Akut fång !!!

Sv: Akut fång !!!

Det låter väl bra att hon gick lite bättre!! Låt nu inte dig"luras" att börja röra på henne mer utan gör som du gör nu till medicinen är utsatt.
Hur mycket hö beror ju på vilken storlek på häst, tjock? normalhull?
Du kan ju ge mindre nu i någon vecka och sedan öka på. Jag skulle inte ge örter då fånghästat ju kan vara mkt känsliga för alla förändringar. Du kan väl hälla av vattnet med sockret från betforn före fodringen. (Blöt mycket, låt svälla, häll av så är det ju mest betfibrer kvar ) Eller blanda medicinen i en ingivare och ge i munnen.[/QUOTE]
Hon är 150 mkh,arab lite grövre typ och lätt överviktig. Då ska jag inte testa med örter ännu... Bra tips på betforen visserligen gör jag redan så men inte tänkt på att man häller väck en del sockret.
Ingivare i munnen gillar hon inte och jag vill inte bråka med henne när hon har så ont hade det bara varit en gång men just varje dag nu en tid framåt känns inte så kul. Kan jag lösa det på annat håll är jag glad.
Ska nu strax trippa ut och kyla.....
Stort tack !!!
 
Sv: Akut fång !!!

Det känns som hon är något bättre idag faktiskt. Hon rör sig lättare i boxen iallafall men fortfarande stabbigt det lilla hon gått i stallgången.
Hon får höet redan i hönät så hon inte belastar fram så mycket....
Vad fick du utskrivet till magen ?
Ingen vet har nämt något om det ännu men jag tänkte att man kanske inte ger i detta skedet....
Har telefontid med den vet som behandlade henne för hovledsinflammation i tisdags och ska då diskutera vidare med allt sådant här....
Hur länge hade din häst puls ?
Tack för dina svar !!!
 
Sv: Akut fång !!!

Den här disskussionen om distriktare kan jag väl nämna att vilken tur att vi har en kanon vet. här då. Hon är engagerad till max och vi har telefonkontakt flera g per dag. Däremot kan jag ju inte jubla direkt över djursjukhuset ännu men de kanske bättrar sig....
Blir dock misstänksam när jag själv satte diagnosen fång och berättade klart och tydligt för vet men denne tyckte att det var inflammation istället och pållan får mastodont anfall någon dag efter då faller tilliten lite smått....
 
Sv: Akut fång !!!

Jag retar mig inte. Och jag ber om ursäkt om du uppfattat det så.

Hur ska jag lägga fram det då för att det inte ska missförstås...

Prövar så här istället: Mga veterinärer som inte har jättestor erfarenhet utav fång ger för det mesta rådet avvakta, avvakta, avvakta.
Samma råd fick jag utav 3 olika vet. under den veckan som min häst insjuknade. Magkänslan sa dock att ngt inte stämde. Hästen blev inte ett dugg bättre och verkade de sista dagarna t.o.m sämre (vilket skulle vara en omöjlighet enl de andra vet.) När vi ringde till Hbg och förklarade händelseförloppet så fanns det ingen tvekan från dem om att hästen skulle transporteras upp. De gjorde direkt bedömningen att detta inte var ngt som distr.vet kunde lösa. (intensivvård med en distr.vet som ska köra ut flera gånger per dag fungerar inte). Och det finns ju inget tvivel om att inte Hbg tog i beaktande att man helst inte ska transportera dem om det finns ett val. Men det fanns det inte. Det var den bedömning som gjordes utav de proff.

Hade min häst kommit upp till Hbg i ett tidigare skede alt. inte fått felaktiga rekomm. av distr.vet så hade hon inte blivit så dålig som hon blev. På Hbg var de väldigt upprörda över att ingen vet. hade reagerat på den beskrivning utav läget som jag gav, utan bara gett rådet att avvakta. De var starkt kritiska till passiviteten vi blivit bemötta med.

De upplyste sedan om den absoluta vikten av att få en snabb respons på medicineringen som sätts in och hur avgörande detta är för hästens framtidsutsikter. Det akuta skedet måste stoppas.

Så finns det en valmöjlighet att inte transportera djuret så bör man naturligtivs avstå. Men när det behövs så finns det ingen tvekan om att det skall göras. Trots att det finns rön som säger att det bästa är att undvika det om det går. Men den bedömningen måste göras från fall till fall och efter inrådan av vet. Får man besked från klinik att de vill att man avvaktar så skall man naturligtvis göra det. Gör de bedömningen att hästen måste komma in -ja, då får man köra den trots allt.

Trådskaparen hade redan fått instruktioner om att hästen inte bör förflyttas i det akuta skedet. Det var redan klarlagt. Mitt syfte var då bara att upplysa om att om inte förbättring sker inom ett par dagar, och man inte tycker att man får den vård hästen behöver på hemmaplan, att behandlande vet. inte sätter in de åtgärder som behövs, då bör man kontakta klinik och det är möjligt att hästen kan behövas tas in.

Så det är inte jag som tycker att man ska köra en häst i det akuta läget. Utan det är experter på området som gör bedömningen att det finns fall då de behöver komma in. Och då blir det lite beklämmande när det motsägs...

Men nu behövs det ju skönt nog inte för trådskaparen eftersom att hon fått respons på medicineringen! Hon har dessutom redan varit i kontakt med klinik. Och kan man avvakta.
 
Sv: Akut fång !!!

Rosenlund skrev:
Det känns som hon är något bättre idag faktiskt. Hon rör sig lättare i boxen iallafall men fortfarande stabbigt det lilla hon gått i stallgången.
Hon får höet redan i hönät så hon inte belastar fram så mycket....
Vad fick du utskrivet till magen ?
Ingen vet har nämt något om det ännu men jag tänkte att man kanske inte ger i detta skedet....
Har telefontid med den vet som behandlade henne för hovledsinflammation i tisdags och ska då diskutera vidare med allt sådant här....
Hur länge hade din häst puls ?
Tack för dina svar !!!

Jag kommer inte ihåg vad det prep. hette tyvärr... Men det var mjölkbakterier.
För oss fungerade däremot proviva suveränt bra för att få magen stabil igen. Men det fungerar tyvärr inte på alla hästar.
Det är inte alla vet. som skriver ut maglugnande på en gång. Men du kan gott fråga vet. nästa gång du är i kontakt med dem!

Och min häst hade aldrig puls ngn gång konstigt nog!
 
Sv: Akut fång !!!

Rosenlund skrev:
Den här disskussionen om distriktare kan jag väl nämna att vilken tur att vi har en kanon vet. här då. Hon är engagerad till max och vi har telefonkontakt flera g per dag. Däremot kan jag ju inte jubla direkt över djursjukhuset ännu men de kanske bättrar sig....
Blir dock misstänksam när jag själv satte diagnosen fång och berättade klart och tydligt för vet men denne tyckte att det var inflammation istället och pållan får mastodont anfall någon dag efter då faller tilliten lite smått....

Vad bra! Håll då fast vid henne! För det är ju det som är så fruktansvärt tråkigt att man så pass ofta råkar ut för felbedömningar utav olika vet. Allt för ofta känns det som att man skulle behöva vara utb. vet. själv... Jag har varit med om liknande fall som du beskriver flertalet gånger... Men samtidigt så vet man ju att de inte kan vara ofelbara. Men väldigt mga situationer känns ofta väldigt onödiga. Men man blir iaf vis av erfarenhet...

På Hbg bara skakade de på huvudet i förtvivlan över hur de andra vet. hade handlagt vårt fall.

Nu för tiden litar jag alltid på min magkänsla! Och jag reagerar mkt snabbare och hårdare om jag märker att saker och ting inte utvecklar sig i rätt riktning.
 
Sv: Akut fång !!!

Nu sitter jag här och väntar på att vetrinären ska ringa....
Idag är hon pigg och glad när jag kommer ut och hon har legat ner precis men verkar hyfsad i rörelserna iallafall. Tidigare när hon rest sig har hon stått precis stilla efteråt eftersom resningen i sig gör ont.
Hon är HUNGRIG och stackarn som inte får så mycket hö:(
Dock har hon fortfarande puls tydlig.
Usch vilken mardröm
 
Sv: Akut fång !!!

Är hon svullen någonstans? Har börjat att inse att min häst måste ha någon störning i kroppen (har haft fång flera gånger i fjol sommar, höst och i vinter). Varje gång det blir rejält väderomslag svullnar han, får ont i magen och sedan kommer en fångomgång... :(

Vetrinär kommer på måndag och vi ska göra en större undersökning med lite fler blodprov. Hoppas att de hittar något. Vi har varit inne på klinik och de hittade inget.

Hoppas att det går bra!
 
Sv: Akut fång !!!

jag hade gett ngt för magen om jag var du. min ponny fick iofs max dos av butta i över 16 dagar... hans akuta fång blev värre efter det att han fick kolik. han hade då stått på boxvila i 14 dagar och han är inte van vid att stå inne särskilt mkt. jag ångrar det idag att jag inte gav ngt för hans mage. man bör se en skillnad av buttan redan efter ett par dagar tycker jag... vi ökade upp dosen till min d-ponny till 1½ påse 2ggr/dag. kan tillägga att han var rättså kraftig. han hade även fått butta förut mot fång som då hjälpte så jag har ingen aning varför det inte fungerade denna gången. tyvärr blev han bara värre det sista och ville knappt stå upp, bara hängde, åt iofs lite när jag var där men hade ingen livsgnista kvar :cry: han hade så ont min ängel... vi tog bort honom på djurkliniken den 3/2- 06.
 
Sv: Akut fång !!!

Vad bra att hon är piggare och verkar bättre !!

Tur att du har en duktig veterinär hemma. Det finns jätteduktiga distriktare på hästar också. Där jag bor finns det flera stycken.
Det behöver inte alltid vara bäst på Djursjukhuset.....Beror nog mycket på vilken veterinär man får.

Det låter lite med 4,5 kg hö till en 150 cm häst. Om det inte är ett extremt bra näringsvärde i ditt hö borde du kunna öka givan efter några dagar. En fånghäst ska inte svältas utan stå på en välbalanserad foderstat. Det är viktigt att hon får tillräckligt med stråfoder. Har du ett analyserat hö?

Min fånghäst tog det ca 5 månader innan hon blev ohalt igen. (Hade roterat kraftigt på fram) Detta berodde på att hon fick "återfall" i form av bölder. Alla trodde att det var fånganfallet som förvärrats. Detta var flera år sedan och hon lever än. Har ej haft fler bölder efter det. Det kräver en noggrann skötsel, pulskontroll mm att ha fånghäst. Man är alltid orolig ffa på sommaren. Nuförtiden tänker man inte vilket frodigt gott gräs när man ser en fin beteshage utan mer usch vilket hemskt fånggräs.....
Man blir nervös för alltid då det gäller bete, även för de friska hästar man har. Jobbigt och ett evigt passande på sommaren utan att kunna slappna av. Fång är en vidrig sjukdom.
 
Sv: Akut fång !!!

Det är inte ett kraftigt hö. Jag har börjat öka givan succesivt.
Jag har turen att ha väldigt kunnigt "foderfolk" runt mig då jag har foderbutik och kontakt med flera agronomer.
Har beställt hem idag Sure-bio från dodson någon som använt det till magen?
Har kraffts mag/tarm men den gillar hon inte och den är så dammig.
Mvh Rosenlund
 
Sv: Akut fång !!!

Igår kväll fick hon nässelutslag till råga på allt.
Vet. tyckte inte att det var någon fara iallafall så vi avaktar lite.
Idag är de nästan väck...
Hon fick 3 påsar butta imorse istället så ska vi se om det blir bättre.
Däremot nu när jag gav henne eftermiddagshöet så åt hon inte lika ivrigt av det så nu får jag väl bekymra mig för det:crazy:
Hon har fått in en stock som hon gnager barken på, på vet,inrådan.
Efter 22års hästvana så vågar jag i nuläget inte göra något utan att ringa och fråga, suck !!
Hon fick en halv morot också nu i em hoppas det inte förvärras för det.
Jag gör inget annat än krälar runt i halmen och känner på puls och värme, oj oj vad ska detta sluta.:crazy:
Var inne idag och inhandlade sådana där kyldamasker från hööks så hon står med dem nu en liten stund, det skulle ju vara bra att kyla.
 
Sv: Akut fång !!!

Rosenlund skrev:
Igår kväll fick hon nässelutslag till råga på allt.
Vet. tyckte inte att det var någon fara iallafall så vi avaktar lite.
Idag är de nästan väck...
Hon fick 3 påsar butta imorse istället så ska vi se om det blir bättre.
Däremot nu när jag gav henne eftermiddagshöet så åt hon inte lika ivrigt av det så nu får jag väl bekymra mig för det:crazy:

Varför fick hon nässelutslag? Har hon reagerat på något hon ätit?
Vad hade veterinären för teori?
Det låter mycket med 3 påsar Butta på en gång till en häst på 150 cm. Hon väger väl inte mer än ca 500 kg?
Man brukar ju ge högre dos 1:a dagen av behandlingen och sedan halvera. 1 påse/100kg dag 1 och 0,5 påse/100 kg sedan. Uppdelat på 2-3 ggr/dag.
Får din häst 3 påsar 2 ggr/dag??
Var försiktig med att överdosera-magsårsrisk!
En av biverkningarna enligt fass är nedsatt aptit. Det kanske var därför din häst åt dåligt efter den förhöjda doseringen.

Jag kryper också omkring och känner på pulsen flera ggr/dag den här årstiden....

Hur mår hon för övrigt då. Rör hon sig bättre?
 
Sv: Akut fång !!!

Rosenlund skrev:
Hon fick 3 påsar butta imorse istället så ska vi se om det blir bättre.
Däremot nu när jag gav henne eftermiddagshöet så åt hon inte lika ivrigt av det så nu får jag väl bekymra mig för det:crazy:

hon är väl hög:) :banana: :) .. då tappar man aptiten..:angel:
 
Sv: Akut fång !!!

Hon fick 3 påsar igår morse, inget på kvällen. Idag fick hon 1 påse morgon och ska få 1 ikväll. Har telefonkontakt med 2 olika vet. varje dag så vi kollar dagsläget så jag vet inte hur länge hon ska ha det.
Vet. vet inte varför hon fick nässelutslag min teori är väl att hon reagerar på medicinen eller kan de reagera på halmen hon brukar i normala fall inte äta den....Det har i vilket fall som helst gått bort nu.
Hon hade mindre puls imorse än vad hon haft de andra dagarna men jag vet inte ännu hur hon går idag, igår vände hon fortfarande med rumpan under sig och satte i framfötterna försiktigt.
Hon fick ½ morot efter medicinen igår och än så länge märker jag inget av det...peppar peppar.
Däremot hugger hon i som attan på stocken jag lagt in och äter up barken men det ska vara bra för magen säger de, någon som hört något annat ?
Hon måste ju ha något att göra. i vanliga fall är hon en aktiv och pigg häst med mycket bus. Tycker att hon tar boxvilan förvånansvärt bra, nästan lite läskigt hon är mer mån om att jag ska vara därute och bryr sig inte så mycket om de andra hästarna.
Tycker att det är jättespännande att titta när våra barn är ute och leker, hon vill så gärna nosa in våran minsta hela tiden, nog för att hon i vanliga fall är intresserad men tycker att det är mer nu.
Om det bara hade blivit mindre blåsigt ska vi ta väck fönster och galler så hon kan ta ut huvudet.
Usch idag ska jag jobba 6 timmar mitt på dagen och lämmna henne i min mans vård, han = inte fullt så intresserad och är väl inte allt för sällskapssjuk med henne men det löser väl sig.
Mvh Rosenlund
 
Sv: Akut fång !!!

Det låter som en helt normal dosering av "Butta" Min åt Fenylbutazon mer eller mindre i den dosen i ett par månader utan att få några biverkningar. Hon fick hela tiden ordentligt med stråfoder.
Man kan ge magsårsmedicin som förebyggande men det är mycket dyrt! ( Mitt föl fick det i 2 veckor förra året, kostade 2000 kr till den lilla , ca 200 kg häst)
Som tur är verkar de flesta hästar "vänja" sig vid boxvila efter några dagar.
 
Sv: Akut fång !!!

Fick "dånedimpen" strax innan middag !!!
Hon har idag haft feber vilket aldrig tidigare hänt:(
Tyckte att hon såg hängig ut när jag gick ut vid 11 tiden och tempade 38,3 mot vanliga 37,7.
Ringde vet. igen men hon tyckte inte att det var någon fara.
Har inte ätit så bra med hö idag heller. Min stackars man fick ut och tempa igen vid 14-15 tiden och då var den oförändrad.
Nu ikväll hade den gått ner igen och hon stod och petade lite i höet.
Får avvakta tills imorgon verkar det värre blir jag nog tokig.
Kan man åka till djursjukhuset och lägga in både sig själv och häst ?
 
Sv: Akut fång !!!

Puh, idag har hon inte haft någon feber alls...
Undrar vad den berodde på, något tips ?
Har minskat ner på medicinen givetvis på vets inrådan pga hon äter höet dåligt. Vet sa att sådant kunde bero på magsår visserligen trodde hon inte att pållan hade det eftersom hon äter lite iallafall men jag kanske skulle spåna lite om det...
Så någon som vet något om magsår ???
Har idag försökt ge henne proviva med skogsbärssmak, gick med viss skeptis hem. Hon fick bara ca ½ dl vågar knappt ge henne något om hon skulle reagera på det men samtidigt ska det väl vara bra för magen. Sure-bio har jag försökt att ge lite av men det rör hon inte ens. HUr mycket har ni gett av proviva ni som använder det ?
Mvh Rosenlund
 
Sv: Akut fång !!!

Du kanske ska be veterinären att skriva ur magsårsprofylax/behandling om det finns minsta misstanke. Det är ju bättre betala dyr medicin än att hästen får magsår. Gastrogard=Losec till häst finns i pastasprutor mycket enkla att ge, men dyrt!
 
Sv: Akut fång !!!

novalie skrev:
Hej!
Jag håller inte med om att ge hästen smärtstillande eftersom det ofta gör att hästen rör på sig mer än vad den borde. Min ponny ställde jag i en liten hage med grus. ca 5 gånger 5 meter. Första timmarna utan någon mat, sedan ca 0,5 kg hö vid flera tillfällen och naturligtvis inget kraftfoder alls. Möjligen lite betfor ca 1/2 dl per dag(blöt) så det inte blir kolik också. Helst halm eller äldre hö just under första dygnen.
Att inte ge smärtstillande måste ju faktiskt klassas som djurplågeri, eftersom fång är fruktansvärt smärtsamt!

Stråfodermängden är viktig, får inte ge för lite...
 

Liknande trådar

Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
531
Senast: mily
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 089
Senast: Twihard
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 133
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 285
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp