännu bättre. Det var 50% chans att hon skulle klara sig om vi provade, så vi gav det en chans för Nattis var fortfarande lika full av liv bara det att hon mådde dåligt. Men hon ville kämpa, så då gjorde jag det med.
En vecka efter anomst till Ultuna fick vi hem henne, ännu en vecka senare fick vi gå första promenaden med henne. Det var 3 dagar efter avslutad smärtstillebehandling. Hon gick långt ifrån bra då, så hon fick vara ledig några dagar till som vi blivit tillsagda. Men hon gick inte bättre då heller. Det var i mars så då var det fortfarande is och halt och liknande. Jag beslutade att hon skulle få vila tills man kunde ta av broddarna och det gjorde hon. I slutet av april kunde vi ta av broddarna sa hovslagaren så han gjorde det och två dagar senare gick vi med henne. Poff sa det så gick hon jättebra, var jättepigg och inte ett dugg varm. Då hade hon inte varit varm på ca 2 veckor och nu har hon varit jättepigg sedan dess. Hon går jättefint, sätter ner hovarna jättebra, ingne värme trots 10 minuter promenad plus ca 10 meter trav. Hon är piggare och gladare än någonsin. I lördags sa hovslagaren också att fången dragit sig lite tillbaka. :)

Jag tycker du inte ska ge upp, ta en titt på hästen och försök lista ut vad den vill. Nattis var alltid lite pigg och glad, gnäggade när man kom trots att hon hade ont så hon gav aldrig upp. Om en häst ger upp ser man det på dom, att dom inte vill längre. Det såg jag aldrig i Nattis. När det såg som värst ut, när vi åkte till Ultuna beslutade jag att bestämma mig efter deras dom. Sa dom att det var liten chans skulle jag släppa taget om henne, men dom sa också 50/50. Min häst fick Fenylbutazon som smärtstillande och det verkade jättebra på henne. Och hon är ju relativt bra nu. För henne tog det ca 3-4 månader. Ge inte upp, ge hästen en chans att bli bra i alla fall. :)
 
Sv: Akut fång !!!

Nu till sak eftersom hon blev sprutad med kortison kan det förvärrat anfallet ?
Idag måndag tycker jag fortfarande att hon har väldigt ont och är ovillig till att röra sig, dock lite förbättring eftersom i lördags låg hon bara på em och kväll hur långt tid ska det ta ?
Ska härmed lita på min egen magkänsla, jag ifrågasatte vet i tisdags om det verkligen inte var fång och tyckte själv att det var konstigt men dum som man var blev jag så lycklig när jag fick annan diagnos SUCK
Jag vill gärna ha alla era åsikter och hur långt det har tagit för er innan era pållar blivit bra.
Tack mvh Rosenlund[/QUOTE]

Kortison kan ge fång till en känslig häst. Därför ger man aldrig kortison till en fånghäst.
Så tyvärr kan det gjort fången värre. :(
 
Sv: Akut fång !!!

I detta stadiet nu gäller det för dig att vara mkt uppmärksam!!!

Det är förvisso sant att fång tar lång tid att repa MEN det är viktigt att inte låta sig förblindas utav detta! Därför att det absolut primära och mest avgörande för hästens framtid är att få stopp på det akuta tillståndet (när det är stoppat tar sedan återhämtningen lång tid.) För det är under det akuta förloppet som rotationer och sänkningar sker. Har hästen ganska små hovar och stor och tung kropp (tillskillnad mot ponnies) så är risken stor för sänkningar. Därför måste du vara oerhört uppmärksam på om det verkar som om ni får stopp på det akuta eller inte! Så länge som inte det akuta avslutas fortsätter rotationen!

Om preparatet hon får ger tillräckligt effekt på henne så bör du ganska omgående märka en märkbar skillnad på hennes tillstånd. Gör du inte det bör du kontakta vet. igen och be att få byta preparat. (Vissa får bättre resultat av Butta men mga har också fått bäst av Finadyne. Vissa av Metacam). Gå på magkänslan här och avgör. Tycker du inte att det blir nämnvärd skillnad på henne under de närmaste dygnen så skall du inte tveka om att ta kontakt med vet igen.

Skulle det nya preparaten ej heller ge tillräcklig effekt (för på din beskrivning hörs det att hon fått ett ganska rejält anfall, så risken finns) så behöver hon tas in på klinik trots att hon har ont! Det du får göra då är att ta ut distr.vet och spruta henne med smärtlindrande så att du kan köra iväg med henne (i transport fylld med spån). Har du mkt långt att köra får du avtala med annan vet längs vägen om att få ytterligare smärtlindring när den första börjar avta. Men hon behöver då få komma in på klinik och sätta in åtgärder för att få stopp på det akuta.

Skrämmande ord, men det finns varningssignaler i det du skriver så det är lika bra att vara tydlig. Jag kan trösta/lugna dig med att mga mkt, mkt svåra fånganfall (där tom hovben gått igenom sulan) har kunnat räddas. Mitt sto fick fick rejäla rotationer och sänkningar pga att första prep. inte hjälpte (och jag inte tillräckligt påstridig mot vet.) så det akuta stadiet fortsatte under nästan en veckas tid. Trots det är hon 1½ år senare tillbaka till ridning och så smått i träning!
Och mga, mga fall blir det inte ens några större rotationer utav, ej heller sänkningar, och hästarna blir snabbt återställda.

Men det avgörande för dem alla är om och när det akuta stadiet går över. (de som inte klarar sig är de där man inte får stopp på det akuta)

Ledsen som sagt om jag skrämmer dig, men det är viktigt att vara uppmärksam!
 
Sv: Akut fång !!!

Just nu bubblar jag bara av frågor...
Pratat med distriktvet. nu på morgonen och hon tyckte att jag skulle avvakta till imorgon och prata med den vet. som behandlade henne i tisdags (har telefontid med denne imorgon).
Tyckte faktiskt att hon gick lite bättre när jag satte över henne i boxen jämte för att mocka nu strax innan middag. Hon är pigg och gnäggar bara jag öppnar ytterdörren.
Hur mycket hö kan man ge ?
Hon får 4,5 kg hö och fri tillgång till halm givetvis. Jag portionerar ut det 5 g per dag. Blandat medicinen i knappt 1 dl betfor som vet ordinerat men hört nu att betfor ska undvikas så jag får komma på något annat. Kan man ge det i örter mot fång ? Stand free. Bara lite givetvis ½ dl eller nåt, man ska ge 2 dl om dagen i vanliga fall.
Hon har haft bulor ovanför ögonen för ca 4 veckor sedan och jag tog up det med vet för jag hade läst mig till att det kunde ha med ämnesomsättningen att göra. Metaboliska sjukdomar kunde också framkalla fång nu funderar jag på om det är det som är tokigt så har hon svårt att transportera ut gifter ur kroppen därav alla gallor hon haft, hur gör man nu då ? Någon som har erfarenhet av något liknande?
Känner mig som en hypokondriker eller något, suck !!
Tacksam för alla beaktelser
Mvh från en förvirrad Madeleine
 
Sv: Akut fång !!!

Vad jag förstått så är inte finadyne eller butta någon medicin mot fång den lindrar bara smärtan. Det man kunde göra är att göra det så bekvämt som möjligt för hästen under tiden, mjuk bädd, korta tån så det blir lättare överrullning och sedan vänta är vad alla vetrinärer sagt till mig. Hon får inte belastas eller tvingas till att röra sig överhuvud taget pga belastningen av hovbenet. Jag ville åka up med henne i lördags men de sa att hon absolut inte fick röra sig mer än nödvändigt.
Hon har fortfarande puls men är pigg i humöret iallafall.
Fy vad sådant här är jobbigt.
Var din pålle öm i sulorna ?
Min reagerar inte för visitertången igår ?
Det tyckte att det var ett gott tecken.
Rätta mig nu om det är tokigt med medicinen....Fick din häst något annat?
 
Sv: Akut fång !!!

De flesta "fångexperter" avråder från transport i akut läge nuförtiden. Detta pga ökad belastning av resa, rörelse, stress mm. Det är ju inte mycket mer man kan göra på ett sjukhus i akut skede än hemma. DVS boxvila, medicin, korrigering av foderstat, korta tår, ev någon magmedicin och i ett mkt tidigt skede slanga i paraffinolja.
Det är bara dumt att sko/spika i hovarna akut. Om hästen har mkt platt sula kanske det kan vara bra limma på en sko. Jag tror de flesta rekommenderar barfota på mkt mjukt underlag i akutstadiet.
I och för sig kan man ju ge medicin IV på, sjukhuset men om det skulle behövas de 1:a dagarna är det ju bättre att ta ut distriktsveterinär för att ge injektionen. Att "bota" det akuta stadiet merd skyhöga intravenösa doser tror jag inte på. Det döljer bara symptomen. Stoppa akutstadiet ( om man nu kan det.... ) gör man väl genom att snabbt ta bort det som orsakat fånganfaller, i detta fall gräs och korrigera foder mm. Röntga kan man vänta med, det viktiga är att man ser på hästen hur den mår och inte bara stirrar sig blind på röntgenbilder i början av anfallet då röntgen kan ändras från dag till dag.
De sjukhus jag upplever som mest "pålästa" och uppdaterade på fång i Sverige är Strömsholm och Uppsala.
 
Sv: Akut fång !!!

Rosenlund skrev:
med denne imorgon).
Tyckte faktiskt att hon gick lite bättre när jag satte över henne i boxen jämte för att mocka nu strax innan middag. Hon är pigg och gnäggar bara jag öppnar ytterdörren.
Hur mycket hö kan man ge ?


Det låter väl bra att hon gick lite bättre!! Låt nu inte dig"luras" att börja röra på henne mer utan gör som du gör nu till medicinen är utsatt.
Hur mycket hö beror ju på vilken storlek på häst, tjock? normalhull?
Du kan ju ge mindre nu i någon vecka och sedan öka på. Jag skulle inte ge örter då fånghästat ju kan vara mkt känsliga för alla förändringar. Du kan väl hälla av vattnet med sockret från betforn före fodringen. (Blöt mycket, låt svälla, häll av så är det ju mest betfibrer kvar ) Eller blanda medicinen i en ingivare och ge i munnen.
 
Sv: Akut fång !!!

Nej, medicinen "botar" inte fången. Men de är inflammationsdämpande utöver smärtlindringen. Men smärtlindringen spelar en oerhört stor roll och det som avgör när man inte försöker längre. Man anser det inte vara försvarbart om hästen har för ont för länge utan att man får stopp på det hela annars avbryts insatserna.
Därför är det så viktigt att hitta rätt preparat som de svarar på!

Om inte rotationen (om den påbörjats) stoppas så blir de sämre även om de står mkt still. Är det en stor kropp så sker sänkningar trots mkt stilla. Så det avgörande är att få stopp på det akuta (och då måste ju framförallt det som utlöst fången tas bort).

Positivt är ju att du märker en skillnad på henne!! Att hon nu inte ligger ner längre samt gnäggar och är positiv är ytterligare tecken på att ni har lyckats bryta det akuta skeendet!!! :banana:
Finadynen verkar då fungera bra på din häst! Roligt att höra!!

Att åka upp ska ju bara ske om det är absolut nödvändigt. Och det är det om man inte får stopp på det akuta. Då är klinik nödvändigt. Då har man inte mkt att välja på... Men har man ett val så ska man avvakta.

Ang. betforen så ordineras 1 dl för att magen skall hållas igång trots att de hamnar på boxvila. Magen är redan utsatt för en störning och medicinen påverkar magen negativt så därför måste man vara extra försiktig. Min häst tålde dock inte betforen ibörjan trots så liten mängd. Fick då order att byta till morötter istället som har samma positiva effekt på magen. Utöver det behöver man få ngt preparat utskrivet för att försöka återställa magbalansen.

Ett annat viktigt tips är att se till så att hon får allt hö från högt läge så att hon belastar framhovarna så lite som möjligt. Hönät eller uppsatt IKEA-påse rekommenderas.

Nej min pålle var varken varm i hovarna, hade inte ngn puls, reagerade inte på visitirtång och stod inte i fångställning (trots så allvarliga rot+sänkn)!!! Men hon gick stappligt. Så trots avsaknaden av samtliga orogivande tecken så var skadorna mkt svåra. (distr.vet tom osäker på om det verkligen var fång)

Min häst fick från början Metacam (som inte hade ngn effekt överhuvudtaget). Uppe på klinik prövade de flera olika preparat innnan hon tillslut svarade på butta i blodet (svarade inte på ngt annat innan och hade bara 1 dygn på sig för att avgöra om fortsätta) Så det var på håret att hon fick vara kvar!
Efter det gipsades hon.
Åt butta på pulver sen hemma under en "förlängd" period. Men blev som sagt bra!
 
Sv: Akut fång !!!

Som sagt har man ett val så ska man givetvis undvika att transportera dem!

I vissa fall har man däremot inget val. I mitt fall så var det från klinikens sida däremot ingen tvekan om saken. Det var -"kom hit NU!!!" direkt när de kontaktades! Och kritik mot distr.vet samt övriga vet. som hållt sig alldeles för passiva inför att hon inte blev bättre utan snarare sämre från 1: dagen.

Nä, spika på skor akut finns det ju ingen som gör...

Huruvida man kan ge samma behandling hemma tycker jag däremot är mkt mer tveksamt! Det är ju så otroligt individuellt vad du har tillgång för vet. i din närhet och vilken kunskap denna har (eller snare hur pass uppdaterad denne är på de senaste rönen) och hur skicklig han är. Att distr.vet inte alltid går att "lita på" är det ganska mga som har fått uppleva. Men den diskussionen hör inte direkt hemma i denna tråden (men har diskuterats i andra trådar)!

Min distr vet. fick väldigt mkt kritik från klinikens vet. ang de åtgärder som hade satts in/ej satts in samt kritik över en del direkta "felaktigheter".

Hbg däremot tycker jag ligger långt före Strömsholm!
 
Sv: Akut fång !!!

Jag kan hålla med om att inte alla distriktare är bra på fång, men spruta medicin efter kontakt med klinik på telefon borde dom ju klara.

Dessutom verkar inte alla kliniker heller vara bra på fång.
Gipsa in hovarna är ju ingen patentlösning och kan i vissa fall ha mycket negativa effekter. Har hästen redan roterat och du sätter på gipsklack och gips över sulan, höjer du trakten och får därigenom ännu mer tryck på sulan av hovbensspetsen och av gipset. Har själv varit med om denna behandlingen på en bekants häst (2 stycken till och med) Den gick mycket sämre och fick ondare med gipset än utan gips men fick ändå ha det kvar i 2 veckor, kunde knappt gå till slut.( detta var "patentbehandlingen på denna klinik, alla behandlades så oavsett de blev bättre eller ej ) ...Fick sedan gigantiska bölder under sulorna. Gips och höjd trakt är väl en behandling man sätter in för att om möjligt hindra rotation och inte då den redan skett.
Alla fångbehandlingar måste nog vara individuella. Man får prova sig fram och se vad som är bäst för just den hästen.
Som ägare är det bra att sätta sig in i fångproblematiken själv. Det finns många bra utländska artiklar på nätet.
 
Sv: Akut fång !!!

Hej hoppas det löser sig, vill bara tipsa om en metod som provats framgångsrikt bla i Skara på djursjukhuset och hovslagar skolan.
När hovarna kyls så känns det bättre för hästen, rent praktisk kan det ju vara svårt att ösa kallvatten på dem hela tiden så då kan man blöta sand ordentligt och låta hästen stå på det, det är viktigt att sanden verkligen är blöt hela tiden så den inte torkar och blir varm.
Vid behandling av fång så är det ju som många andra sagt viktigast med rejäl smärtlindring, det här funkar!
Lycka till!
 
Sv: Akut fång !!!

Jag förstår faktiskt inte riktigt vart du vill komma?

Jag tror att de flesta är överrens om att det inte finns några patentlösningar eller att samma behandling ger samma effekt på alla hästar...

Gipsbehandlingar är väl inget direkt att diskutera öht? Det får ju vara upp till varje vet. att bestämma vilka åtgärder som ska sättas in. Jag varken förespråkar eller tar ställning till gips öht. Jag redogjorde för den behandling min häst fick.

Likaså får det väl ändå vara upp till veterinärerna, i samråd med hästägaren, att besluta om vilka åtgärder som skall sättas in på hemmaplan resp. på klinik?? Det får det ju tas beslut om i fall till fall. Får man inte den hjälp man behöver på hemmaplan så ligger det i ens skyldighet som djurägare att söka hjälp på annat håll.

Men som sagt, jag ser inte riktigt hur denna diskussionen kan hjälpa trådskaparen? Vill man dissikera ev. behandlingsmetoder eller åtgärder så är det väl bättre att skapa en ny tråd om det? Den största nyttan här är nog att delge erfarenheter och komma med tips och råd.
 
Sv: Akut fång !!!

PM:a mig om du inte får bukt med fånget och du fortsätter att misstänka en ämnesomsättningsstörning. Kan vara lättare att spåna tillsammans med en som har varit i samma situation :(

Lycka till!
 
Sv: Akut fång !!!

Saigon skrev:
Jag förstår faktiskt inte riktigt vart du vill komma?

Men som sagt, jag ser inte riktigt hur denna diskussionen kan hjälpa trådskaparen? Vill man dissikera ev. behandlingsmetoder eller åtgärder så är det väl bättre att skapa en ny tråd om det? Den största nyttan här är nog att delge erfarenheter och komma med tips och råd.


Vadå vad jag vill komma??
Jag förstår inte vad du retar dig på ?
Jag tycker att jag kommit med både tips och råd. Att kommentera gipset var just för att delge mina erfarenheter. Det var väl det trådskaparen ville. det kan väl dessutom vara av intresse att höra lite om olika behandlingsmetoder och att de inte alltid fungerar på alla hästar.
Det jag reagerade på var att du tyckte att man skulle transportera en häst med akuta smärtor till klinik. Jag tyckte att då trådskaparen har kontakt med klinikveterinär borde man i akut läge kunna få hjälp hemma av distriktsveterinär att spruta hästen om det skulle behövas. Klinikveterinären kan ju faktiskt rådgöra med DV på telefon.
 
Sv: Akut fång !!!

Hej!
Jag har också en fånghäst/ponny. Det är många olika åsikter om fång och jag vill ge min syn på det. Jag håller inte med om att ge hästen smärtstillande eftersom det ofta gör att hästen rör på sig mer än vad den borde. Helst skulle den avlasta benen men det är ju inte lätt att säga till hästen. Min ponny ställde jag i en liten hage med grus. ca 5 gånger 5 meter. Första timmarna utan någon mat, sedan ca 0,5 kg hö vid flera tillfällen och naturligtvis inget kraftfoder alls. Möjligen lite betfor ca 1/2 dl per dag(blöt) så det inte blir kolik också. Helst halm eller äldre hö just under första dygnen. Han låg ner ganska mycket första dygnet men det tog endast ca 5 dygn tills han var ohalt/smärtfri. Han kan inte ens gå i vinterhagen för det är för mycket gräs så nu blir det att utöka lilla hagen bit för bit nder lååång tid. Jag vet att många tycker det är fruktansvärt att låta bli att ge hästen smärtstillande men jag har sett att det går över mycket fortare.De som fått smärtstillande har varit sjuka flera veckor. Förra gången kunde min ponny skrittas försiktigt efter en veck och han har varit frisk i 1 år efter det.
Dessutom har jag gett filmjölk helst ska de ha litervis per dag men de som inte tycker om det är svårt att ge.Jag har gett ca 1-2 dl per till fälle flera gånger per dag till min ponny.
Jag säger inte att detta är det som är rätt men för min ponny har det funkat. Lycka till med din häst iallafall. MVH Novalie
 

Liknande trådar

Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
542
Senast: mily
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 129
Senast: Twihard
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 171
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 332
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Positiva tråden del 2
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp